Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Träff med liten knarkvovve

hustak oslo

Det är spännande att vara ute på resande fot. Igår reste jag till Oslo med buss via Göteborg.

Vid många inresor i Norge har jag tänkt att det är lätt att ta sig in i det landet för EU-medborgare. Endast en gång tidigare har jag fastnat i tullen eller sett folk där över huvud taget. Men igår åkte bussen rakt in i ett slutet rum. Där fick vi vackert sitta och vänta en stund innan tullpersonal kom. Hörde dem snacka utanför bussen en god stund tills något började rassla runt på golvet. En liten knarkvovve sniffade sig fram bland oss passagerare. Först en runda på egen hand. Sedan tydligt dirigerad av sin ledare, i och för sig visste vovven vad som skulle göras, men missade den att sniffa på något, t.ex min ryggsäck så kom ledarens hand fram och visade… sniff, sniff, inget intressant! Inget intressant någonstans i bussen! Det förvånade mig att bagaget uppe i hyllorna över sätet behövde det inte sniffas på!!! Vi fick grönt ljus och kunde resa vidare ganska snart.

Först var det dock legitimationskontroll. De frågade inte mig vart jag skulle i Norge eller vad jag skulle göra där. Däremot hörde jag att de ställde frågan till två invandrade passagerare, en afrikan och en annan mörk, kanske från mellanöstern. Det är sådant som gör att förmodligen är litet jobbet att ha ett avvikande utseende. Mitt splitter nya pass jag hämtade ut dagen innan avresan hit kommenterade han endast med fint! Ja, nu tyckte jag inte att det är så fint, foton som tas hos polisen…. konstigt att man ser väldigt suspekt ut där… Det var roligare att titta på passet förr när man gick till en fotograf, men skit samma, inte så ofta passet beskådas!

Kommentarer till: "Träff med liten knarkvovve" (8)

  1. Tror att Norge måste ha en fungerande tull mot oss samtidigt som vi måste ha mot dem, då de inte tillhör våra EU bröder. visst kan det vara jobbigt att vara färgad vid en tull i västvärlden. Tror vi samma problem då vi åker till andra världsdelar där vi blir ”annorlunda”. rätt eller fel vet jag ej, men så ser det ut i världen idag.
    Sv : Angående plastgran, Trodde även här att den inta skulle lämna några spår efter sig. Fast även där är verkligheten annorlunda än vad man tror.

  2. Gränspoliserna är väl egentligen ganska underbemannade om jag inte förstått fel, just knarket flödar ju över gränserna, ett hg röka tar ju inte så stor plats så frestelsen kan ju vara enorm för många.

    De största smuggelvägarna går ju via lastbil och personbilar, måste vara som att leta efter en nål i 100 höstackar.

    Tillönskar dig en superb afton.

  3. Jag såg ut som en äkta terrorist i mitt förra pass som togs hos polisen. Kom dit efter en cykeltur i hällregn, så håret låg slickat på skallen, log lite och fick bannor. Såg helt livsfarlig ut och gillade inte att resa med det. Tur hade jag, för det kom bort i flytten, hamnade på något ”säkert ställe”, så nu har jag ett aningens bättre, men inte fick jag le där heller, håret var dock torrt.

    • Mina mungipor pekar nedåt när jag är avslappad och allvarlig. Jag fick faktiskt dra liiiitet på smilbanden, de tyckte kanske jag såg alldeles för sur ut annars!

      Suss, jag har saknat dig i bloggvärlden, men du kanske är på återgång igen!

      • Hej Mia, Jag har varit SLUT! Klasslärarjobbet tar otroligt mycket tid och det är inte direkt okomplicerade elever jag har. Jag tänker inte sluta blogga, jag är ju beroende. Dels är det väldigt roligt, dels vill jag inte mista de bloggvänner jag fått, även om jag inte träffat alla. Vi måste dock få till det i år, eller hur?
        Jag kommer att blogga de dagar jag har något att säga och de dagar jag orkar och hinner med.

      • Usch då…. Men visst känner jag igen det. Starten i en ny stad och nytt arbete tar på krafterna, därför har jag inte skrivit något på flera dygn. Men även jag återkommer….

        Visst ska vi ses i år… någon gång ska jag ha långledigt… en månad då och då kommer jag nog ha ibland dessutom… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

