Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Skitprat – självrecension

tomtefarbak

Det finns saker som förundrar mig, irriterar mig och får mig att fundera mig över de mänskliga dragen eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Jag är med på Fb, men skriver inte mycket där, gillar litet här och där, sådant jag verkligen tycker är något att gilla. Gillar sällan i reklamsyfte, när det har hänt så har det varit misstag. Ingen firma borde få sin reklam befordrad via mig på Facebook.

Ibland undrar jag om folk tänker på vilka goda reklammakare de är när de sprider reklam i förhoppning att vinna något. Tänk vilken guldgruva Fb är för företag som låter oss användare sprida deras reklam i förhoppning att vinna en smörgåstårta eller något liknande. Till en enda vinnare! Smart…

Det som förvånar mig än mer är detta älskande… folk som älskar sina barn, barnbarn, arbetskamrater, Fb-vänner… ja, det känns som om de tar hela världen i famn och älskar alla människor på jorden! Det låter väl fint, men jag har inte fler Fb-vänner än jag vet vilka de är, känner dem personligen eller i vart fall ganska väl genom något nätforum. Många av dem är inte lika älskvärda mot alla när det kommer till kritan. Men visst låter det vackert med några ord i kärlekens tecken på fejan! Varför inte säga det direkt till de personerna de verkligen älskar, på riktigt! Inte för att andra ska tycka att de är älskanvärda… utan bara för att uttrycka sina känslor till den det gäller! Få dem viskande i örat kanske eller på något annat läckert uttryckssätt… Sådana ord är betydligt mer värda, kan jag tycka. När jag tänker efter så är förstås alla positiva uttryck bättre än allt hat som frodas på vissa sajter, så vad gnäller jag för… 😉

tomtefar

Andra gånger så sänds meddelande ut om att någon testar om vännerna läser, om man gör det och vill vara vän så ska man kopiera och sända vidare. Nu go´ vänner; är inte min vänskap värd mer så har jag förlorat många vänner. Sådant skräp sänds aldrig vidare av mig, visar aldrig på det sättet att jag läser och intresserar mig för någon.

Har jag snart gnällt/funderat färdigt… 😉 Nee, inte riktigt…

Jag förundras också över människor som berättar vad de gör dagligen. Nu stannar tanken upp… jag bloggar dagligen, emellanåt…. Kanske folk förundras, irriterar sig över allt mitt tyckande… tycker att det är för privat för att uttryckas på nätet… 🙂 Jag som tycker att jag inte är speciellt privat på nätet… 😉

Lätt att ha åsikter om andra, självkritiken kryper nära så här i slutskedet på året. 😉 Vad som är privat är som bekant väldigt olika för olika personer…

I vart så önskar jag alla mina bloggläsare ett riktigt GOTT NYTT 2014!

Kommentarer till: "Skitprat – självrecension" (18)

  1. Håller med om att någonstans finns det privatliv som är som det heter privatliv. Samtidigt så är det väldigt individuellt vad som är privatliv. Tror att man får ha lite självironi då man bloggar och förstå att det är individer som sitter vis tangentborden runt om i cyberrymden, där vi alla får tro och tycka precis vad vi vill!
    Gott Nytt År!

    • Absolut. Och att vi läsare reagerar på olika saker.. någon tycker att det var ett klokt inlägg, samtidigt som någon annan tycker att det var bland det dummaste de hört… 😉

  2. Håller i stort sett med om allt du skriver 🙂 Gott nytt år. Kanske vi ses nästa år, who knows?

    • Ja, vem vet. I år sprang vi inte på varandra… men vem vet, nästa år kanske våra vägar korsas igen. I vilket fall som helst önskar jag dig ett riktigt GOTT NYTT 2014!

  3. Du är riktigt på hugget såhär fem i tolv på årets sista dag. Instämmer i din kritik. Vågar givetvis inte fråga om du vill vara min FB-vän. 😉 Jag har haft en vit månad från Facebook och överlevt riktigt bra. Oktober och November var intensiva där jag var lekledare och hade tävlingar på FB. Var kul och det verkade som jag roade ganska många. Andra var kanske mer tacksamma för att jag försvann vid månadsskiftet. Det är nyårssmällar man får ta. 🙂
    Jag önskar dig Gott Nytt År.

    • Det gäller att passa på att hugga så här i årets sista skälvande minutrar…. Synd att smutsa ned det nya med sådana fula tankar… 😉 Visst kan vi bli FB-vänner, men då ska du förstås vara online där… Är du det nästa år!?

      Den nyårssmäll jag bjuder dig på är en önskan om ett riktigt GOTT NYTT 2014!

