Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

kristiansund4

I Jönköpings län så har vi kunnat läsa om en nyutbildad barnmorska som sökt tjänster men ratats av arbetsgivare när det framkommit att hon inte kan delta vid arbete runt aborter på grund av hennes religiösa inställning. Fallet anmäldes till DO (Diskrimineringsombudsmannen) som gick på arbetsgivarens linje. Naturligtvis, tycker jag.

Hur kan någon utbilda sig till ett yrke och tro att man ska slippa utföra vissa arbetsuppgifter? Vi kommer väl alla ihåg de präster som under ganska många år vägrade utföra utnämningar (det heter nog något annat) av kvinnliga präster. Det togs hänsyn till dem, de slapp, under många år. Men med tiden så ingick det som en arbetsuppgift punkt och slut.

Legala aborter har vi haft i vårt land under lång tid, så det är inget nytt. Trots det har ovanstående kvinna vidareutbildat sig till just barnmorska! Hur tänkte hon, undrar jag? Tog hon bara  för givet att hon av religiösa skäl ska slippa dessa arbetsuppgifter? Så kan inte arbetslivet fungera. Nog måste vi alla ta ansvar för och utföra det som ligger inom ramen för vår arbetsuppgift. I annat fall ska ju kollegerna utföra även hennes del i detta. Tycker hon det är riktigt? Religion är ingen vetenskap, de kan inte på något sätt bevisa att det är något ”syndigt” med att göra abort. Det är människans eget påfund som en massa annat. Ska vi vara bibeltrogna, ja, då kan man väl inte leva i vårt samhälle idag? Dessutom finns det så många andra vidareutbildningar den här kvinnan kunde satsat på som inte krockat med hennes religiösa tänkande. Varför i herrans namn valde hon då ett yrke hon inte ville delta i till 100 %?

Egentligen tycker jag det är konstigt att man kan få en legitimation som barnmorska med den inställningen. Barnmorskan och hennes juridiska ombud tänker föra ärendet vidare först till svensk domstol och senare även till Europadomstolen om de inte får rätt i den svenska instansen. Du milde tid, går EU på barnmorskans linje förlåter jag dem aldrig… 😉 Någon ordning må det finnas även på svensk arbetsmarknad!

Det senaste jag hörde i frågan är att nu har hon fått arbete i Norge! Ja låt norrmännen ha henne här då. Den dag då arbetsmarknaden för jordemödrar här i Norge förändras är hon kanske inte så välkommen här heller. Å andra sidan, vi har nog alla hört att just barnmorskor är det stor brist på i Sverige, det medför en extra slimmad arbetsbörda. Tack och lov att arbetsgivaren sa nej till henne så att hennes kolleger som kanske inte heller alltid tycker att abortarbetet är det roligaste hade fått arbeta än mer med det.

Vi har väl alla arbetsuppgifter som inte känns lika roliga som annat inom yrket? Tänk om vi alla ville bli undantagna dessa uppgifter? Skulle det fungera? Ja, du har säkert svaret själv inom dig… 😉

I morgon är det 17:e maj och jag är ledig! Ni kan fundera på vad jag ska hitta på en sådan dag i Norge.

blogg100    Nr 76/100

Kommentarer till: "Så olika vi människor tänker" (12)

  1. Jag kan inte heller för mitt liv begripa varför hon utbildade sig till barnmorska. Ingår det inte i den utbildningen att lära sig hur det går till vid aborter och då vara tvungen att delta? Jag tycker att utbildningen också borde synas lite extra. Enligt mitt sätt att se är hon inte färdigutbildad som barnmorska. Ha en trevlig 17 maj.

    • Jag vet inte. Precis som du, tycker jag att det borde ingå i utbildningen att alla delar ska var ok, både kunskapsmässigt och i bemötande mot de man möter i yrket såväl yrkesetiskt som socialt. Tack, jag har haft en trevlig 16:e maj, hoppas att även 17;e maj blir en fin dag.

  2. Ja Du, det finns alltid nåt att fundera över. Inte i morgon dock eftersom jag fyller år den syttende mai. Då gör jag som norrmännen. Firar!

  3. Jag vägrar sätta betyg, för att jag anser att betyg är negativt för elever som inte når de högre betygen. Låga betyg tar ner självkänslan hos en tolv-trettonåring. Barnet/ungomen har svårt att skilja på att det är hon/han som får lågt betyg eller om det är hans/hennes kunskaper som inte kommit så långt så att det räcker till A,B eller C. Så jag sätter inga betyg. Att sätta betyg går stick i stäv med min övertygelse.

    Funkar detta? Tyvärr inte….Jag måste sätta betyg, trots att jag är fullständigt emot den tokiga företeeelsen.

  4. Tror vi är ute på väldigt tunn is om vi inte kan tolerera att man inte vill eller får göra saker på grund av sin tro. Hur många födslar är en barnmorska med om jämförelsevis med hur många aborter? Är det ett problem att hetsa upp sig för egentligen? Vi ska tolerera att det finns starkt kristna personer i Sverige precis som det finns andra värderingar, eller ska vi välja vilka värderingar som är tillåtna i det demokratiska Sverige? :-))!

    • Jag tror precis som du tvärtom. Skulle vi tillåta att människor vägrar utföra arbetsuppgifter för att de tycker si eller så, var hamnar vi då? Den här kvinnan visste säkerligen att delta vid aborter blir en del av hennes arbetsuppgifter. Kände hon då att det fixar jag inte, varför valde hon inte en annan vidareutbildning då?

      Hur du än vrider och vänder på det måste någon utföra dessa uppgifter. Om nu ingen i arbetslaget tycker det är kul, varför ska vissa belastas medan andra inte behöver utföra dem alls. Det finns arbetsuppgifter jag inte gillar, men det skulle aldrig falla mig in att neka att göra. Då slutar jag och söker en annan arbetsplats/arbetsuppgift där jag inte behöver göra den.

      Så en fråga till dig: Gäller undantagsregeln (om du finge bestämma) bara de som hänvisar till religionen? Eller gäller det för alla människor? Jag tycker inte ovanstående fall handlar om demokrati… Jag kan inte vägra att dela medicin till mina patienter. Då kan jag inte arbeta som sjuksköterska. Så enkelt är det ur min synvinkel. Då får jag gå en annan väg… Jag har demokratiska rättigheter att välja yrke… inte att vägra arbetsuppgifter! Det känns litet konstigt att använda sig av demokratibegreppet i den här frågan – för mig. Det kanske var ett dåligt exempel, om jag går in på etiska frågor och jämför med mitt eget yrke, sjuksköterska inom psykiatrin… Jag vet ingen psyksyrra som tycker om att utföra tvångsåtgärder mot patienter, trots det så ingår det i våra arbetsuppgifter och vi gör det.

      • Förstår jag rätt, så fungerar det tydligen i Norge med barnmorskan. Så allt har löst sig för henne och Norge😊!

      • Får hoppas för hennes del att det ska fungera. Men principfrågan är intressantare, tycker jag… 😉

  5. Är helt enig med dig..som tur är satte motade arbetsgivaren den beryktade ”olle” i grinden…fasar för vad det skulle innebära om de tillåtit detta 😦

    Grattis till Norge då:)

    • Ja, jag tycker det var ett riktigt beslut som landstinget i Jönköpings län gjorde!

      Jag ska snart ge mig ut på norska gator… 😉

Kommentera

Etikettmoln

