Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

jp

Jag prenumererar på lokaltidningen, Jönköpings-Posten, tillsammans med en granne. En papperstidning till morgonkaffet har jag velat ha.

Förmodligen är det sista året jag är prenumerant för den har minskat i omfång och framförallt innehåll något helt otroligt. Nu bläddrar jag igenom den, sällan det finns någon artikel jag läser. Jag ögnar igenom både Jönköping kommuns nyheter och även vad som sker i de grannkommuner jag arbetat i och det går väldigt snabbt numer. Papperstidningen är snart passé för min del.

Det är vi äldre som fortfarande föredrar papperstidningarna. Frågan är hur det här kommer att påverka journalistiken i förlängningen. Fram tills nu tror jag att upplagan för Jönköpings-Posten har varit någorlunda hyfsad, men det är många fler än jag som är missnöjda med den och det har gått fort… Det handlar om senaste halvåret.

När tidningsägarna inte får in pengar för prenumerationer hur ska journalister då ges utrymme till att göra ett bra jobb, att ha blickarna mot olika håll. Ska det bli än mer snuttifierade nyheter vi serveras? Ska alla läsa de stora tidningarna – men även de brottas väl med ekonomiska svårigheter!? Lokalnyheter är det passé? Vill inte folk veta hur våra skattepengar används? Vad våra politiker planerar? Det som är mest intressant just nu i Jönköpings-Posten är moderaternas problem att sammanställa en vallista plus att bli eniga om en kandidat till att efterträda deras nuvarande kommunalråd om han hamnar i riksdagen. Hela valkommittén avgick under veckan då oenighet rådde. Det namn som sattes överst på vallistan var även ordförande i valkommittén, ovanligt klantigt, tycker jag. Klart det blir oenigheter när det går till på det sättet. Den mannen har nu dragit tillbaka sitt namn. Klokt, man ska aldrig vara med och utse sig själv! Sådant vill jag läsa även i fortsättningen även om moderaterna inte intresserar mig speciellt mycket. Familjesidan är intressant för många… Dödsannonser kommer de att försvinna helt och hållet? Många får ju veta om dödsfall som inte sker inom den närmaste bekantskapskretsen på så sätt och får chans att delta på begravningen om de önskar. Kommer den seden också att försvinna, att folk utanför den närmaste familjekretsen deltar för att ta adjö av en bekant, vän, f.d arbetskamrat eller vad det nu handla om för person?

Förändringar, samhällsutveckling har jag inte problem med. Men om lokaltidningen försvinner, journalistiken försämras, om inte grävande journalistik får förekomma – ja det kommer jag att ha stora problem att acceptera! Journalistiken behövs – och då inte bara i klatschiga TV-program som belyser ett problem stort… De behövs också, men även ute i varenda liten kommun behövs journalister… Visst, de gräver inte så mycket, har inte så stora resurser till det… men information kommer ut om sådant jag misstänker kommer att falla utanför insyn.

Nu tänker/säger säkert någon att vi har ju J-nytt, en liten lokal internetblaska, jag vet inte ens om den finns i pappersformat. Visst, men inte finns det några djupare analyser – som det tidigare funnits i papperstidningar – om både det ena och det andra. Den är inte heller gratis att framställa. Det måste till journalister för att nosa upp nyheter, oegentligheter m.m. I en grannkommun så skriver medborgarna sin egen tidning på nätet, har jag hört talas om. Hmmm… det kan ju vara kul som komplement, men hur trovärdiga blir de artiklarna? Det kan ju aldrig ersätta journalistiskt material!? Journalister anklagas för inte vara opartiska…. men vad ska sådant kallas om var och en får skriva sin egen propaganda, sin egen vinkling!?

Hur ska vi nyhetstörstande människor få lokala nyheter i framtiden?

Det här tycker jag är ett stort problem, som det hörs väldigt litet om i vårt samhälle. Ju mer jag skriver i ämnet, ju fler frågor och tankar poppar upp i min hjärna, men jag sätter punkt här.

blogg100 Nr 5/100

Kommentarer till: "Journalistik och papperstidningar" (12)

  1. Jag hoppas och tror att pappersvarianten kommer att finnas kvar, men kanske i en annan form. Prassel till fika eller frukost vill jag inte vara utan. Jag har nära yrkesarbetande vänner inom branschen som informerar mig om framtiden inom tidningsvärlden. Mycket har hänt och mycket är på gång. Det är bara att gilla läget.

