Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Äldre män om sex

vljus

Jag håller på att vända dygnet rätt efter sju veckors nattarbete, inte det enklaste, men det börjar bli ”ordning” på mig igen. Igår kväll satt jag och slötittade på TV:n, har inte orkat så mycket mer hittills.

Såg programmet ”Äldre män om sex”, ett småmysigt program om män 60+ som pratade öppet om relationer och sexualitet under sitt liv.

En man hade levt i ett förhållande med fru och barn och bara gett sig av en dag när familjen var på arbete respektive skola. Han meddelade sig aldrig till dem, förklarade aldrig varför. Det verkade han fortfarande ha en viss ångest över trots att det var många år sedan.

De flesta av dem hade dock levt ett mer ”normalt” liv. Många hade en sund syn på åldrandet, livet tar ifrån en en del fysiska krafter, men ger oss annat i stället, livet blir roligt, uttryckte en av dem. Samme man berättade om sin rädsla för att bli impotent, men med stigande ålder så hade även den rädslan försvunnit. Det finns så många andra sätt att visa sin kärlek och uppleva erotik på. Ett par av männen gav en mycket vacker syn på åldrande kvinnor, eller sin åldrande kvinna. Ljuvligt att lyssna till… 😉

Intressant att lyssna till mogna män som snackade så öppenhjärtigt om sitt åldrande och sexualitet på ett seriöst sätt och inte för att vara ”flådig” eller för att imponera.

En homosexuell man berättade om skammen över sin sexualitet… Att han visar väldigt litet känslor för sin partner offentligt. Han menade att när en kvinna och en man som har en relation ses så kramas de och kysser varandra, så har han aldrig kunnat/velat göra offentligt med sin livspartner.

En man uttryckte att han har haft tur, det är inte bara att man träffas och blir ett par… att relationen ska utvecklas till en långvarigt kärleksfull relation är inte givet, han tryckte mycket på turen!

Snoppgymnastik var något nytt för mig, har aldrig hört talas om, men så är jag inte man heller. 😉

Benen stelnar och inställningen mjuknar, med åren accepterar man sin egen kommande död. Mannen som uttryckte det så var fascinerad över att allting är förgängligt. Jag kan bara hålla med… livet är något att fascineras över!

Det här var ett program jag gillade… kändes som man fick lyssna på män på ett sätt jag inte är van vid att få göra.

blogg100 Nr 3/100

Kommentarer till: "Äldre män om sex" (12)

  1. Hej. Kan tänka mig att det var kul att få lyssna på hur män tänker och hur de kanske pratar med varandra då vi inte hör. Det verkade vara kloka gubbar. Det är nog jätte jobbigt för många att åldras och då är det viktigt att kunna prata om sina funderingar, för vi kommer dithän alla en dag. Ska kolla om det är ett program som man kan se på play. Tack för tipset.
    Ha en bra dag.

    • Jo, det var ett intressant program, tycker jag. Det var inte män i grupp vi fick se, utan en man i taget som berättade…. Det var kanske just därför som de var så öppenhjärtiga. Jag tror nämligen att många män i den generationen fortfarande vill hålla skenet uppe, och har svårt att snacka ”allvar” eller ”intimiteter” tillsammans med grabbkompisarna. Kanske är det en fördom…. vad vet jag… 😉

      Välkommen till min blogg Annika! Jag tror du är en ny bekantskap för mig… 😉

  2. Jag har själv haft svårt att se åldrande som något vackert. Borde ha sett det där programmet! Vilken kanal gick det i? Går det i repris?

  3. Jag zappade också runt av ren slöhet och hamnade mitt i det programmet och blev så fascinerad över hur kloka en del av dem var… min kanske lite skeva mansbild fick genast ett upplyft… 🙂
    Men kanske är det så att man sällan får tid att fråga en man om hur han egentligen tycker och tänker om saker och ting… Min sambo är inte den tysta starka typen men jag tror inte han är sådär klok! 😉

  4. Bra tips! Och ni har nog rätt, som ”äldre man” (=gubbe) är det inget man pratar seriöst om, bara lite fnissigt i bastun… Ni tjejer/kvinnor har nog lättare. Men programmet finns på UR play – jag ska kolla asap!

    • Tack Örjan för tipset om var programmet finns. Nu länkar jag till det. Kul om du hör av dig om vad du tyckte om programmet! 😉

  5. Jag tittade också på programmet och det var verkligen intressant
    kram

  6. Det programmet missade jag. Låter intressant!

  7. finns på UR play!!!

Kommentera

Etikettmoln

