Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Eltandborste

eltand

Mina besök hos tandhygienist har under flera år innehållit gnäll från den professionella delen. Den, för de har skiftat, har klagat över min tandborstning, främst hörntänderna. Jo, jag har svårt att borsta där bak, får lätt kräkreflexer när något förs in för långt i munnen.

Gnyende blev det även vid besöket i måndags. Nu gjorde jag som hon rekommenderat flera gånger – köpte en eltandborste. Bara någon dag efteråt så ser jag ett inlägg hos min bloggkompis Bosse där han skriver om sin skvättande eltandborste. Den hjälper honom att hålla familjen från badrummet under tiden han sysslar med tandborstning! 😉 Jaja, jag undrar vem som städar det badrummet! Förmodligen Bosse… 🙂 Ibland i alla fall…

I mitt hem så borstas det utan skvättande, man behöver ju inte gapa stort när man kör runt med den lilla borsten! 😉 Det är betydligt enklare att borsta de innersta tänderna med min nya borste, jag gör det mer omsorgsfullt. Tandborsten används flitigt, jag borstar gaddarna oftare nu än jag har gjort tidigare. Men det rättar nog till sig när jag börjar arbeta på allvar efter helgerna. Nu arbetas det endast någon dag då och då! Resultatet med plaque och gnäll hos ”tandïs” kommer att visa sig nästa gång jag går på besök till tandhygienisten. Kanske presenteras resultatet i bloggen… 😉

Det var dock inte någon billig historia. Själva borsten var dyr, men det an tycker jag, engångshistoria. Men när jag köpte ett par extra borstar så förstår jag att det här är nog inget för mitt pensionärsliv som inträder om inte alltför avlägsen framtid. Den tiden, den sorgen… kanske man som pensionär kan få tandborstbidrag om man sköter sig bra med den nya borsten… 😉 Om någon vet VAR man kan söka sådant, var snäll meddela mig… 😉

PS! Det är mycket roligare att borsta tänderna nu…

Kommentarer till: "Eltandborste" (16)

  1. mormorkerstin sa:

    Jag har borstat med el i åratal och jag håller med om att borstarna är hutlöst dyra. Känner vi ingen som brukar åka till Tyskland? Där är borstarna mycket billigare. Vi kanske kan skicka bud med någon. 🙂
    Kerstin

    • Jomen visst gör vi det. Vi har ju en i Samtal som har sin släkt i Tyskland… och sedan tror jag vi har ytterligare en som brukar besöka Tyskland med jämna mellanrum…. Vi kanske kan göra en gemensam resa dit någon gång framöver… 2015 eller så….

  2. Trodde inte det fanns nån som använde vanlig tandborste längre…:)

  3. Har en sån jag med men nu hade jag glömt bort den ska se till att damma av den å börja köra med eltandborsten igen, det känns verkligen fräsch i munnen efter den tycker jag, hoppas du kan få nåt tandborstbidrag:) är det billigare att köpa nya borst hos tandis tro? Kramen

    • Då undrar jag förstås varför den blivit undanlagd. Tycker du bättre om den ”vanliga”, handdrivna!?

      Min känsla är att det känns fräschare i munnen med min gamla vanliga, vet inte om det verkligen är så.

  4. Helgtrafiken till dej…

  5. Haha såg du vad det stod? Helgtrafiik! Jag skulle skriva ha en härlig helg, min iPad skriver som den vill om jag skriver för snabbt,,kram

  6. Håller med om att det skvätter som f,,, fast visst är det både roligare och skönare med elborsten. tror nog man har råd med borstar till den även som pensionär, hoppas det i alla fall

  7. Här står en oanvänd, som maken blev rekommenderad att köpa av sin tandläkare. Har köpt egna borstar till den… men ändå står den bara till ingen nytta. Får försöka förändra detta!

    • Undrar förstås varför ni går tillbaka till er gamla? Ni måste på något sätt tycka de är bättre? Smidigare kanske eller att det känns fräschare i munnen efter borstningen?

  8. Jag har eltandborste sedan många år tillbaka och älskar den. Dessutom är jag svårt beroende av mina små gröna plasttandpetare med liten krok längst fram. Apoteket har slutat sälja dem, men vissa tandläkare har dem. Jag har haft räls – tro det eller ej, var nog bland de första i Sverige. Detta ledde till att det blev VÄLDIGT tätt mellan mina tänder, men dessa små gröningar kommer in överallt.

    • Min tandläkare älskar inte plaststickorna… Tandpetare ska vara av trä…. eller om det är för att smickra mig som använder just trästickorna… 😉

Kommentera

Etikettmoln

