Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vad stör dig?

kristiansund3

Vad stör dig under sommarens soliga dagar?

Bor man på landet kanske man stör sig på jordbrukarnas gödseldofter? Bor man i villasamhälle kanske man stör sig på gräsklippares ljud, grillkolets dofter. Bor man nära en trafikerad väg kanske man stör sig på trafikbullret….

Idag när jag satt utomhus i ”husets trädgård” och njöt av solen så tände en annan person en kolgrill med rökutveckling högst 10 m ifrån mig. Det doftar definitivt inte gott… men speciellt störd blev jag inte. Jag vet ju att jag inte är ensam i hushållet och får stå ut med diverse saker… Bor man på landsbygden får man stå ut med vissa andra saker osv… Jag har nog ganska lätt att anpassa mig till den miljö jag befinner mig i, bara jag får ha min ensamhet regelbundet… 😉 Under de förhållanden jag lever idag så kan jag störa mig på om mina medboende ”tar för stor plats” i våra gemensamma utrymmen… 😉 Då känner jag mig sur och otrevlig emellanåt… Vuxna människor borde ha förstånd att ha respekt för varandra och se varandras behov.

Jag skulle dock kunna tänka mig att bo ensligt i en liten stuga sommartid, långt från både trafik och grannar… Bara få lyssna på naturens egna ljud. Men endast sommartid… Jag gillar att bo centralt, ha nära till olika evenemang och upplevelser.

blogg100    Nr 74/100

Kommentarer till: "Vad stör dig?" (20)

  1. Grilldoft stör inte mig, kanske kan röken göra det ibland. Gräsklippare och andra ljud betyder att grannarna överlevt vintern de med. 😊. Det enda jag kan komma på är ljudet från en mygga eller en fluga då man ligger i sängen och ska sova. På något sätt så hittar de in under täcket.

  2. God morgon. Jag kan nog störa mig om nån tänder en cigarett då jag sitter och njuter av alla de härliga dofterna eller om nån spelar hög musik. Fast det beror lite på vart nan är föstås. Men jag skulle oxå kunna bo i en liten enslig stuga över somnaren.
    Ha en fin solig dag.

  3. Jag stör mig inte på så mycket, tror jag. Möjligen om någon motorcykel kör förbi med rusande motor.

  4. Cigarettdoft utomhus luktar gott tycker jag. Gödsel hör våren till. Knott är extremt störande… och närgågna myggor. Vad som stör mej mest det är människor som bara ser till sitt eget bästa och inte tar hänsyn till andra.

    • Intressant att läsa alla eras åsikter i frågan. Vi är alla olika… störs av olika saker… 😉 En del spyr ut sina aggressioner bakom ratten, men det brukar väl i regel vara i litet yngre årgångar än vi som läser och kommenterar här… 😉

  5. Här ute på landet där vi bor störs jag inte av något. Visst finns här ljud och dofter, men inga oljud och obehagliga dofter. Här finns heller inga ”medboende, eller ens ”intillboende”, som tar plats. Här är inte nära till evenemang, men oj så nära till fantastiska upplevelser.
    Däremot störs jag numera så fort jag närmar mig en stadsgräns. Men, det är ju lätt att undvika.

    • Du är ingen stadsbo, förstår jag. Har du någon gång bott i en stad?

      Jag vill ha tillgång till stadens evenemang… men älskar att vistas på landet. Det går att kombinera i en härlig kompott! Att undvika att närma sig en stadsgräns ibland är kanske inte det lättaste, men det är ju lätt att fly ut på landet igen… 😉 Så tror jag i alla fall.

  6. Jag har bott nära naturen på landet i många år..jag saknar tystnaden nu när jag inte längre bor där jag trodde jag skulle bo resten av mitt liv. men man anpassar sig och nu när jag bor centralt uppskattar man andra ting som närhet till bekvämligheter att kunna gå istället för att ta bilen dit man vill och att man kan finna små oaser var man ä befinner sig.Vill jag så kan jag åka till naturen som ändå finns ganska nära..

    • Jag är uppvuxen på rena rama landsbygden, men skulle inte vilja bo så igen. Inte som ensamstående, som jag är idag. Men som sagt, jag uppskattar landsbygden mycket!

  7. Knott / myggor får jag säga, de dras till mig som en sockerbit 😉

    • Ajajaj, har du sådant blod… Inget kul för dig. Men å andra sidan verkar inte knott vara några finsmakande personligheter. De anfaller väl alla lika mycket. Myggor tycker jag verkar mer välja sina offer… 😉

  8. Regn och kyla – om sommaren. Fin bild! Varifrån undras?

    • Ja en kall och regnig sommar, vecka efter vecka… Fy sjutton!

      Bilden tog jag i Kristiansund, en stad på fyra öar i västra Norge! Mycket läcker natur här – överallt. Jag befinner mig alltså inte långt ifrån Ålesund eller Trollstigen om den är mer bekant!

  9. Hej du,,Ja jag lovar en barnkör med 252 barn låter mycket när dom sjunger,,har man sen ett barnbarn med i kören,då klappar hjärtat lite extra..Kul att höra på dom,mysigt att de denna färgprakt när de olika dagisgrupperna hade olika t tröjor på sig..Haé Kram.

  10. Vart tvungen att kika vad alla har svarat.
    Ja vad stör jag mig på. Myggen som jag skrev här ovan. Annars är jag nog flexibel människa som accepterar det mesta. Vi måste ju acceptera varandras olikheter på jorden . Men mygg stör mig en vacker sommarkväll om jag vill påta i trädgården och gör så att jag måste ge upp och gå in i huset istället för att njuta ute i min trädgård.

    • Hur flexibla vi än är så tror jag att de flesta retar sig på vissa saker, beteenden… Mygg verkar vi vara ganska eniga om, alla som kommenterat… 😉

Kommentera

Etikettmoln