  4. Jag kan gott och väl skriva mitt namn under ditt inlägg om fejan. Jag är också med, gillar ibland och skriver en och annan enstaka kommentar. Lägger definitivt inte ut någonting, det gör jag precis som du, på bloggen.
    Jag har inte något större behov av att få en massa bekräftelse via fejan, det räcker som det var innan den fanns och jag mår precis lika bra nu som då.
    Önskar dig också ett GOTT NYTT ÅR och att vi bestämmer att ses framåt våren?
    Hoppas du får en lugn och skön nyårsafton!

    • Ett riktigt GOTT NYTT 2014 till dig Suss! Jo, nästa år måste vi ses… Jag får kolla av med dig när vid lämpligt tillfälle om vi kan få ihop en dag ute i bushen någonstans… För visst ska vi geocacha då!? Eller bara umgås?

      Jag hoppas också på en lugn och skön nyårsaftonsnatt – jag ska nämligen arbeta…. Min kollega och jag hoppas på en lugn natt, i så fall ska vi hinna äta något gott och skåla i pommac vid årsskiftet. Inte så dumt firande… 😉

  5. Visst finns det en del att fundera över när det gäller FB som t.ex. reklamen…
    och som någon sa i ett TV program att Facebook erbjuds inte av detta företag för att de vill vara snälla mot oss 😉
    utan de får en massa i gengäld….p.g.a oss så kan de t.ex. göra mera riktad reklam
    Men jag håller ändå på med Facebook för det ger en del och det är kul med kommunikationen och goa vänner.
    och just det att man kan kommunicera i realtid….
    Fast man kan ju inte skriva lika mycket där som i sin blogg, så de får komplettera varandra
    Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt År

  6. Visst väcker Fb många funderingar… på både gott och ont. Håller med dig om mycket i det du skriver. Men jag är ofta inne o kollar och periodare på att skriva.

    Önskar dig ett riktigt fint 2014!!!

    • Det är mina tankar… men så mycket kan jag säga att jag inte räknar in dig i de som jag ironiserar över… God fortsättning till dig också!

  7. Jag är nog ganska så neutral på FB… tror jag, men jag vet ju att jag inte alltid är det på bloggen. Tänker så här; Det är mig själv jag skadar mest genom att skriva som jag tycker ibland. Och de som har svårt för detta, ja, jag klarar mig utan dem…. även om jag är den typen av person som inte har så många nära vänner, så har jag många vänner ändå. Kan bli helt förskräckt vad en del lägger ut på FB. En anledning till att jag är ganska så försiktig där, är nog att jag har såväl elever som elevers föräldrar som vänner. Vilket faktiskt är bra… har bl.a. en grupp med alla föräldrar…. och det är bra att elever kan skicka snabba frågror genom chatten. Tror att det kan vara bra att någon/något håller mig tillbaka… Ha det gott så ses vi framåt våren … påsklovet kanske?

    • Ja, vi är alla olika. Förmodligen är det viktigaste att man inte gör något som man själv ångrar i efterhand. Det som skrivs på nätet finns ju alltid kvar…

      Påsklovet tror jag inte jag är på hemmaplan, men vi får höras längre fram när jag vet mer säkert. Ha det så gott själv, nytt cachingår, nytt bloggår, ja det finns mycket chanser till både det ena och det andra… 😉

  8. Skattar fortfarande när jag tänker på ett inlägg som min son gjorde på fb en gång då han skrev om någon som gjort honom upprörd. Allt var påhittat och ingen nämn, men att han kunde få så många att engagera sig i detta var för mig en gåta.
    Jag uttrycker mig hellre i min blogg, det borde flera göra enligt mig 🙂

    Hoppas du haft en fantastisk nyårsdag!

    🙂

    • hehe, jo, folk går igång på en del konstiga saker…

      Nyårsdagen var bra på sitt sätt. Tillbringade mesta delen på arbete eller i sängen. Jobbade natt till nyårsdagen och även natten efteråt… Så kan man också fira nyår! 😉

  9. Har ledsnat rätt rejält på FB. Alldeles för mkt reklam och samma personer som uppdaterar hela tiden och för ofta. Jag skriver kanske ngt varannan månad max. Ändrar mig ibland och tar bort. Har skaffat instagram och har färre ”vänner” där. Det tycker jag är kul just nu! God fortsättning på 2014!

    • För mig är Fb bra för att hålla kontakt med folk. Man har alltid en ”adress” att vända sig till om man vill skapa en snabb kontakt…

Kommentera

Etikettmoln

