Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

En familj

enfamilj

Tänk att ha suttit i två timmar och tittat på en film, tycka den är bedrövlig och ändå i efterhand behöva fundera över vad den handlade om! Då måtte den inte ha funnit vägen varken hjärta eller till hjärna!?

Så här var det. I lördags undrade en väninna om vi skulle gå på bio och det var jag förstås med på. Vi enades om att se En familj. Som väl är så var vi helt överens om filmval… 🙂 Beskrivningen av filmen verkade passa oss. Sagt och gjort, vi drog iväg, tog bussen ifall vi ville ta en öl och diskutera filmen efteråt!

Salongen var så gott som fullsatt. En riktig eländeshistoria rullades upp på duken. Maken till en cancersjuk kvinna försvinner, barnen kallas hem för hjälp o stöd för mamman. Så mycket hjälp och stöd blev det inte, det visade sig att det var mycket dysfunktionella relationer. Jag tror inte att ett vänligt ord uttalades, inte ett enda leende, det var bara obehagliga ”sanningar” som haglade. Hela filmen igenom var det bara elände, elände och åter elände… Vet inte ens om det förekom något skratt under dessa två timmar. Depressivt och dysfunktionellt till tusen. Jag började gäspa och var redo att somna men jag kämpade för att hålla ögonen öppna. Inte för att jag var rädd att missa filmen, men jag vill inte utsätta andra biobesökare för de läten jag brukar omge mig med när jag sover… 😉 Och det är definitivt inget som folk vill lyssna på under en filmkväll, misstänker jag.

Inte nog med filmeländet… På min högra sida hade jag begåvats med en ”madonna” som kom med en bamsekartong med popcorn. Jag brukar aldrig reta mig på vad folk gör på bio… men i det här fallet skulle det visa sig vara omöjligt att låta bli att reagera… Kvinnans tuggande lät som en stenkross… krasch, krasch… hon åt så gott som oavbrutet i drygt 1,5 timme. Det var endast cirka de sista 20 minutrarna av filmen som det var tomt i kartongen… och då skakades det på kartongen… för säkerhets skull med jämna mellanrum – ifall det skulle finnas något kvarglömt popcorn gissar jag. Krisch, krasch… krisch, krasch… Till en början så kunde jag inte med att hålla för örat, trots att jag ville det. Men det gick bara inte låta bli. Tänk dig själv att vara några få centimeter från en stenkross under så lång tid. Jag började med att föra upp handen litet försiktigt mot örat… Kvinnan reagerade inte… Till sist blev det nog litet mer demonstrativt med att täppa till hörselgången… men ingen hänsyn från kvinnan ändå… Jag satt och tänkte i mitt stilla sinne, att ska det vara på det här viset så får de gärna införa matförbud på bio!!!

Samtidigt som jag inte riktigt uppförde mig efter vett och etikett-reglerna tänkte jag att det är nog jag som börjar bli en knorrig dam, trots att jag befinner mig i den allra bästa av åldrar… 😉 Men inte behövde jag kommentera damens krischande och kraschande… Min väninna som hade suttit på min vänstra sida tog till orda när vi kom utanför hörhåll för kvinnan och ondgjorde sig över hennes tuggande!!! Aha… det hade varit en stenkross i alla fall… jag hade inte varit mer knorrig än nöden tillät! Ibland är det faktiskt tillåtet att irritera sig på andra människor… 😉 Min väninna undrade om det var ångesttuggande hon höll på med. Ja, kanske det… man kan ryckas med av andras ångest – och nog var det ångest, förolämpningar och annat otrevligt som serverades från filmduken.

Det enda som får plus av mig (och väninnan) är skådespelarna! Tänk att kunna spela sina roller så galant! De var verkligen proffsiga… Kan undra om de drabbades av depression när inspelningen var klar och de fick bearbeta det de varit med om!?? Visst vet jag att filmen är rosad, t.o.m Oscarnominerad. Jag hoppas det är för skådespelarnas insatser och inte för ångestspektaklet som visades upp på vita duken… 😉

Av mig får filmen bottenpoäng: 1/5.

blogg100   Nr 17/100

Kommentarer till: "En familj" (4)

  1. Det låter som att det verkligen var en lyckat film du var på :-)! ibland kan man onekligen välja fel film att se. Det kommer fler filmer och fler popcorns madonnor:-)!

Kommentera

Etikettmoln

