Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Anundshög

Anundshög

Anundshög är Sveriges högsta gravhög, 9 meter hög och 64 m i diameter, det kan man läsa på en informationsskylt. Gravhögen är från 600-1000 år e. Kr. Högen byggdes på ett bottenlager av lera och på leran brändes den döde. Allt täcktes sedan med ett röse av stenar, därefter lades grästorvor och jord ovanpå. Jag knegade upp för trappan och fick en vacker utsikt över bygden och stensamlingarna .

Anundshög1

Är det någon historiskt intresserad och kunnig läsare som vet varför man har gjort stenformationen som en åtta? Finns det någon symbolisk tanke i det? Det är förstås ingen tillfällighet, men vi fann ingen text som berättade det för oss.

blogg100    Nr 62/100

Kommentarer till: "Anundshög" (8)

  1. Kerstin sa:

    Tja, så där jättehemma på forntiden är jag inte, men jag hittade den här informationen på Anundshögs hemsida – http://www.anundshog.se/artikel.asp?strukturId=226&artikelId=985

    Kerstin

  2. Ingen aning varför man gjort så. bilderna ser intressanta ut så det får bli ett besök dit då vi åker till Västerås någon gång.

    • Ja, det kan rekommenderas. Vallby friluftsområde rekommenderar jag än mer, jag måste skriva om den utflykten också….

  3. Imponerande anläggning. Undrar hur mäktig den person ansågs vara, som fick ett sådant minnesmärke. Ser ju ut som han fick två skepp med sig också. Men det är ju bara en gissning. Eller använde man tecknet för evighet, den liggande åttan, redan då?

  4. Gillar ju Historia jag med, ska kolla länken där också 🙂

    Intressant att se hur människor levde sina liv på den tiden, deras tro som de skapade själva då informationsflödet på den tiden inte riktigt var som idag 😉

    Ha de gott nu 🙂

    • Då som nu är väl infoarmationsflödet uppåt och nedåt lika diffust… 😉 Tror inte vi vet så mycket mer om gudarna idag än vad människorna visste på den tiden… Eller har jag fel!?

Kommentera

Etikettmoln