  2. jag gillar med morgontidningen som papperstidning…

    • Undrar hur många ungdomar som köper eller läser dagstidningar? Mina ungdomar läser när de är hos mig, men jag tror inte de köper någon…

  3. Jag tror att vi om tio år inte har nästan några papperstidningar kvar och att de allra flesta blivit digitala mot betalning. Antingen som i en typ av Spotify-lösning (finns redan för tidskrifter) eller att en och en tar betalt för innehållet, vilket också blivit alltmer vanligt.

    Själv läser jag endast på nätet numera och tycker nästan det är jobbigt att hålla en stor papperstidning framför mig. 🙂

    • Dom flesta har ju minskat sina format… tabloidformatet är inte så stort. Jo, det är säkert en vanesak… men till frukosten vill jag inte ha datorn… jag vill ha tidningen… 😉 Men vi som tycker så är väl snart på utdöende…. Jo, jag tror som du, jag tror att papperstidningen är på väg bort. Det kan jag acceptera, bara det inte går ut över journalistikens kvalitet….

  4. Per-Anders sa:

    Ja jobbar inom papper- och massabranschen som bl a tillverkar papper till tidningar. Det är en bransch i kris med väldigt många arbetstillfällen som står på spel. Den stora inkomstkällan för dagstidningar är nog inte prenumerationer utan annonser. I takt med att företagen mer och mer väljer att annonsera på nätet minskar tidningsproducenternas inkomster. Självklart blir journalistiken lidande när tidningarna drar ner på personal, samtidigt som folk istället får nyheter (skvaller) på Facebook. Men jag ser det här som en period av omvälvning. Vi är på väg att lämna något gammalt för att istället gå in i något nytt. Vad det nya är, det vet vi inte än. Men jag tror definitivt det är något spännande.

    • Helt riktigt så är annonserna den stora inkomstkällan för tidningarna eller har varit. Jag vet inte om det fortfarande är så för det har ju minskat väldigt i omfång. Tänk bara på alla platsannonser… hur många tittar efter lediga jobb i tidningen idag? Tror inte det är så många… När annonserna minskar så minskar prenumeranterna och när upplagan minskar finns det ännu färre som vill vill annonsera.

      De nyheter jag får via facebook är inte riktigt den sorts nyheter jag är mest intresserad av, så det räcker inte… Jo, jag hoppas något nytt kommer att utvecklas. Men redan idag är det svårt för journalister att få uppdrag som kräver tid och betalt för sökande journalistik. I regel är det freelancejournalister som jobbar med det. Tror jag!

  5. Tror nog att papperstidningen kommer finnas kvar. Precis som du skriver så är den viktig för att förmedla lokala nyheter. Tror inte folk vill betala för nyheter på nätet.

    • Det återstår att se… Innehållet måste ju dock motsvara priset annars tar de död på sig själva. Senaste tiden har inte Jönköpings-Posten varit prisvärd, tycker jag och många fler. Tyvärr!

  6. Jag håller med dig om att papperstidningen behövs, men den är ju så erbarmeligt tunn och många dagar helt ointressant även här.
    Jag och särbon delar numera på en istället för som tidigare hade en var. Han har den under veckan, måndag – torsdag. Fredag – söndag har jag den och då är han nästan alltid här. Jag läser den på arbetet på vardagarna, men förhoppningsvis är det så mycket läsvärt även när jag slutat arbeta att det är lönt att ha den kvar.
    Du har många bra synpunkter i ditt inlägg, inte minst om lokalnyheter och något så enkelt som familjesidan. Jag tror nog den kommer att finnas kvar, men nog blir det färre arbeten för journalister som tidigare varit på tidningsredaktionerna.

    • Får inte tidningsägarna in pengar så blir journalisternas arbete mindre, de enkla, snabba nyheterna. Det går hand i hand…

      Jag hoppas du har rätt när det gäller papperstidningarnas framtid.

Kommentera

Etikettmoln

