Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kristiansund1

Fotot ovan tagit på promenad hem från arbetsplatsen… Läckert? Jomenvisst!

Jippot som gick av stapeln igår kväll såg jag endast litet glimtar av i slutet av programmet – i norsk TV. Vet inte hur Norges placering blev, men de hamnade väl i alla fall bland de 10 bästa?

Att jag överhuvudtaget skriver om det här beror på bloggtorka… och att vad jag sett och hört så är det mest vinnarens utseende och tvivel på vad hen är för något. Kan en sådan vinna? Vann hen för att hens utseende sa något, eller taskigt att en ”sådan” vann. Jag som trodde att det handlade om artisternas musikaliska förmåga och framförande av låten de tävlar med. Låtens kvalitet spelar givetvis också roll… men är/blir artistens utseendet det huvudsakliga intresset… Ja, då tycker jag vi hamnar helt fel i det hela.

Det är kanske dags att Sverige avstår från att tävla i framtiden? Jag vet att jag är provocerande… känner mig sådan just nu… Ni får gärna provocera tillbaka… 😉

Smaken är som baken och det finns ingenting som är ”rätt” eller ”fel” – endast privat tyckande! Åsiktsfrihet, som vi bekant har i vårt land och ska vara väldigt rädda om, tycker jag.

blogg100    Nr 71/100

Kommentarer till: "Eurovisionsschlagerfestivalen" (10)

  1. Jag gillade verkligen Sannas låt redan när hon gick till finalen här i Sverige och den växer för varje gång jag hör den, så självklart önskade jag henne en seger. Men i andra hand hejade jag faktiskt på Conchita som hade den bästa ”pipan” i hela startfältet. Och jag skulle ha gillat den oavsett om hen hade haft skägg eller ej! Tror inte att en usel låt skulle vinna endast pga att någon har skägg och klänning! Jag tycker det är att förminska Conchita..

    Det jag däremot inte gillade var att publiken buade varje gång Ryssland fick poäng. Jag förstår publikens tanke, att protestera mot Putins Ryssland. Men jag tycker det var oerhört taskigt att behandla två unga tjejer på det sättet, hur ska det ha känts för dem?! Fy!
    Vad jag vet så har vi ingen aning om huruvida de stödjer Putins dumheter eller om de faktiskt stödjer tolerans, kärlek mellan människor oavsett och rätten att få vara den man är. Jag tycker man kan protestera mot Ryssland på andra sätt än att sätta två ungdomar i en politisk skottlinje.

    Ja, det var mina åsikter! 😉 Kram på dig!!

    • Jag har hört den svenska och tyckte den var OK. Igår tittade jag som sagt inte programmet, jag arbetade, såg endast litet på slutet då det blev lugnt på avdelningen. Håller med om att det var dålig stil av publiken att bua… finns bättre sätt att uttrycka ogillande mot regimen.

  2. Givetvis hade det varit kul om Sanna vunnit, men Conchita var faktiskt min favorit. Hon sjöng bäst av alla. Strunt samma hur hon/han ser ut. Bättre att se ut och uppträda så än som den tjejen som satt och ”tvättade” på scenen. Ok, det var inget fel på hennes utseende, men om man måste åla sig så varje gång man handtvättar så hade jag hellre lämnat in rubbet till kemtvätt. Ha det bra

  3. Snacka om dubbelmoral åt fel håll. Håller med Mia här ovanför. Det var likadant i tisdagens kval och störde mig då som i lördags. Vad hade tvillingarna som såg ut som tjejer gemensamt med vad andra människor i deras stora land sysslar med? I den bästas av världar är det bara fokus på låten. Smaken är delad. När jag slöt ögonen för att ge låten fullt fokus (använde samma taktik med alla 26 bidragen) eftersom vi roade oss med att soffrösta gav jag Österrike en fyra av fem och sa samtidigt att den låten blir farlig och kommer att vinna. Jag gissade på att Sanna skulle komma trea. Kanske dags för mig att köpa en lott. 🙂 Hade jag fått bestämma spektaklet hade Nederländernas bidrag fått vinna. Jag gav Sanna och duettlåten en femma. Sedan var jag inte ensam i familjen om att dela ut en etta till ex. Polens bidrag. Inte på grund av visande bröst utan för att jag är lite gammaldags och tänker på att det är låtarna som tävlar mot varandra. Inser att jag är ute och reser där.

    • Då reser vi tillsammans Bosse… 😉 Tror att många håller med mig i detta, trots att jippot verkar vara så ”nödvändigt” för många svenskar. Norskorna jag arbetade tillsammans med den natten tävlingen sändes verkade mest skämmas för sitt lands bidrag. Jag har inte hört det, vet inget om det och har med andra ord ingen åsikt om bidraget.

  4. Jag tycker inte man ska tävla i musik då smaken är så olika. Likaså skönhetstävlingar är så dumt. Jag såg faktiskt hela jippot och tycker att det fanns många låtar som var så mycket bättre än den som vann så man undrar ju….
    Ha en fin dag.

    • Precis… men det gäller en genre… schlager… Men visst, jag har också funderat på om det verkligen GÅR att tävla i sådant, skönhet, musik precis som du skriver!

  5. Det gäller att hålla i sig när förändringens vindar blåser. Är ESC fortfarande en musiktävling eller……………? Jag tycker att det var en smått påfrestande tillställning och blev imponerad av att jag lyckades ta mig igenom hela evenemanget. Men så är jag numera oxå särskilt känslig för ljud- och färgeffekter.

Kommentera

Etikettmoln

