Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Julläsning

Harden - Mankell

Innan julhelgen var jag på biblioteket och försåg mig med ganska många böcker. Hittills har jag endast läst två av dem, med andra ord så hinner jag inte så mycket som jag tror… 😉

Flykten från Läger 14
I Nordkorea får tre generationer plikta för ett brott någon släkting har begått i avsikt att skada landets ledning. Huvudpersonen i Flykten från Läger 14 föddes i fångenskap 1982 och är den ende man känner till som lyckats rymma från Läger 14. En rymning som borde varit omöjlig att lyckas med.

Läger 14 är ett arbetsläger där inte normala mänskliga relationer är möjliga. Barnen lär sig att de inte kan lita på någon, angiveri är det som gäller. De får slita hårt och ofattbar tortyr blir vardagsmat för dem. Det är en fruktansvärd historia som dukas upp, en fruktansvärd verklighet som är verklighet i Nordkorea.

Ingen kan undgå att ljuset är satt på Nordkorea i våra dagars nyhetssändningar, en ljusskygg och helt sluten diktatur. I det perspektivet är den lästa boken en utmärkt kunskapskälla för att förstå en liten del av de omständigheter många av landets invånare befinner sig i.

Läsupplevelsen i boken får endast betyg 3 av mig, med tanke på alla ohyggligheter som utspelar sig. I perspektivet nutidshistoria ger jag betyget 5. Boken gav mig helt klart kunskaper om landet villkor.

Minnet av en smutsig ängel av Henning Mankell
Jag återvänder mer än gärna till Henning Mankells romaner. Han skriver på ett sätt som fångar mitt intresse.

I Minnet av en smutsig ängel möter vi den unga Hanna Renström som under tidigt 1900-tal ger sig ut på resa mot Australien. Resan görs inte av en äventyrslysten flicka utan fattiga omständigheter och vuxna runt henne har försatt henne i den situationen. Hon kommer aldrig fram till Australien utan går i land i portugisiska Östafrika efter att hon blivit änka efter ett kort äktenskap under resans gång. I portugisiska Östafrika tar hon in på ett hotell, som visar sig vara allt annat än hotell, det är en bordell. Ganska snart förvandlas hon till en välbärgad bordellmamma efter ett kort äktenskap med bordellägaren.

Ifrån den horisonten blir hon åskådare till hur vita behandlar och förtrycker de svarta invånarna. Hon har ett gott hjärta och behandlar sina horor med respekt och söker deras vänskap. Vänskap blir det inte, hororna ser henne som sin överordnade och ingenting annat. Det går inte att bilda vänskapsband med vita. Detta synsätt präglar hela samhället och påverkar givetvis Hanna. Hon hamnar i identitetskris, hennes egen fattiga bakgrund gör att hon känner större samhörighet med de svarta än med de vita.

Å andra sidan så ser Hanna att de vita gärna besöker och nyttjar hororna, som alla är svarta, medan de i övriga livet inte vill beblanda sig med de svarta. Så småningom ser Hanna att de vita människornas beteende ofta bottnar i en rädsla för de svarta. De svarta är i sin tur rädda för de vita. De bugar och bockar för de vita och gör allt för att vara sina herrar till lags för att inte själva råka illa ut.

Boken är inte den bästa av Mankells romaner. Men det är intressant att se vissa likheter mellan den gamla kolonimaktens tänkande och förtryckande med dagens Europa där vi idag upplever en stor rädsla för ”de främmande”!

Betyg 3,5.

Kommentarer till: "Julläsning" (6)

  1. Har inte läst något skönlitterärt under jullovet. Ska åka i väg och vara hästskötare med två övernattningar. Tar med C-Es julklappsbok, Svennis. Hoppas att det blir tid till att läsa den. 🙂

  2. Låter som två intressanta böcker! Flykten från läger 14 får mig att tänka på Hannah Arendts beskrivningar av hur totalitära regimer strävar efter att avhumanisera människor för att kunna härska: http://arbetet.se/2012/02/03/hur-uppstar-totalitarismen/

    • Ja, det är precis det handlar om i Flykten från läger 14. Läs den, även om den är ruggig! Verkligheten är mer ruggig än jag vill förstå.

  3. Har satt boken Läger 14 på att läsa listan. Den är väldigt lång men har sistone betat av i bra takt tiotal böcker från den. Tack för tipset.

Kommentera

Etikettmoln

