Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

skogspromenad

Nazistiska krafter har stuckit upp sitt tryne i trygga Sverige.

Jag har länge varit orolig för nazistiska personernas framfart i Sverige och i hela Europa. Vart är vi på väg?

Visst snackas det på nyheterna om detta, men vi den stora allmänheten är väldigt tysta? Varför? Förstår vi inte allvaret? Vill vi inte se likheterna med det som hände i Tyskland i samband med andra världskriget?

Jag läser i dagens tidning att säpochefen Anders Thornberg kallats till riksdagen efter helgens våldsamheter i Malmö. De nazistiska krafterna har kunnat organisera sig i lugn och ro i vårt trygga land. Inte har vi haft tankarna på att nazismen kan växa sig starka här!?

Jag hoppas att mina barn och barnbarn och barnbarnsbarn ska få uppleva Sverige som ett demokratiskt samhälle. För 20 år sedan var det en självklarhet, jag kunde inte tänka mig utvecklingen på ett annat sätt… men nu känns det mer tveksamt, även om jag fortfarande hoppas att de goda krafterna ska vinna över de ondskefulla och hatiska. Är det någon som tror att de nazistiska krafterna är ofarliga?

Hur tänker ni i den här frågan? Vad kan vi som enskilda personer göra för att motverka nazistisk utveckling? Hur kan våra politiker agera? Skolan ska vara opolitisk – men, att lära barnen vad nazismen stod för under andra världskriget och även att se likheterna med dagens utveckling i Europa – är det tillåtet?

Hur många personer känner sig otrygga i vårt land pga sitt ”osvenska utseende” eller pga sina politiska åsikter?

blogg100 Nr 10/100

Kommentarer till: "Nazisters framfart i trygga Sverige" (17)

  1. Det känns otäckt. Mycket otäckt.

  2. Per-Anders sa:

    Det är helt klart oroande med de ökande nazistiska aktiviteterna i Sverige. Jag tror att detta också har ett klart samband med Sverigedemokraternas opinionsframgångar i Sverige. SDs framgångar gör att nazisterna känner medvind. De är bara två varianter av samma mörka politiska avgrund.

    • Sd har nazistiska rötter, så jag tror också att sd:s framgångar inom politiken och nazismens grogrund i landet har ett klart samband.

  3. Jodå, skolan lär ut vad Nazismen har ställt till med, jobbar ju där själv.
    Upplever inga nazistiska tendenser på min skola, men så är den ju i förorten också.
    Är dock andra grejer istället som ställer till det.

    Vad ska vi göra?

    Ja du, tror inte det räcker med utbildning i skolan om vad nazisterna ställt till historiskt, det måste väl till nån komplettering av nåt slag, eller så är det en förändring av samhället vi behöver.
    Men tyvärr tror jag ingenting hjälper, det kommer alltid att finnas, men för den saken skulle kan vi ju inte sluta kämpa emot dessa krafter.
    Får de fritt spelrum så tar de över allt och så kan vi inte ha det.

    • Jag tror nog att det behövs olika insatser. Men barnen är viktiga i det hela… jo, att de lär sig om andra världskriget vet jag, men frågan är om det görs kopplingar till dagens händelser i Europa!? Respekten för människor, oavsett färg, åsikter osv måste vi få tillbaka. Lyckas vi med det har vi kommit långt.

      Tack för dina synpunkter!

  4. AnneMarie Engblom sa:

    Att vi är väldigt tysta när det gäller nazismens framfart…
    Nej, det håller jag inte med om!
    Tänker då främst på manifestationen i Kärrtorp, i slutet av förra året– då 17000 människor samlades på torget för att för att protestera mot nazism och rasism.
    Ett klart och tydligt ställningstagande…och när det gäller det som hände i Malmö i helgen har redan motdemonstrationer arrangerats.

    • Hmm… visst har jag hört och läst och uppskattat manifestationerna som gjorts. Men ändå… Jag har kanske för stora förväntningar… vet inte riktigt vad jag vill ska hända. Jag tycker nog att folk skulle reagera mer… prata, diskutera, protestera.. ja, jag vet nog inte riktigt!

  5. jeanettebjorn sa:

    Nog känns det oroväckande allt mer i samhället!

    Universeum ligger i Göteborg 🙂

  6. Instämmer med det Per-Anders skriver. Och man kan ju undra i sitt stilla sinne vart vi egentligen är på väg.

  7. Usch vad otäckt det är!

  8. ja, det är mycket obehagligt med dessa nazistiska grupper och personer som finns
    och ja, människor borde reagera mera på det…
    och det får aldrig glömmas vad som hänt under andra värdskriget och allt det hemska Hitler och nazisterna gjorde
    så det inte upprepas igen, och människor får inte vara naiva när det gäller dessa grupper, för de är farliga…och ett hot mot demokratin
    kram

  9. All form av extrema politiska värderingar måste bekämpas genom upplysningar samt att de måste bevakas hårdare.

Kommentera

Etikettmoln

