Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

minafotsteg

Efter en eländig film igår kväll läste jag ut Bosse Lidéns bok ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Det kunde känts tudelat att recensera en bok av en bloggkompis. Hade det gjort det, så hade jag förmodligen avstått!

”Mina fotsteg i ditt hjärta” tycker jag är en vacker titel, dessutom har boken ett väldigt vackert omslag. En tilltalande bok med andra ord, om man endast tittar på det yttre. Men, som alltid så är det det inre som räknas mest… I varje fall vid en längre bekantskap… 😉 Första halvan av boken var läsvärd men jag var inte så begeistrad ändå. Men det är ju en debutantbok… man kan inte räkna med etta i tio-i-topp-listan då! Men… sedan hände något… boken fångade mitt intresse så mycket att jag hade svårt att lägga den ifrån mig. Här kom sonen och ville geocacha… så hade jag lovat en väninna att hänga med på bio… Det som är lovat är lovat, även om jag hellre hade gottat ned mig med boken. Filmen var kass, återkommer till den, men boken fanns ju kvar när jag kom hem. Tog ett glas rött och läste klart boken.

Det är en kärleksroman. Låter det patetiskt? Hmm, det är ingen vanlig kärleksroman. Bokens ”jag” är en 13-årig kille, vi får följa honom under den första förälskelsen och sedan vidare genom livet. Vi möter osäkerheten hos tonåringen, den tuffa sidan när han spelar ”Allan”, förälskelsens pirrande och besvikelse på både sig själv som på ”sin kärlekspartner”. Vi följer ”jag-personen”, genom studieåren, förflyttningar inom landet, framgång i yrkesliv. Hela tiden fanns medvetenheten och tankarna på första förälskelsen. Är det så vi alla gör? Tänker tillbaka på den första förälskelse? Sparar det i vårt innersta som ett vackert minne? Det är nog så, den personen glömmer vi aldrig. I vart fall känner jag igen mig i detta.

En stillsam, lättläst bok där författaren lyckas förmedla många olika känslor under en ung människas livsvandring. I det här fallet en man. Huvudpersonen kunde lika gärna ha varit en ung kvinna, tror jag.

Boken får betyg 4/5. Tack Bosse för några timmars trevlig läsning! Jag hoppas det kommer fler böcker med dig som författare!

blogg100 Nr 15/100

Kommentarer till: "Mina fotsteg i ditt hjärta" (14)

  1. Filmen i går kväll? Menar du den med den hämnande mumien?
    Bosses bok har jag faktiskt, men har ännu inte läst den. Har varit så himla mycket som har avstyrt det hela. Jag påbörjade den ”men så kom Livet emellan”. 😉

  2. Vad bra boken verkar. Kul att någon du känner skrivit den.

    Jag blir nyfiken på om vi sett samma film!?

  3. Låter spännande. Får se till att skaffa den boken. Tack för tips!

  4. Den boken lånade jag på bibblan och jag tyckte den var så underbart roande så jag ska faktiskt läsa den en gång till. Vissa böcker måste jag bara läsa två gånger för att ta in det som jag missade första gången jag läste den. Nu läser jag Kristina Olssons bok om en flygplanskapning. Lite ruggigt med tanke på vad som just nu utspelar sig med flygplanet som försvann.
    Önskar dig en fortsatt fin kväll!

    🙂

    • Det var verkligen högsta betyg när du vill läsa om den! Jag har också läst om böcker… och kan faktiskt tänka mig att läsa om Mina fotsteg i ditt hjärta. 🙂

  5. Bara titeln får ju en att vilja läsa den, jag har den och har läst den. Bosse är också en bloggvän och jag har följt hans blogg. Hans små kåserier är lättlästa och underhållande och boken gav mersmak.
    Kramis.

  6. Hej, och tack för din kommentar hos mig … Roligt att du gav dig den tiden … 🙂
    Bosses bok var absolut mycket läsvärd, och jag fann ett sant nöje i att känna igen både 70-talet och busstrecken … trots att jag aldrig busade själv när jag var barn … 😉
    Men jag har en lillebror, så till det kan jag koppla min igenkänning.

    Ha en bra vecka … 😀

    • Det var kul att upptäcka din blogg! Det ser ut som om den blir en av de jag kommer att återvända till regelbundet. 😉

      Boken var en mycket vacker berättelse, känsloladdad och som du skriver även en tillbakablick på 70-talet. Ha en fin vecka själv! 😉

Kommentera

Etikettmoln

