Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Julfirande världen över

jultallrik

Micke skrev att det endast är vi i Norden som firar julen på julafton istället för på juldagen som anses som Jesus födelsedag. Att USA och England firar på juldagen visste jag, sedan har jag inte funderat så mycket över hur andra gör. Men nu blir jag nyfiken.

Finns det några andra länder över huvud taget som firar på julafton? Jag fann en del länkar som berättar om hur kommersialiseringen runt julen slagit rot i fler länder än Sverige… 😉

I Finland kan de inte lugna sig så länge som vi gör. Där startar de med lillejul redan dagen innan första advent. Var och en får sin första julklapp då! När vi snackar om Nordens traditioner, tycker jag, att vi ofta glömmer bort Finlands. De finns, men nämns i regel inte lika mycket som våra andra nordiska grannar.

När jag söker via google så finner jag i Wikipedia att ”julen” har firats även i förkristen tid! Intressant, jag hörde eller läste, för inte alls länge sedan att någon kristen person ifrågasatte vårt firande, alltså att det kristna budskapet ofta glöms bort för alla julklappar och släktträffar. Han ställde frågan litet provocerande om varför vi i Sverige ska fira jul om vi nu alltmer blir avkristnat land! Den vinklingen kan jag förstå till viss del, men tycker inte att det känns något konstigt om vi slår på stora trumman och firar så här i den allra mörkaste tid på året oavsett bakgrunden till våra helgdagar och firande. Sverige är ett gammalt jordbrukarland. Julen är ju helt förträfflig att fira och umgås med släkt och vänner. Det var då det gamla jordbrukarsamhället hade tid och kanske framförallt mat för att kunna festa tillsammans med andra. Allt hektiskt arbete med skörd och slakt var över. För mig känns det bra med den nya kunskapen… Vi i Sverige firar jul pga Jesus födelse, men det finns även äldre julfirande. Hur många tänker på det!? 😉

Tänk så lätt att söka litet ytlig kunskap i olika ämnen nu för tiden! Jag imponeras och gläds varje gång!

PS! Har du kunskaper runt andra länders julfirande, skriv gärna en kommentar och berätta!

Kommentarer till: "Julfirande världen över" (21)

  1. Jag har inte varit med om att det finns julklappar på ”lillejul”. Skulle snarare jämföra det med att gå ut och äta julbord. Men vanorna ändras förstås så jag vet inte hur det är idag.

    • Tror nog du hade vetat, du har väl vissa kontakter med Finland fortfarande?

      • Jadå, det har jag. Det kan hända att det är olika i olika delar av landet också. Och så är det allt vanligare både i Sverige och Finland att folk inte firar jul utan går ut och ”firar i största allmänhet” med kompisarna.

      • Ja, det är sunt att ”bara” umgås och komma ifrån det här med det hysteriskt gynnande av handelsmännen. Jag vägrar köpa julklappar som de inte önskat. Litet trist att de i stort sett vet vad de vill ha, men då vet jag att gåvan går hem! Då finns det trots allt en mening med det.

  2. God fortsättning!
    Sonen som för tillfället bor i Australien berättade att de firade där med tomtar och annat som säljs i butikerna. Det kändes konstigt sa han att gå runt och se en massa julsaker i 30 graders värme 🙂 Ska be honom berätta lite mera utförligt om deras firande.

    Ha en fortsatt fin kväll!

    Kram

    • Jo att fira jul i shorts och värmebölja, det tror jag skulle kännas väldigt konstigt. Men för de som bor där, tycker förstås att det är alldeles normalt… 😉

  3. Hade lite ”jultomteundervisning” med mina elever en av de sista dagarna. Intressant tyckte de. I många av Europas länder, så är det 6 dec som är presentdag. Då är det St Nikolaus dag, och det är efter den ode biskopen från Turkiet vi har fått tomtetraditionen. Island börjar sitt firande den 13 och håller på till den 24, genom att tomtemor Gryda släpper ut en nisse varje dag. Tomtefar, han stannar hemma. Kul att lära om olika traditioner, tycker jag.

    • Jo, jag läste det någonstans också… 6 dec som den viktigaste.Islänningarna verkar fira ordentligt om det stämmer det du skriver. Absolut kul kunskap… 😉

  4. Intressant det du skriver nya Zeeland och Australien firar med den 25 gör inte alla engelsktalande länder det iallafall de som är kristna:? Må så gott

  5. Julfirandet tycks vara mer komplext är man kan tro…kul att du letade runt lite…!

    Men nu är det snart nyår…ha de gott.

  6. Nyttigt tänka över sina traditioner ibland. Har en tunisisk vän i familjen och nog blev jag ställd när han bad oss förklara lite mer om julen. Du skulle hört hans kluckande skratt när gubben min agerade tomte för barnbarnen. Såg troligtvis helt knäppt ut i hans ögon och nog borde vi/jag lära mig mer om varför vi gör si eller så. Det är ju som du säger lätt att ta reda på lite mer nu för tiden. Julkram på dig lite i efterskott!

  7. Det är skönt att vi kunde mixa olika traditioner för länge sedan.
    Tror att själva jultomten och granen kommer ursprungligen från Tyskland.
    Fast nu är det slut på denna jul och nu inväntar vi 2014 med förhoppningar om en totalt förändrad värld.
    Ha ett gott slut och gott nytt år!

    • Aha, nu ser jag att det är Gubben som skrivit, trodde det var någon ny bloggläsare som ramlat in. Men det var ett välbekant ansikte… Du är så välkommen även nästa år. Önskar dig ett gott slut och ett gott hela 2014.

  8. ja, det är endast vi i Norden som firar julen på Julafton
    kommer ihåg när jag som 20 åring jobbade i England och firade jul ensam på mitt rum på Julafton
    eftersom de firade den på Juldagen
    det kändes lite konstigt och vemodigt
    och det är intressant att veta hur Jul firas i andra länder och intressant information du har här
    kramar

  9. Fast nuförtiden stressar vi inte så mycket för att hinna med skörd och slakt, istället är det själva julfirandet som stressar oss. När juldagen kommer slappnar jag av. Då är det slut på alla måsten.

Kommentera

Etikettmoln

