Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

cd

Under senaste tiden har jag mer än en gång hört att folk ondgjort sig över cd-skivorna. Att de tar plats, att de är onödiga osv.

I början nästan studsade jag… Vilka hädiska uttalanden, jag som ÄLSKAR mina cd-skivor… ja, kanske inte riktigt alla, men de flesta av dem. Att kunna plocka fram precis den musik jag vill lyssna till vid varje tillfälle… köra igång cd-spelaren och bara njuta… Snacka om hänryckningens tid om det så är mitt i vintern… 😉

Tar plats!? Vadå, jag var med på den tiden det var LP- och EP-skivor! Då kan man snacka om att ta plats… idag värderas de skivorna högt! Snart är nog våra cd-skivor guld värda också… 😉 I och för sig bryr jag mig inte om värdet för andra, det är de musikupplevelser de ger mig just när jag själv vill…

Jomenvisst känner jag till att Spotify finns… 😉 Det tar än mindre plats i hemmet än vad cd-skivorna gör! Jo, jag vet… Men för mig är min musik i min hylla värdefull samling för mig. Där har jag läckra pojkar som Leonard Cohen, Cornelis Vreeswijk, Fred Åkerström, Beatles, Tommy Körberg och inte mindre läckra kvinnor som Lill Lindfors, Edith Piaf, Arja Saijonmaa, Aiunbusk Singers, Cecilia Vennersten och Jönköpings egen Agnetha Fältskog m.fl.

En del av mina cd-skivor får förmodligen följa med mig in på äldreboendet om jag tillhör dem som behöver bo där någon gång i framtiden. Får hoppas att någon har tid och kunskap i hur man lägger på och kör igång musiken för mig… 😉 Tekniken rullar på snabbt!

blogg100    Nr 68/100

Kommentarer till: "En hyllning till cd-skivan" (14)

  1. Det är ju som att äga en fin bok tycker jag. Man vill kunna hålla skivan o titta på texter
    t ex…

  2. Jag minns också LP och EP-tiden, så inte tycker jag att CD:n tar nån större plats. Vi får kanske i god tid innan flytten till äldreboendet skriva en manual så personalen kan sätta igång en ”uråldrig” CD-spelare. Kram

    • Det är inget dumt förslag, det där med en nedskriven manual för tidens vårdande folk… Alltså för att starta våra cd-spelare… 😉

  3. Hej! Gillar också mina CD-skivor. Ska gå in på Cdon just nu och beställa Lykke Lis I never learn!

    • Jag har också börjat fundera på att köpa till några nya cd-plattor. Det känns som om den aldrig blir ”färdig”… 😉

  4. Visst är CD-skivan värd en tribut.
    Du skriver m. fl. i din artistuppräkning så kanske ingår Björn Afzelius och Mireille Mathieu i den skaran.

    • Vår gode Björn Afzelius finns med i hyllan men inte Mirelle Mathieu… Ett tips jag ska fundera över, kanske är hon välkommen hit!

  5. Det där med spotify har inte kommit till mig än, jag vet att det finns men jag vägrar in till det sista 😉

    • Jag har också lyssnat via Spotify…. men inte ofta… Jag betalar inte för programmet… Tror man måste göra det om man ska ha stor nytta av det. Även jag spjärnar emot!

  6. jag har själv en hel del CD-skivor kvar
    och även kasett-band och LP – och EP-skivor
    och mycket av den musik du har, finns i min samling också
    kram

  7. Jag delar dina åsikter helt. Visst är det smidigt att gå in och lyssna på Spotten om det kommit någon ny skiva, men det slår inte ut att ha en CD i handen. Synd att skivorna är så dyra och att det numera är svårt att få tag på dem i en vanlig affär. Jag saknar bläddrandet, ännu roligare när det var LP skivor. Bra att ni kom med rådet när det gäller framtiden. Jag ska genast börja skriva… undra om de kan läsa mina kråkfötter? 😉 Egentligen vill jag inte bo på ett sådant hem. Låt mig få dö knall och fall med ett leende på läpparna. Please.

    • Det är nog säkrast vi skriver i datorn och för säkerhets skull kör ut på papper… Då kan du väl inte missa budskapet! Jo, vi vill nog alla dö ganska knall o fall. Eller kanske vara sjuk två-tre veckor innan så de närmaste hinner ställa in sig på det som komma skall. 😉

Kommentera

Etikettmoln

