Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Världens dyraste stad

lax

Om jag inte hörde fel så nämndes Oslo som världens dyraste stad i ”På spåret” igår kväll. Jag ställde mig tveksam till det, även om Norge är ett dyrt land. Söker på nätet och finner en artikel från februari 2012 – där ligger Zurich i topp och Oslo först på en femteplacering.

Så söker jag vidare för att finna nyare uppgifter. Finner en DN-artikel från den 15 september 2012 – där ligger Oslo på första plats! Vad har hänt på det halvåret? Är det oron i världen som gjort att de andra länderna halkat efter medan Norge är trygg med sina naturtillgångar och kör på som om inga kriser finns!?

Förmodligen görs dessa beräkningar på litet olika sätt, för söker man på detta så kan man bli förvirrad. Men Oslo nämns även som dyrast för utlandsarbetare, alltså för människor som bor i Oslo och arbetar i annat land. Ja, det förstår jag mycket väl. Sedan finns det en kategori norrmän som köpt hus i norra Bohuslän och pendlar till arbete i Norge, de är nog de största vinnarna.

Hur dyrt Oslo än är, så reser jag snart dit för att pejla läget på nära håll… Spännande resmål – om det än svider i börsen! 😉

Kommentarer till: "Världens dyraste stad" (10)

  1. Jag var i Oslo med arbetslaget för ett par år sedan och det är nog det dyraste stället jag varit på någonsin. Likadant var det när vi semestrade i Norge 1994 – möjligen -95. SVINDYRT vad vi än skulle köpa, minns att vi vuxna avstod från hamburgare när barnen hade tjatat sig till att få det när vi var i Trondheim, det gick på nästan 200 då för dem, men då ska man komma ihåg att de också fick varsin dricka……..! Håll i plånboken när du åker dit!

    • Jo, staden är utnämnd till att vara världens dyraste stad, så det är säkert en riktig iakttagelse du gjort. Jag med familj upplevde samma situation under 1990-talet som ni gjorde. Vi hade lovat våra pojkar en pizzakväll. Första pizzerian lämnade vi på grund av pizzapriserna. Stället såg inte så exklusivt ut, men vi trodde nog det i alla fall. När vi äntrade nästa pizzeria så insåg vi att så här ser priserna ut… Det var bara att öppna plånboken…:-)

  2. Är väl varor som räknas som lyx..pizza, cigg o sprit som är svindyrt..vanliga basvaror är väl inte så mycket dyrare?
    Vad kostar en liter mjölk i Norge?

    • Det är betydligt dyrare att leva i Norge för oss svenskar. Gäller det mesta. Grönsaker är som våra priser, tycker jag mig ha sett… Jag får återkomma med mjölkpris och liknande om någon vecka.

      Det förvånar mig, trots allt, att Oslo utsågs som dyrast. Jag tycker att nordnorska matpriser är ännu dyrare än de i södern… Det ska mycket till för att förvåna mig numer i Norge, får se om Oslo lyckas med det konststycket.. 🙂

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Hoppas du får en trevlig tid i Oslo!
    Och att vi får följa med i det som händer via bloggen.

    • Jag hoppas också att det blir bra där, i vart fall finns det mycket att ”turista i” i den staden. Jag kommer säkert att berätta om valda delar av mina upplevelser där så höll ögonen öppna…. 🙂

  4. Min gubbe tog Oslo på spåret på 10 poäng i går, vi bestämde oss för att åka dit vi bor ju ändå rätt nära ca 25 mil härifrån så jag och Nellie ska dit å pappan , vi kanske ska ta med oss matlådor för en helg! Trist att det är så dyrt där…

    • Jag hoppas att ni ska få en fin tid där, trots prisrerna! Ni får njuta av nuet och inte tänka på plånboken – om det går!

  5. Visst är det dyrt i Norge, fast åker man dit som turist så är man nog förberedd på att det inte är ett lågpris land. Sitter och funderar på vart man ska åka om det ska vara billigt och då menar jag billigt. Det jag kommer på är Afghanistan och Irak kanske Syrien och SydSudan idag. Tror man väljer Norge trots priset just nu!

Kommentera

Etikettmoln

