Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Pass

pass

Nu börjar det dra ihop sig till en Norge-period igen. Jag har varit hemma i Sverige i sju månader när det är dags igen. Ett ganska behagligt avbrott. Litet har jag arbetat, vissa perioder litet mer intensivt, men utslaget på hela perioden har det inte varit många timmar per vecka. Jag har tränat inför pensionslivet, kan man säga! 😉

Jag har varit medveten om att mitt pass inte är aktuellt längre och pass måste man ha om man ska arbeta i Norge och vill beskattas som ”vanligt” folk. När man söker skattekort i Norge så måste det vara pass, annan giltig legitimation godkänns inte! Om man inte kan uppvisa nytt skattekort varje år till arbetsgivaren så tar de 50 % i skatt av lönen! Skattekortet söker man via ett personligt besök på ett skattekontor i landet. Vem vill betala/låna ut så mycket skatt till ett land som flödar av miljoner och biljoner i naturatillgångar! Inte jag i alla fall som endast vistas i landet sporadiskt…

Kommentarer till: "Pass" (6)

  1. Jo..en del att tänka på om man ska arbeta nån annanstans än i fosterlandet,,,lite att hålla reda på.
    Själv har jag ingen lust att arbeta nån annanstans än i mitt eget närområde…i detta fallet Göteborg…är väl gammalmodig kanske?
    Folk säger att de får se sig omkring om de arbetar så..men polarna jag har som arbetar så ser inget annat än innandömet på nån skitig båt som de reparerar..fast visst..i taxin på väg till flyget hinner de nog se en del. 😉

    Nä..jag vet..olika jobb ger ju olika förutsättningar…själv håller jag mig hemma…i Göteborg.

    Ha en underbar inledning på julfirandet och god jul på dig 🙂

    • Arbetar man på fartyg, ja, då kan man förstås inte uppleva så mycket av landet.

      När jag har bilen med mig i Norge, ja, då ser jag självklart mer av omgivningarna, än när jag flyger, eller reser med tåg/buss. Å andra sidan, när jag var uppe i Kirkenes hade jag tillgång till bil så jag såg mig litet runt om där också. Kul. Ibland arbetar jag så intensivt att jag inte har ork att turista när jag är ledig. Mat och tvätt m.m måste fixas då. Så visst har du rätt till viss del. Men jag trivs med den här livsstilen… Litet knepig är jag kanske, men kan förstås vara bra ändå… 😉

  2. Ett giltigt pass är alltid bra att ha, så klokt att fixa det!
    God Jul och gott Nytt År!

  3. Tack för att du påminde. Mitt går ut i januari. Måste oxå förnya. God Jul på dej!

Kommentera

Etikettmoln

