Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Det här med EU-valet

sippor

Hur har ni det med EU-kunskaperna… eller hur har ni det med tanke på valet om en månad… Vet du vad dina kandidater vill? Vet du vad de olika partierna kämpar för där nere i EU? Ska du rösta?

Jag har så smått börjat fundera på om jag ska få hit röstsedeln så jag kan förtidsrösta. Jag kommer inte att besöka min brevlåda innan det är dags men jag kan engagera min son att se till att jag får hit mitt röstkort utan alltför stor möda… 😉

Mina demokratiska rättigheter när det gäller att gå till valurnan brukar jag värna om, förutom när det gäller kyrkovalet. Riksdagsvalet har jag endast skippat en gång och då var jag så sjuk så jag orkade inte ens gå snett över gatan där vallokalen låg. Jag ville, sköt och sköt på det, men när det närmade sig stängningsdags för vallokalen så bestämde jag mig för att skippa det hela. Det sved i hjärteroten…

Kyrkan har jag inga större intressen i, därför har det valet inte känts intressant för mig. EU borde angå mig, precis som alla andra… på något sätt känns det långt bort och ohanterbart. Trots allt får jag nog be att sonen sänder hit röstkortet… så jag får delta i att visa vart mina sympatier visar även när det gäller EU!

blogg100    Nr 56/100

 

Kommentarer till: "Det här med EU-valet" (7)

  1. jag får erkänna jag har ingen aning, pinsamt alltså så det var himla bra att du påminde mig så nu får jag se till att läsa in mej på detta:)

    • Jo, jag känner likadant… det börjar hasta. I och för sig är valet inte så svårt, men jag vill ju veta vad det finns för tankar för unionens arbete…

  2. Visst är det svårt med Eu-valet , fast hur intressant gör våra politiska partier detta val? Där händer det inte mycket under solen. givetvis ska man rösta då det bara inte är en rättighet utan en demokratisk skyldighet! angående tankar inom Eu. Finns det någon tanke? :-))!

    • Du trycker på knappen jag funderar över… hur intressant gör partierna EU-valet. Det är tyst om det… Varför är det så tyst om ett så viktigt val egentligen? Varför ser de inte möjligheten att presentera sina tankar och idéer?

  3. Jodå, jag har ambitionen att rösta i både EU-valet och Riksdagsvalet (samt naturligtvis kommun- och landstingsvalen). Däremot blir jag bara trött när jag ser ”debatterna” mellan Reinfeldt och Löfvén på TV. Bara pajkastning och teater, tycker jag. Jag är ganska säker på hur jag ska rösta (s) men jag tror dessa debatter inte ger speciellt mycket klarhet för alla som inte förstår eller vet hur de ska rösta. Risken är att det blir SD som tjänar på det.

    • Jag instämmer… Ideologierna har försvunnit fullständigt i politiken. Allt går bara ut på att fiska röster, såväl för allianspariterna som för (s). De enda som sticker ut är sd och v… Tyvärr!

      Politik är att vilja… och då måste något mer än taktik till… Lena Melin skrev en krönika i Aftonbladet idag som jag instämmer helt med… Debatten blir bara urtråkig!

    • Jag instämmer… Ideologierna har försvunnit fullständigt i politiken. Allt går bara ut på att fiska röster, såväl för allianspariterna som för (s). De enda som sticker ut är sd och v… Tyvärr!

      Politik är att vilja… och då måste något mer än taktik till… Lena Melin skrev en krönika i Aftonbladet idag som jag instämmer helt med… Debatten blir bara urtråkig!

Kommentera

Etikettmoln

