Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Midjemåttet

vår

Från radions nyhetssändningar basuneras ut att kvinnors optimala midjemått är 70 cm.

Har kvinnan över 95 cm i midjemått så förkortas livet med 5 år i snitt! Jahaja… är det dags att lägga mig ned att dö direkt….? 😉 Det är förstås litet svårt att veta när det är dags när jag inte vet hur länge jag skulle levt med ett midjemått under 95 cm, eller 70 cm för all del!

Å andra sidan… som ung hade jag definitivt midjemått under 70 cm! Kan jag få räkna mig det tillgodo!?

Nåja, jag tar det lugnt, ska strax lägga mig i sängen och invänta en skön sömn efter en natts arbete! Om jag vaknar levande så får jag se vad jag kan göra åt midjemåttet… 😉

Hur har du det kvinna? Håller du måttet för ett optimalt långt liv!?

Undrar hur mannens midjemått ska vara för att vara optimalt… 😉

blogg100 Nr 12/100

Kommentarer till: "Midjemåttet" (16)

  1. Jag ligger definitivt i riskzonen, tror aldrig jag haft smalare midja än 73 cm, inte ens när jag var som smalast i 25-30-årsåldern. Jag är inte den kurviga typen med smal midja, utan mera rak med smala höfter. I stort sett alla kvinnliga släktingar på mammas sida har haft samma kroppstyp och flera har levt tills de varit över 80 år, trots ganska osunt leverne hos vissa. Får jag leva tills jag är 80 känns det rätt ok ändå. Jag tror dessutom att ett långt liv handlar om mer än midjemåttet, det är helheten. Jag lever hyfsat sunt, även om jag inte är något hälsofreak. Och jag mår för det mesta bra… 🙂

    • Jag har aldrig varit kurvig, men jag var smal under många år i ungdomen…. Ja, ända upp till 40-45-årsåldern, sedan började alla kläder krympa! Konstigt… 😉

      Hur långt livet blir är kanske inte det viktigaste. Hälsan är ett viktigt inslag, livskvalitet vill jag räkna in. Vara sängliggande är förstås inget att längta efter.

      Marie, kul att du läser och kommenterar min blogg så ofta… 😉

  2. Har aldrig haft midjemått på 70, knappast en som nyfödd. Kanske det borde stå varningstext på alla kläder som är större än storlek 36! Nu tror jag väl att de som är små, korta och smakla får ett längre liv än sådana storvuxna spektakel som jag… hjärtat får ju arbeta mer hela tiden på mig ( inbillar jag mej, eller vad säger expertisen, sjuksköterskan?).. men ett midjemmått på 70 skulle jag inte ens vilja ha.,… för då skulle jag ju se ut som jag vore döende…..

    • I vår ålder är det väl inte så många som har midjemått på 70 cm! Det jag hört på nyheterna idag togs ingen hänsyn till åldern… och det tycker jag är mycket mystiskt! För jag tror inte det är meningen att vi ska se likadana ut i kroppen som ungdom som äldre kvinna… 😉

  3. Vart är midjan? Jag tycker att det mer och mer liksom flyter ihop som på en säl. Det är så mycket mer än midjemåttet som spelar in om hur länge vi får leva. Att ha roligt och njuta av livet är viktigt. Men som du skriver vad ska männen ha för mått???
    Kramelikram

    • Ja, jag funderade också på var midjan är när jag försökte mäta den idag!? Att ha ett bra socialt liv och ha kul är också vederlagt är bra för hälsan så där kan vi knipa poäng, trots midjemått!

      Ja, det skulle vara kul att veta männens optimala mått…

  4. Jag träffade en läkare som var riktigt begeistrad i BMI-måtten. Sedan dess har det varit relativt tyst om det vid mina besök. Någon lustigkurre har tagit fram måttbandet någon gång. Jag ser i mitt Worddokument att jag hade 21 och vägde 57.9. Tänk om det gällde fortfarande. Samtidigt går det inte att smita ifrån allvaret. Helst hos män. Det är inte där man ska ha extrakilon. Det har vetenskapen säkert rätt i. Många av riskpatienterna åker dit/drabbas förr eller senare. Ofta i kombination med andra riskfaktorer. I senare rapporter jag följt har de kommit fram till att det är inte bra om kvinnor är för magra. Igår fick jag personligen reda på en oväntad nyhet som livsmedelverket gått ut med. Aspartam är totalt ofarligt. Baserat på två stora undersökningar som sträckt sig riktigt många år bakåt. Om fler gick över till lightdrycker, ex cola light skulle flera saker kunna bli bättre. Inte bara munhygien utan hela ”kroppspaketet”.

    • Jag tycker BMI låter mer trovärdigt att förhålla sig till än enbart midjemåttet. Men vad vet jag… 😉

      Ska man följa alla kostråd och dieter så får man fullt upp, de förändras hela tiden över tiden.

  5. Per-Anders sa:

    Varken min sambos eller mitt eget midjemått understiger 70 cm. Men så är vi nog ganska kramgoa båda två…

    • Jag tror inte det är så många som fyllt 50 eller i vart fall 60 år som håller de måtten.

      Kramgoa… ja, det kan man leva gott på… 😉

  6. oj…då ligger jag också i riskzonen när det gäller midjemåttet.
    Ja, undrar om man kan räkna sig till godo det midjemått man hade som yngre ?
    Jag hade en väldigt smal midja förr.
    tror jag struntar i detta med midjemått, och det har alltid funnits människor som varit lite rundare men ändå levt länge och mått bra
    och dessutom har alla människor olika kroppsbyggnad…en del är smalare och en del rundare
    och med åren så sätter sig kilona lite annorlunda, och det är ju inget att göra något åt
    kram

  7. Vi har fritt midjemått :-)! givetvis måste du kunna räkna i tidigare midjemått:-)!

  8. Midjemåttet bör inte överstiga hälften av din längd..så det är ganska individuellt vilket midjemått man har..tur att jag är ganska lång 🙂

Kommentera

Etikettmoln

