Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kåkstäder i Stockholm

ljus

Att det finns kåkstäder i Stockholm hade jag ingen aning om. Det är ovärdigt vårt land…

Att vi har fattiga länder i vår närhet, jo, det visste jag förstås. Jag hade helt klart för mig att när vi gick in i EU-gemenskapen så öppnades våra gränser för andra EU-medborgare. Det talades så vackert om att vi skulle kunna resa utan att visa pass inom EU, att vi skulle kunna arbeta och studera utan några knepiga insatser från vår sida. Det lät bra.

De negativa aspekterna funderades inte så mycket över, i vart fall inte högt. Alltså hur vårt land skulle rusta sig för att ta emot folk från fattiga EU-länder som söker sig till de mer välbärgade länderna inom unionen. Egentligen är detta en självklar utveckling, eller hur?

Vi ska förstås inte förbjuda tiggeri eller att fattiga människor kommer hit… men hur ska vi som välfärdsstat kunna motverka att kåkstäder växer upp!? För visst är det en social katastrof vi ser i dessa ”samhällen”.

Ovanstående fråga skulle jag gärna ställa till politiker från alla läger! Jag börjar med att kasta ut frågan här på bloggen och hoppas att några kloka människor ska uttala sig… Välkommen med din kommentar… 😉

Kommentarer till: "Kåkstäder i Stockholm" (9)

  1. Ja, det är fruktansvärt att detta finns här i Sverige också nu
    jag blev chockad när jag läste och hörde om det
    och……..vad ska man göra åt problemet……det är ”kruxet”….
    bäst vore ju, och nödvändigt tycker jag, att länderna dessa människor kommer ifrån, kunde göra förändringar för sina medborgare
    så de inte känner sig tvugna att åka hit eller till andra länder för att på olika sätt tjäna ihop pengar…som t.ex. genom tiggeri
    kram

  2. Jag är lite kluven, det är fruktansvärt att se denna verklighet, men vi har lite att jämföra med härifrån också. Hit kommer varje år samma familj – och det är inte bara mamma, pappa, barn, utan alla möjliga anhöriga och ganska många. Förra hösten hade de inte fått ihop tillräckligt för att kunna åka hem, utan bodde ungefär så där som på bilden. Till slut var det en kyrka som förbarmade sig över dem så att de fick resepengar så de kunde få komma hem igen. Slutet gott, allting gott. Jag brukade ge dem lite, men har fått massor med ovett av mina underbara grannar från samma land, som vet mer om det hela.
    I våras var de här igen och med ett stort reportage i tidningen. De talade om att de tjänar mer på att åka hit allihopa och tigga, än att stanna hemma och försöka få ihop till sitt levebröd där. Då undrar jag, vad kostar det att flyga hit för så många? För ett par år sedan bodde de i 2 skrotbilar på en parkering.
    Som sagt, jag är lite kluven. Det finns många ensamstående föräldrar och ”fattigpensionärer”, arbetslösa m fl, som också lever på existensminimum här hemma.

    • Jag känner mig också kluven… Tycker det är en vår fråga, men inte tycker jag det är värdigt Sverige att vi ska börja få kåkstäder som det nu börjar bli i Stockholm. Problemet är stort och svårt… en konsekvens av medlemsskapet i EU. Ska vi ha av ”gottebitarna” får vi nog också räkna med att få del av de mindre snygga bitarna… Fattigdomen i världen är eländig och inget problem vi löser här via vår blogg, men kul ändå att få ta del av olika människors tankar i frågan. Jag själv står ganska frågande och undrande… vet inte… ingen annan verkar heller veta. 😉

  3. Bedrövligt att det finns. Jag är inte rätt man att lösa det. Jag som röstade nej till både det ena och det andra. 🙂 Kram Bosse

    • Du verkar ha precis lika många lösningar på problemet, som jag har. Både det ena och det andra… ja, det ena förstår jag… vad du avser med det andra vet jag dock inte… 😉

  4. Svår fråga. Men vi har ju hemlösa och har haft i många år, som bor i tunnelbanan, portuppgångar och gud vet var. Så egentligen är det kanske inte ett nytt problem, skillnaden är att dessa skjul syns på ett annat sätt.

  5. AnneMarie Engblom sa:

    Läste ett reportage i Expressen igår och såg ett inslag i Aktuellt om kåkstäderna som håller på att växa fram på flera platser i Sverige, inte bara i Stockholm!
    Detta säger en hel del om vad som händer i Europa just nu. Spanien, Portugal, Rumänien…det finns bedömare som varnar för att fattigdomen kommer att vandra norrut. Här sitter vi i våra varma och ombonade hem och förfasar oss! De enda som gör något konkret är Frälsningsarmén, Heder åt dem för det! Jag är av den åsikten att socialförvaltningen ska gripa in och erbjuda människovärdig bostad till de som nu bor i kåkstäder. Det är rent ut sagt obarmhärtigt att vi inom vårt lands gränser tillåter denna misär!

Kommentera

Etikettmoln

