Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kristiansund

kristiansund7

Kristiansund är en liten stad, som ligger på fyra öar i västra Norge. Området har varit bebott i 10.000 år vad man vet.

1940 raderades staden ut så gott som helt av bomber, nästan 800 hus blev eldens rov under de fyra dagar som anfallet varade. Kristiansund bestod mest av trähus och efter branden har sta´n byggts upp igen, man har inspirerats av den byggnadsstil som staden hade tidigare.

Kristiansund har alltid levt av havets möjligheter – fiskeri, skeppsbygge, export och numer även hantering av olja och gas. Kristiansund är känt för vackra parker och skulpturer. Skulpturerna bara finns där framför ögonen, här och var när man vandrar fram i byn. Det är en kuperad stad så man kommer ofta upp någonstans så man får en fin utsikt över stad, hav, berg och landsarealer.

kristiansund6

Ja det var litet i korthet som jag snappat upp under min korta visit här. Mycket av det jag här ovan nämnt är hämtat ur en tunn bok om Kristiansund. ”Byn i havet” såg jag att sta´n har benämnts. Det stämmer ju gott, med tanke på läget. En helt underbar stad, om ni frågar mig. Inte så stor, men naggande fin! Massor med strövområden utmed havet, vackra vyer, skog, blandat med klippor och höga höjder, ja, det mesta kan man nog finna här!

blogg100    Nr 80/100

 

Kommentarer till: "Kristiansund" (10)

  1. Låter verkligen som en fin liten stad. Tack för informationen.
    Hej svejs.

  2. va mysig den staden låter… det är så fint att strosa runt i små gamla städer som har sin charm bevarad:)

    • Alla städer, orter, landskap har väl sin tjusning så här års. Den här staden har allt jag kan önska mig vid den här årstiden. Däremot är jag inte säker på att jag skulle uppskatta att vara här på hösten vintern…

  3. Låter verkligen som om denna staden skulle passa mig. Tack för informationen. Alltid kul att få veta lite om andra städer.
    Ha en fortsatt fin vistelse 🙂

  4. Det låter som en riktig pärla även om epitetet ”byn i havet” skvallrar om onödigt mycket dramatik.

    • Visst kan man tänka på dramatik… att byn gått i djupet. Men jag tolkar det precis som det förmodligen är tänkt… ligger där ute i havet (på öarna)

  5. Verkar vara en mysig stad, och att de har bevarat gamla traditioner 🙂

Kommentera

Etikettmoln

