Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Papper och penna

björnö3

När jag läste ”En kopp kaffes” inlägg om Att skriva, att vi får sämre och sämre förmåga att skriva med penna så slog det mig.

Kommer framtidens barn överhuvudtaget lära sig skriva med penna? Eller kommer de att sitta vid någon typ av väl utvecklade datorer och trycka på knappar när de ska lära sig skriva och stava? Det kanske inte ens finns knappar…. en blick eller tanke kanske räcker, eller något annat som vi inte ens kan drömma om. Spännande tanke!?

Jag tror nog att pennor kommer att tillhöra historien när nästa århundrade står för dörren. Då har digitala underskrifter slagit igenom till 100%, ingen envisas med att skriva på papper med en penna! Varför gå den omvägen!?

Visst är det synd att vi inte får vara med och uppleva framtidens utveckling!?

blogg100    Nr 57/100

Kommentarer till: "Papper och penna" (16)

  1. Jag har också undrat om framtidens barn kommer att lära sig skriva med penna
    Lite trist faktiskt om det försvinner…..och speciellt skrivstil…
    tänk så vacker skrivstil många hade förut.
    Märker själv att jag inte skriver lika snyggt längre och inte så mycket skrivstil….så visst påverkas man av att man gör det mesta visa datorn
    Men visst är det samtidigt spännande med tekniken och dess utveckling i framtiden
    och ja, det är nog en hel del som vi inte får vara med om
    så är det alltid i de olika generationerna
    kram

    • Nej hur ska vi kunna ha bra handstil när vi mycket sällan använder papper och penna? Tiderna har alltid förändrats, bara så svårt att sia om framtidens förändringar, men att de kommer ingen tvekan!

  2. Även jag som jobbar i skolan tänker på detta. När jag var ung lärare så hade vi något som hette välskrivning på schemat. Åtmintone en del barn lärde sig att skriva skrivstil. Idag finns det ingen tanke på att våra elever ska lära sig skrivstil. Tycker iallafall att man ska använda penna och papper + dator. Hoppas att det blir så i framtiden!

    • Jag minns inget annat än att alla lärde sig skriva skrivstil på min tid…. Det ingick i lärandet… Välskrivning hade vi också… Det återstår att se om papper och penna kommer att finnas kvar… våra barnbarnsbarn får veta om min gissning blir rätt eller ej.

  3. Det dom skrämmer mig är att idag har böcker som är bevarade sedan flera hundra år bakåt. hur många kan läsa av disketter idag? kommer man i framtiden komma åt allt vi sparat digitalt?

    • Det här med disketter och dataålderns dokuments bestående har jag också funderat över. Vi tror vi är kloka när vi laddar över viktiga saker till USB-minnen… för inte alltför många år sedan la vi det på disketter… Mmm framtidens forskare löser kanske problemet… kan ju alltid hoppas.

  4. Så sant.. Inom vården dokumenterade vi med papper och penna innan, det är helt borta, all dokumentation skall göras via datorn och ett program som heter VIVA, vi skall vara helt papperslösa.

    Jag märker själv bara en sådan enkel grej som att skriva ner en anteckning i sin almanacka, jag har alltid envisats med att ha en sådan. Men nu har jag nytt för i år fört in min almanacka i mobilens kalender. Nog för att det underlättar. Men man gör sig själv ingen björntjänst med att hänga med i utvecklingen.

    • Visst är det en himla tur att dokumentationen inte sker via papper och penna längre? Det går betydligt snabbare att dokumentera i datorn, om man är det minsta van att skriva på ett tangentbord. Dessutom blir det tydligt, ingen oläslig handstil.

      Jag tillhör skaran som lyssnar på någon enstaka talbok och gillar det. Men betydligt mer gillar jag att ha en bok i handen och bläddra och läsa i. Men snart är jag förstås generation ”stenåldern”.

  5. Vi köpte en ny TV för ett tag sedan och vi behöver inte ens byta kanaler själva utan man bara säger vad man vill se så vips….. otroligt… men nu använder vi inte den möjligheten, men jag kan tänka mig att i framtiden så behöver vi bara prata så skrivs allt ner. Om vi ens har ett språk då. Vi läser ju knappt böcker själva idag utan det är ljudböcker. Känns inte som att det är riktigt okej om vi inte får använda fantasin och vår kreativitet.
    Ha en bra Måndag.Kramen

  6. Jag vill också ha en trevlig talande TV. Ändå är jag tvärsäker på att den inte förstår halländska. ”Ursäkta! Var god att säg kanalval en gång till” ”Göta Kanal hade jag sagt surt.” och därmed missat nästa avsnitt av ”Arvingarna eller Badhotellet”. Jag hoppas att penna och papper finns kvar i nästa sekel. Allra helst böcker och papperstidningar. För att inte tala om Regnskogen och dubbelmoralen. 😉

    • hehe… vad som finns med i nästa århundrade kan vi strunta i… för vår egen del… vi slipper att åse det hela….

      Frågan är om talande TV förstår småländska? Får fråga det i butiken…. men om man köper den i en småländsk butik bör det väl fungera…. 😉

  7. Själv skriver jag ofta med papper och penna. Det gör jag varje gång jag gör anteckningar när jag intervjuar personer till artiklar till vår personaltidning. Ibland ser jag unga studenter som gör anteckningar direkt i en bärbar dator. Det ser jättetöntigt ut, tycker jag.

  8. Personligen hoppas jag inte att vanlig skrift försvinner!
    Saknar min 80-åriga brevvän som dog förra året
    på juldagen.
    Det är roligt med vanliga brev och fint brevpapper.
    Inte alls så opersonligt som ett mejl,exempelvis.

    Datorsamhället är så otroligt känsligt.
    Vem som helst med tillräckliga färdigheter kan ta
    sig in i din dator.
    Helt plötsligt ligger servern till banken nere och vi
    får inte ut våra pengar och fler och fler tar bort kontanter.

    Vi blir för kontrollerade med datorn,tycker jag
    ”Storebror ser dig” är ingen utopi längre och
    det är läskigt,tycker jag.

    Man kan slå ut ett helt land nu för tiden,om man vill!
    Skitläskigt är det!
    Vem är det som vill att vi ska vara beroende av
    datorer,mobiler osv……..
    Inte många tänker på det.
    Ursäkta den långa kommentaren.

    Kram/Pluppa

    • Jo, visst är det kul med riktiga brev, men hur ofta får man personliga sådana? Jag vet inte ens när det hände senast!

      Vårt datasamhälle är känsligt, precis som du skriver, men vi kan inte stoppa utvecklingen…. Även om vi skulle vilja.

      Kul med långa kommentarer…. du är välkommen åter!

Kommentera

Etikettmoln

