Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Skattekort

töyen

Igår skulle jag gå till Skatteetaten för att skaffa mig årets skattekort. Nytt skattekort ska det vara varje år! Skaffar man inte det så drar arbetsgivaren 50 % skatt på lönen. Nu är det gjort, men det tog mer energi än de tidigare åren.

Jag gjorde som jag brukar. Söker på nätet och finner en adress till Skatteetaten i Oslo. Jag vandrar iväg, långt bort… vandrar och vandrar, när jag kommer fram ser jag ingen skylt. Frågar en vänlig dam som pekande visar vilken gång jag ska gå in i. Låst, byggnadsarbete. Går in på NAV som ligger strax intill och får där veta att Skatteetaten flyttade in till centrum för några år sedan! Suck, stön… vad tusan kan de inte ändra på nätet…

Nåja, irriterad blev jag och för att få litet vila smet jag in i en frisersalong och passade på att klippa håret. Jag har kommit underfund med att det blir alldeles för bångstyrigt och långt innan jag kommer hem till Sverige igen. Nåja, efter det så vandrade jag sakta tillbaka mot centrum och då var Skatteetaten stängd, förstås. Det mesta stängs kl 15.00 i Norge. Nåja, inte affärer i alla fall.

Idag ett nytt försök. Tänk så nära det låg… Jag som skaffat nytt pass, inte enbart för detta, men det som fick iväg mig. Jag behövde inte visa någonting, varken pass, eller bekräftelse på anställningskontrakt så det gick riktigt smidigt. De ser i sin dator att jag varit här flera år och tycker väl inte att jag är så mycket att kolla upp längre. Har ju skött mig både på arbetsplatserna som skattemässigt. Den här kvinnan som servade mig idag var t.o.m så hygglig så hon påtalade att jag måste se till att ansöka om avdrag för fördyrade levnadsomkostnader i deklarationen. Jo det vet jag nu, men ingen som upplyste mig när jag var ny i landet. Kanske många som missar och att de därför berättar. Hur som helst, ett snabbt och trevligt besök!

Kommentarer till: "Skattekort" (2)

  1. De senare åren har jag gått in på nätet o fått ett nytt skattekort hemskickat och/eller direkt till firman. ( Jobbar för flera firmor.)

    • Jo, jag vet att man kan det, men jag har inget sådant id, kommer inte på vad det heter just nu. Jag arbetar också för mer än en firma… Smidigt när arbetsgivaren kan hämta skattekortet direkt via nätet nu, första året vad jag förstår.

Kommentera

Etikettmoln

