Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

natur

I radions P! så förekom en diskussion om ordet pensionär för en eller två veckor sedan! Någon tyckte att ordet pensionär innehåller en negativ klang och dessutom var maskulint. Hon föreslog att pensionär ska bytas ut till senior eller ännu hellre till jubilar.Någon annan person föreslog ordet pensionist.

Vet inte om jag uppfattar ordet pensionär som varken negativt eller maskulint. Är det inte så att det istället speglar vår egen inställning till att uppnå pensionsåldern och hamna utanför arbetslivet. Det är ett stort steg tror jag, kan nog göra att man får en annan syn på sig själv. Men till syvende och sisdt så tror jag att pensionärslivet kan bli väldigt positivt om man ser fram emot det. Negativt om man vill arbeta vidare och kanske inte har fritidsintressen. Vad tror du?

Apropå pension så fann jag en artikel om vad man bör tänka på inför sin pensionering, alltså innan man fyller fyller 65 år och innan man går i pension.

blogg100    Nr 24/100

Kommentarer till: "Pensionär, senior eller jubilar" (10)

  1. ”Passionär” låter mycket bättre! För det tänker jag själv bli om några år. 😉

    • Ja, det tycker jag är betydligt bättre än både jubilar och senior, dessa båda ord kopplar jag till något annat än just det vi kallar för pensionär! Men vad är det för fel på ordet pensionär, egentligen!?

  2. Fyra år och nio månader tills dess att jag fyller 65. Om jag är frisk tänker jag jobba lite längre än så. Får ångest bara jag tänker på det här med pensionärslivet… men jag kan ju ändra mig…… Pensionär… könlöst för mig…. MIn inre bild: Krokig tant/farbror med käpp/rollator och beigefärgade kläder. Vet att det är fel…. hoppas att även den bilden så småningom ändras.

    • Ja, så fel du har… Det finns sååå många pigga och glada pensionärer… Umgås du för mycket med ungdomar så du får en snedvriden bild på äldre!? 😉 Jag ser fram emot mer ledighet, vet dock inte riktigt när…. Inte blir det när jag fyller 65 som jag tänkt, får nog knega på litet till för att amortera mera på mina bostadslån. I annat fall får jag flytta – och det vill jag inte! Om jag inte måste!

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Vad är det för fel på ordet pensionär…
    Man kan inte ifrågasätta allt!
    Det är dessutom könsneutralt — helt i tidens anda.

Kommentera

Etikettmoln

