Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tid för egna tankar

kristiansund5

 

Trist, det här skrev jag i god tid den 19 maj…. publicerade det inte, vilket jag trodde. Därför spräckte jag min fina serie med 100 dagar i sträck! Jag trodde jag skulle lyckas…. Men, men… här kommer det… Jag får göra som en del andra… skriva hundra inlägg på hundra dagar… kan ju vara två på en och samma dag… Litet fusk, men då är jag med på banan igen… 😉

——–

Tid för egna tankar blir viktigare och viktigare för mig, ju äldre jag blir.

Förr kunde jag vara social så fort jag hade folk runt mig, idag så måste jag ha mina egna stunder. Det får gärna kretsa folk runt mig, det gör inget, men jag vill inte delta i samtal. Det kan säkert provocera många, men andra vet precis vad jag menar och upplever sig själva likadana. När man bor med främmande människor så är det viktigt att jag antingen drar mig tillbaka till eget rum, när jag vill vara ifred. Eller helt enkelt förklarar att jag är inte sur, men det är viktigt för mig att få vara ifred emellanåt! De flesta förstår, de andra får förbli undrande… 😉

Känner du igen dig i mitt beteende? Har du också behov av egna stunder när tankarna ”bara” får vandra hur de vill i hjärnkontoret? Jag tror det här beteendet är mer utpräglat hos oss människor ju äldre vi blir. Om jag har rätt i det antagandet, ja, det vet jag egentligen inte… Däremot vet jag att riktigt gamla människor lever litet i gränslandet mellan att vara sociala och att vara i sin egen värld. Men till dem räknar jag mig inte – inte än… Men jag är kanske på väg dit… 😉

Jag vet att mina bloggläsare är i olika åldersgrupper. Ska bli kul att se om era svar på detta är mer personberoende än åldersberoende… Hur jag nu ska kunna tolka det – ja, det vet jag inte riktigt.

Välkomna med dina tankar i frågan!

blogg100    Nr 79/100

Kommentarer till: "Tid för egna tankar" (10)

  1. Förstår dig precis! Jag har stort behov att vara ensam emellanåt. Jag har ju haft sjukersättning på 25% i flera år nu och har onsdagarna ”lediga” för återhämtning. Det har varit min livlina liksom.. men nu sista året har jag haft ena dottern hemma pga arbetslöshet. Och även om jag älskar min unge så är jag ju inte ensam hemma.. Även om hon sköter sig själv, inte behöver någon markservice längre och ofta finns inne på sitt rum, så är jag ju liksom inte helt ensam.. och det känns! 🙂 Önskar att jag hade en stuga som jag kunde åka till, både med familjen men också för att få ensamtid!
    PS. Bloggar sällan numera.. finns på fb som Pia Hagman(Wennström) och på mejlen anjocapi@bredband.net DS.

    • Tack för dina tankar i frågan, intressant att läsa! Vi verkar vara ganska lika i den här frågan… 😉 Jag förstår väldigt väl dina tankar runt dotterns boende hos dig. Tror inte varken jag eller någon av sönerna skulle fixa att bo tillsammans igen. Mer än en väldigt kort period!

      På fb försöker jag hålla ned antal ”vänner” till 100 st, får plocka bort vänner som försvunnit ut i periferein emellanåt. Du får min mailadress, ja, den har du ju redan… miatankar@gmail.com – den mail jag kollar en gång emellanåt. Inte varje dag. Vi hörs!

  2. Känner igen mig i mycket av det du skriver. Jag har alltid velat kunna vara för mig själv ibland ända sedan jag var ung. Det är kanske inget som har med åldern att göra utan mer ens personlighet. Det allra bästa tycker jag är att få gå i skogen alldeles själv. Jag kan tänka mig hundsällskap, för då måste jag inte hela tiden vara social och prata om ditten och datten. Kram

    • Tack för din kommentar! Jag ler när jag läser den… även jag är en skogs- och naturälskare! Du kan kanske hjälpa mig i en trädfråga som jag tänker lägga ut i morgon eller i vart fall i nära framtid…

  3. Hej förstår precis vad du menar,,jag är nog den som kliver in och ur dessa olika faser,är väldigt social,men tycker även om ensamheten,,tänk så skönt jag har det när jag är i min stuga i södra lappland 1 mil till närmaste granne,där kan jag sitta timvis och bara lyssna på tystnaden,,men finner jättestort nöje att sitta hos någon eller några och prata om både stort och smått..Haé Kram.

    • En sådan stuga skulle jag trivas i, men jag kan gå in i sådant liv även på hemmaplan… jag lever singelliv, och kan styra umgänge efter eget önskemål!

  4. Hej du,,Det är ganska enkelt att mixtra ihop en bild så…Jag startar med att sätta kameran på ett stativ,,väljet en mittpunkt placerar sedan motivet på den ena sidan av denna tänkta punkt,har självutlösare på kameran,då jag själv vill vara med på bilden,,tar bild nr 1,,flyttar motivet till den andra sidan av den tänkta mittpunkten,tar bild nr 2..Sen klipper jag ihop dessa båda bilder i datorn..Riktigt kul att leka med bild..Haé Kram

  5. Det där med måstebloggande släppte jag tidigt. Har jag nåt att skriva om idag så blir det nåt, annars inte.
    Egentid är oerhört viktigt oxå för mig. Jag har lyckats bra med att få omgivningen, inte bara familjen, att respektera detta. Behovet av ostörd egentid har tilltagit efter min stroke.

Kommentera

Etikettmoln

