Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

bro

Det gäller att vara ute i tid när man är på resande fot.

Igår var jag på biblioteket och röstade till EU-valet. Jag trodde jag skulle vara ganska ensam där, men icke. Folk verkar vara ute i tid. Ett par kvinnor  var i stort sett klara när jag ställde mig bakom skärmen och gjorde i ordning kuvertet, sedan skulle det vara min tur. Men, vad händer…

En man ungefär i min egen årgång eller något yngre verkade ha bråttom. Han trodde han skulle lägga ned valsedeln i kuvertet medan jag väntade – i kön! Kö fanns ingen, det var han som bildade den…. Men han fumlade, han skulle ju bevara sin valhemlighet. Jag fick ögonkontakt med en av kvinnorna vid bordet och fick klartecken att gå före… jag suckade litet demonstrativt (över dessa män)… och gick före honom. Han gav sig inte, han höll sig bakom mig… men lämnade kuvertet till kvinnan som bockade av… trodde allt var klart sedan! Men tji fick han… han skulle ju visa legitimation osv… Så han fick vackert vänta. Den här kvinnan njöt av situationen. Män som tror de ska ”gå före, vara snabba, ha fördel” ja de männen har jag inte mycket för! Andra män gillar jag desto mer… 😉

En röst kom det från mig, och en från honom… och sedan kom faktiskt ett par till. Det verkade vara en lugn ström… Inte trodde jag att det var så många som var på hugget andra dagen vi fick rösta! Det finns dessutom flera vallokaler i min stad.

blogg100    Nr 69/100

 

Kommentarer till: "Förtidsröstat till EU-valet" (12)

  1. Se där, att lämna en förtidsröst tillta till EU-valet kan få känslor i svallning.

  2. Jag är inte förvånad, men jag beter mig precis som du i sådana där situationer. Jag kan göra mig VÄLDIGT lång, bred och ta plats – hur jag nu bär mig åt. Rösta måste jag också…..

    • Jag börjar misstänka att vissa män helt har tappat begreppet om vad det är att stå i kö. Jag har rest till Norge ikväll… får nog bli en bloggrapport om den resan i morgon! 🙂

  3. Avvaktar nog tills själva valdagen närmar sig..måste läsa på lite..jag och en annan bloggare funderar på ett speciellt parti med piratmössor 😉

    Ha en skön helg nu 🙂

    • Jo, hade jag varit hemma i Sverige hade jag röstat på valdagen… Men då är jag i Norge och tyckte det var lika bra att rösta på hemmaplan… så jag slipper leta upp något ställe här. Vet inte ens säkert om det finns något här i ”min” Norge-stad.

  4. Gjorde svt:s test på vilket parti/person man skulle rösta på. Intressant… och bra att det visar det man tror, men inte riktigt kan sätta ord på. Lika mellan två partier… gäller at bestäma sig före den 25.

    • Jag hade önskat de kört betydligt mer information innan första valdagen som var den 7 maj. Det känns som om det är först nu de kommer igång…

  5. Väntar till valdagen. Kul med lugna människor :-))!

    • Visst är det härligt med lugna och behärskade människor! 😉

      Är jag på hemmaplan brukar jag nyttja vallokalen på valdagen. I september ska det bli så…

  6. Hej du,,ja jag köper nästan bara nyttiga saker,,när jag är på resa..mest till barnbarnen..Haé Kram.

Kommentera

Etikettmoln

