Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

brunstorp4

Igår kväll tittade jag på en dokumentär på svt.play. Ibland blir man litet sysslolös när man lever som jag gör och då är en god bok eller ett TV-program något att förströ mig med. I alla fall när det är kväll och mörkt utomhus.

Dokumentären heter ”Pappas unga fru” och handlar om en kanadensisk äldre man som lever på Filipinerna. Jag minns inte om hans ålder nämndes men han är säkerligen 70+. Han hade en vuxen dotter som han haft dålig kontakt med, hon ville lära känna sin pappa litet mer. Pappan lever tillsammans med en ung filipinsk flicka, pappan ville inte gifta sig med henne. Jag tyckte det framgick att han mest var ute efter att bli uppassad och framförallt bli omhändertagen på äldre da´r så han skulle slippa all slags äldevård!

Den vuxna dottern hade svårt att förstå det här, men ville ändå vara öppen för relationen om den var bra för dem båda. Den unga flickan presenterades som att vara 22-23 år, men i samband med att pappan trots allt skulle gifta sig med sin filipinska så upptäcker dottern att hon endast var 17 år och då hade mannen haft en sexuell relation med henne drygt ett år. Flickan var ett barn! Dottern funderade, blev rasande på pappan och försökte få honom att inse att det inte var OK att han utnyttjade henne. Flickan var jämngammal med mannens eget barnbarn!

Hur det gick? Pappan bröt kontakten helt med dottern! När han skulle resa på bröllopsresa med sin fru så fick hon inte lämna Filipinerna. Myndigheterna ser inte med blida ögon på att deras kvinnor utnyttjas av ”vita gamla män”. Han reste ensam på bröllopsresa till Bali! Snacka om ego.

Ett program som gjorde ont i mig. Ett program som jag tror jag kommer att bära med mig under lång tid. Tyvärr tror jag att han är långt ifrån ensam om att utnyttja kvinnor på det här sättet. För inte handlar det om kärlek!?

blogg100    Nr 42/100

Kommentarer till: "Hur är vissa människor funtade?" (13)

  1. Det programmet missade jag..men om jag sett det hade jag oxå reagerat som du.
    Jag tycker att de är gubbsjuka då de vill ha så pass mycket yngre kvinnor…det är nästan som pedofili.
    Usch!!!

  2. Inte är det då kärlek som mellan vuxna människor i alla fall. Jag tror att det oftast handlar om en beroendeställning, kvinnan kanske får en summa pengar som hon kan ge sin fattiga familj och mannen får en ung älskarinna som tar hand om honom. Satsningen borde egentligen ligga på att ge dessa unga flickor en annan möjlighet till inkomst. Först då kommer man åt problemet tror jag. För har du ingen annan utväg, ja då kanske det är rimligt att ”sälja sin kropp” för att få pengar. Men jag vet inte, jag har inte ”gått i deras skor”..

    • Jag tror som du, det är ett ömsesidigt utnyttjande… Men att utnyttja barn är inte OK. Det var det som dottern reagerade mest på, så länge hon trodde att det trots allt var en vuxen kvinna så försökte hon förstå dem.

  3. Tack för tipset, kollar detta i eftermiddag, lördag.

  4. Har nog inget svar på hur han tänker om han överhuvudtaget tänker. Tyvärr är detta ett allt vanligare problem att vi i i-länderna väljer unga flickor eller pojkar som fruar eller äkta män.

    Sv. Visst kan man tänka sig betala mer skatt om det går dit man säger och inte ner i fickorna på kommundirektörer eller dylikt. Vi har höjt skatter förr i ladet vilka hamnat i pamparnas fickor, så varför annorlunda nu än mot -70-talet?

    • Jo ett i-landsproblem att utnyttja fattiga länders kvinnor och även pojkar.

      Som svar på skatter… att en del med höga tjänster kan stoppa pengar i fickorna… beror det egentligen på skattens storlek? Jag tror inte det, för inte har det minskat i takt med att skatter minskat? De jag känner till som haft svart städhjälp de har även idag svart städhjälp? Direktörer stoppar väl pengar i fickorna lika mycket idag som tidigare?

  5. Fy tusan för sån´t här! Jag blir bara upprörd av det. Tur att jag inte såg programmet. Snacka om att utnyttja unga flickor så de hamnar i en slags beroendeställning till mannen. Detta är verkligen ingen kärlek utan det handlar om ett enda stort EGO! En stor spark i baken skulle han ha så han fick en gratis flygtur till en plats där inga kvinnor finns! 😉
    Kram och fortsatt trevlig söndag.

    • Det är lätt att uppröras, båda blir utnyttjade tycker jag. Det var en mycket bra dokumentär som lät dem båda komma till tals.. sedan är den ju inte opartisk, den är gjord av mannens dotter. Finns det något som är opartiskt, kan man undra.

  6. Men vilket ego, förstår att dottern var arg på honom.
    Jo här virkas det hela året om 🙂

  7. Den har jag missat men jag hörde andra som kollat på den. Upprörande och sätta sig i i hur huvudet fungera på vissa är ingen mening att lägga energi på. Jag blir så upprör av sådana program, inte för att jag missunnar någon kärlek på ålderns höst men detta ser jag som rena rama utnyttjandet av barn. Egotyper ligger inte så bra till hos mig!

    🙂

  8. jag har också tittat på denna dokumentär och blev helt förfärad
    hur denna unga flicka blev uttnyttjad….vilket jag tycker, även om hon gick med på det hela…
    hon är ju så ung och bara barnet -…16 år gammal när mannen inledde förhållande med henne
    verkligen en egoistisk man, och förstår verkligen hans dotters reaktion
    kram

    • Det var väl dubbelt utnyttjande, tycker jag. Men klart hon var mest utsatt i sin fattigdom… Jag har också svårt att se att så stora åldersskillnaderna kan vara bra för ett jämlikt förhållande. Vad har de gemensamt egentligen, kan man undra.

Kommentera

Etikettmoln

