Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

ekorre

Att kyrkklockorna i Sofia kyrka i Jönköping ringde under två timmar den 1 maj för att varna för SvP:s demonstration och deras budskap har nog inte undgått speciellt många i vårt land. Nu har en man som titulerat sig som biskopsassistent (en sådan befattning finns inte!) anmält svenska kyrkans agerande! Han anser att kyrkan inte ska ta någon politisk ställning, att de inte ska gynna vänsterextremisterna! Han trycker på att alla rikets kyrkklockor endast ska ringa vid omedelbar fara om ingen annan möjlighet finns. Förutom för att kalla till gudstjänst.

I dagens lokaltidning förnekar han att han använt sig av titeln biskopsassistent.

De som slöt upp utanför kyrkan var allt ifrån ”allmänhet” till politiker från moderater, folkpartister, kristdemokrater, centerpartister, socialdemokrater och vänsterpartister från kommunen. Om han tycker att alla dessa kan räkas in som vänsterextremister, ja, då är vänsterextremisterna absolut i majoritet i Sverige och då ska deras råda… Vårt samhälle byggs på demokratiska val, som bekant… 😉

Jag för min del, som inte är kyrklig i något annat sammanhang, tyckte det var ett bra grepp av Svenska Kyrkan. Ett mycket bra initiativ, för nog är det ett hot mot samhället om nazistiska sympatier växer i vårt samhälle!?

Religionerna är ingen vetenskap, men om denne man som kallar sig biskopsassistent, misstänker jag räknar sig som kristen. I så fall så borde han veta att religionen inte gör skillnad på fattig eller rik, på sköka eller präst osv. Men Jesus, guds son, fördömde de som inte såg människors lika värde om jag minns rätt. Rätta mig gärna om jag har fel… 😉

blogg100    Nr 66/100

 

Kommentarer till: "Klockringningen i Jönköping" (18)

  1. Det var starkt gjort av kyrkan att ringa i klockorna. Nazister är definitivt en fara för samhället. Skönt också att så många ”vanliga” människor slöt upp och visade avsky mot mörkrets krafter.

    • Jönköping visade verkligen vad de står när det gäller nazister på gatorna… Det gör mig stolt över min stad!

  2. Jag behöver inte rätta dig, för du har så rätt i det du säger.
    Önskar dig en skön fortsatt kväll nu.
    Kram😃

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Radikalt och visionärt av kyrkorna i Jönköping att låta kyrkklockorna ringa under nazistdemonstration!
    Tron omsatt i konkret handling.
    Det bästa som hänt i Jönköping på bra länge.
    Men det finns förstås de som retar sig på detta ställningstagande från kyrkan.
    Hörde på radion att någon polisanmält klockringningen.

  4. jeanettebjorn sa:

    Helt klart modigt av kyrkan att ta ställning!

  5. Heder till Kyrkorna i Jönköping..
    Ja maten smakade alldeles utmärkt..Haé Kram.

    • Tänk att kyrkligheten i Jönköping fick positiva ordalag från i stort sett hela landet. Det hade jag inte trott skulle ske! 😉

  6. Ett mycket bra initiativ! Det var absolut något att varna för, tycker jag.

  7. Hej du..Ja det stämmer precis,jag sitter på Cypern i Ayia Napa,och mår som en prins,efter en regndag i går blev det skitvarmt i dag..Nu har det blivit ordning på nätet,så nu kör jag från mitt rum..Haé Kram.

    • Aha, du sitter inomhus för att det är för varmt utomhus? Jag sitter inne för här är det blött utomhus, inte direkt inbjudande… Men jag ska ut en runda i alla fall… 😉

  8. Hoppas verkligen att kyrkan ringde i sin klockor mot all extrema politiska krafter som finns i vårt samhälle idag.

    • Då jag inte är så kyrkligt engagerad vet jag egentligen inte… men i första hand var det nog mot Svenskarnas Parti, eller den nazistiska läran, tror jag.

  9. Så sant så att dessa nazistiska och främlingsfientliga sympatier och partier är ett hot mot vårt samhälle och vår demokrati
    och man blir förfärad när inte religiösa tar avstånd från detta
    för precis som du skriver så ska de ju veta att religionen inte gör skillnad på folk…
    Kram

Kommentera

Etikettmoln

