Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

bergen

Hur viktiga är bröllopsdagar att minnas och firas?

Jag tror flertalet av kvinnor tycker att det är viktigt att uppmärksamma, göra något extra varje år på det datum man gift sig, eller flyttat ihop för samboförhållanden osv. Tänker män likadant? Många gör det, tror jag, men vanligare att män inte tycker det är så viktigt.

Att fira bröllopsdagar är att visa varandra uppskattning, men kan man inte visa varandra uppskattning på annat sätt? Som klassas lika högt!? Då menar jag att man dukar fint, äter extra gott någon gång bara för att det känns rätt, köper en present till den andre osv. Måste det vara på bröllopsdagen?

Min privata åsikt är inte typiskt kvinnlig. Under min tid som sambo så var min sambo inte ett dugg road av att komma ihåg dagen för inflyttningen, i vart fall inte på det sätt att det skulle firas. Däremot var han duktig på att köpa ”bra” presenter som passade den som skulle få den. Jag hade kunnat tänka mig att fira det datumet, men när jag inte fick gensvar från honom la jag ned det projektet. Varför lägga energi på något som inte ger något tillbaka, mer än kanske sårad stolthet? I ett förhållande formas man efter varandra, men att göra om den andre det lyckas man inte med. Den inställningen hade jag nog redan innan vi flyttade tillsammans och det har jag idag också, även om jag skulle vilja förändra folk ibland… 🙂

Vad tycker du bloggläsare, man som kvinna, om firandet av bröllopsdagar från år ett tills den dag du sluter dina ögon – om förhållandet håller? Jag har läst om något par som firade sin dag de gick isär! Så många spruckna förhållandet det finns i vårt land så skulle vi kunna ha många ”firardagar”… 😉

Kommentarer till: "Hur viktiga är bröllopsdagar?" (11)

  1. Tycker det är mysigt att fira minnesvärda dagar tillsamans. Jag tror det ökar samanhållningen. Sen det här med människors olikheter och likheter och sånt så är det svårt forma om någon. Vi vill nog alla acepteras för de vi är. Får man vara den man är utvecklas och trivs man nog bäst som människa åxo. Sen så är vi människor som pusselbitar då det finns alltid 2 som passar ihop någonstans där ute.

    Intressant inlägg fin Mia.
    Varm och go nattikram till dig.

  2. Vi brukar oftast komma ihåg bröllopsdagen men oftast inte med presenter utan kanske lite skumpa och god mat. Faktiskt är det nog jag som ser till att det händer.

  3. Det är säkert framför allt många kvinnor som varit ledsna och arga när deras gubbe hela tiden glömmer bort sådana dagar. Här har jag mer koll på ”viktiga” dagar än min fru. Trivs man ihop så är b-dagen lite speciell men de andra 364 dagarna är lika viktiga. Alla människor är olika. Tycker båda att det INTE är viktigt blir det ingen stor sak av det. En av de sämsta sakerna man kan göra i ett förhållande är att ta saker för givna. Jag tycker om att göra fest av grå vardagar. Svart humor att fira att det är slut. Ibland kan jag verkligen förstå att det finns anledning att fira ett sådant datum. Svaret på din fråga. En fin intim dag som är som en slags bok bara för just det paret. Från början köpte vi presenter till varandra i det materialet som var aktuellt. Det slutade vi med rätt snart. Det gick lätt med ex. pappersbröllop sedan blev det svårare. Du är bra på intressanta inlägg i din blogg. Kram

    • Tack Bosse, jag suger åt mig berömmet över intressanta inlägg. När jag är på hemmaplan så lyssnar jag mycket på radion och även på andra människor och finner då intressanta saker… Då blir det tillfälle till reflektioner här i bloggen. Nu blir det nog jobba mycket av, ett tag… Får se vad hjärnan orkar med. Kanske litet foton och tankar om Oslo för den intresserade! 😉

      Tycker mig börja ”känna” dig som en omtänksam person… du glömmer inte hustrun din.. Komplimang till dig!

  4. nu är jag inte gift och har aldrig varit men skulle jag bli det som jag tyvärr inte blir ,då skulle det vara en stor och viktig dag för mej som jag givetvis skulle fira, kramen

    • Man kan jämställa andra dagar som lika viktiga, tex när man flyttade tillsammans, eller när man träffades första gången. Visst finns det en man i ditt liv?

  5. Jag tror på vardagsmys, men inte för ofta. Då blir det ju ingen skillnad jämfört med vanliga dagar. Kanske borde man också fira bröllopsdagen eller den dag man träffades lite extra, liksom för att påminna sig om att relationen är viktig. Men det blir fel om bara den ena parten tycker att det är viktigt, det förtar glädjen!

  6. […] några månader sedan funderade jag över vikten av att komma ihåg bröllopsdagar eller […]

Kommentera

Etikettmoln

