Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Biblioteksbesök

biblioteksbesök

En dag i veckan besökte jag Jönköpings stadsbibliotek. Jag hade tänkt låna min bloggkompis Bosse Lidéns bok ”Mina fotsteg i ditt hjärta” och ”Eldnatt” av Yrsa Sigurdardóttir. Fann ingen av de titlarna inne, men såg att de fanns tillgängliga på Huskvarna bibliotek. Nåja, jag fann en del annat jag plockade med mig hem.

Dagen efter körde jag till Huskvarna bibliotek och lånade de båda böckerna jag var ute efter. Nu har jag fem böcker hemma, tror inte jag hinner läsa dem alla innan jag drar iväg ut på äventyr igen. Men det går att låna om dem så det ordnar sig nog.

Brukar du besöka biblioteket för att låna böcker? Eller tillhör du dem som vill äga dina böcker? Eller du kanske inte ens gillar att läsa böcker, utan har andra intressen… 😉

blogg100 Nr 13/100

Kommentarer till: "Biblioteksbesök" (12)

  1. Jag läser mycket o lånar de flesta böcker på bubblan. Men jag orkar inte gå o leta. Utan när jag hör om en bra bok som intresserar mig, så reserverar jag den. Sen får jag ett mail eller sms når den kommit in o har en vecka på mig att hämta ut den. Smidigt o praktiskt!!

    • Jag tillhör dem som gillar att gå omkring och kolla runt i hyllorna, läsa litet på baksidestexterna! Långt ifrån alltid jag kommer hem med det jag tänkt mig… 😉 Men jag har även reserverat någon bok ibland, det handlar då oftast om nyare böcker som är väldigt efterfrågade.

  2. Jag lånar gärna böcker på biblioteket. Likaså köper jag när det är bokrea.

    • Jag försöker låta bli att köpa. De tar plats! Biblioteket är en så bra ”uppfinning”.

      • Håller med dig om detta. Men ibland så hittar man ju ett verkligt ”fynd” på rea. En bok som man bara vill ha och plocka fram när andan faller på.

      • Jag lever inte alltid som jag lär… Ibland köper jag också… oftast pocket, när jag är på resande fot. Kan liksom inte låta bli bokhörnorna på olika järnvägsstationer… Går där och tittar… och köper! Trots att jag har böcker med mig i resväskan… 😉

  3. Oj vilken eftertanke det blev.

    När var jag senast på ett bibliotek? Ska jag svara ärligt så vet jag inte riktigt, tror det var någon gång under min lumpen tid. alltså 1976-1977. Kan vara dags att följa med frugan för hon brukar låna böcker och tar sig då friheten ibland att låna en till mig med.

    • Det är nog dags att följa med frugan då… till bibblan… Trevligt att vandra runt där – tycker jag! Kanske du också?

  4. Föredrar ju att äga mina böcker jag, på kneget har ju ungarna bibliotek och jag vet hur viktigt det är för samhället att lära barnen läsa böcker.
    Det fanns ju en tid där bokbålen slukade böcker, vi ska vara tacksamma att vi inte lever i en sådan tid.

    Men själv köper jag talböcker, mera min grej att lyssna sittande på spårvagnen än att bläddra i en bok.

    Ha så gott nu.

  5. Jag både lånar och vill äga, sedan har jag börjat med något nytt sedan jag bytte arbetsplats. Vi ger bort böcker till varandra, de går kors och tvärs och när ingen vill ha, kan man ge dem vidare till någon annan bekant. Det är så gott som uteslutande pocketböcker det handlar om. Vissa böcker MÅSTE jag bara äga, de lånar jag gärna ut, men är noga med att jag vill ha tillbaka efteråt.
    Just nu är jag i en intensiv arbetsfas, så jag orkar inte läsa lika mycket som när jag är ledig, det är en sorg för mig, men det går bara inte. Snart nog är jag pensionär och då kan jag läsa halva natten om jag vill.

Kommentera

Etikettmoln

