Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Är detta paradiset?

Kristiansund

Utsikt från mitt sovrumsfönster

 

Igår var jag på resande fot igen, reste till Kristiansund i västra Norge. En liten stad som ligger på flera öar. Kom hit i natt och blev hänförd över utsikten från trädgården. Inte blev det sämre när jag tittade ut genom fönstret när det var dagsljus. En fantastisk utsikt, jag borde haft vidvinkelsobjektiv, men det har jag inte.

Att vara på resande fot är alltid ett äventyr. Man vet aldrig vad som händer. Den här gången gick det smärtfritt, kändes inte speciellt  jobbigt, men visst känns det i kroppen när man kommer fram till nya adressen. Finner boden där nyckeln ska finnas i ett nyckelskåp. Nyckelskåpet fann jag, men var fanns lyseknappen!? Det fanns en lampa i taket… men hur jag än trevade runt så fann jag ingen knapp! Lyste med min mobil… inte lätt att se de där små siffrorna för en vuxen dame, som de säger här i Norge. Men efter en massa grymtande och flipprande så lyckades jag få in rätt kod och komma åt min nyckel.

Ett helt välutrustat hus står till vårt förfogande. Just nu är vi två kvinnor, en tredje person får rum om någon dyker upp.

kristiansund1

Till höger om båtarna andra sidan vattnet bor jag i ett vitt hus.

Idag har jag varit ute och handlat det allra nödvändigaste i matväg så jag slipper vara hungrig över helgen. I den här sta´n har den stora affären Bunnpris söndagsöppet! Det är jag inte van vid från Norge, det har jag endast upplevt när jag var i Harstad i Nord-Norge, men då var det en liten närbutik. För övrigt brukar butikerna vara stängda. Nu ska jag strax äta litet, slappa och sedan sova innan jag drar iväg för att leta upp min arbetsplats. Jag har sett huset och vet ungefär hur jag ska gå. Småstäder är smidiga för mig som saknar lokalsinne. Här finns inte så många gator att välja mellan, vilket gör att det är svårare att tappa bort mig. 😉

blogg100    Nr 70/100

Kommentarer till: "Är detta paradiset?" (17)

  1. Å så vackert vid vattnet , hoppas du finner någon cache också
    men inte körde du bil dit väl , verkar långt bort
    ha det bra

  2. Tittade på kartan och staden är sannerligen häftigt belägen. Det kan väl aldrig bli tråkigt för dig att ta dig till jobbet.

    • Det återstår att se, men jag tror nog att det blir en vacker promenad… Snart är det dags för den första promenaden! 😉

  3. Vad fint det ser ut! Bra att du kunde handla trots att det var söndag…

    • Nja, idag är det ju lördag…. men bra att kunna handla även på söndagar om jag arbetar mycket och helst inte vill dra iväg en arbetsdag för att handla… 😉

  4. Så vackert! Helt fantastiskt! 😀

  5. å vad vackert!

  6. Så vackert, du har verkligen en utsikt att bli hänförd av 🙂

  7. Ser helt underbart ut1 Ha det så bra!

  8. Ser fantastiskt vackert ut. Ska förska få till en veckoändatur till Norge någongång under sommarhalvårte. Till Halden där brorsonen jobbar och där han har funnit sig en fin liten norsk käresta. Skräms lite över att det är så dyrt… men för en helg spelar det ju ingen roll.Ha det så bra i det fina !

    • Det beror ju på om ni vill leva som turister eller ej. Om ni vill ha en billig semester, handla mat, framförallt kött i Nordby strax innan gränsen till Norge om ni kör E6:an upp. Då behöver inte er Norgevistelse bli så dyr. Halden ligger ju inte långt från svenska gränsen… Oavsett hur ni tänker semestra hoppas jag att ni får fina dagar här.

Kommentera

Etikettmoln

