Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Paragrafrytteri

laskes

När lagen går före människors väl och ve inom vården, kallar jag det för paragrafrytteri!

Jag har upplevt det jag aldrig ens kunde drömma om… Att människans värde är mindre än lagens råstyrka. I Sverige snackas det mycket om dålig vård osv, men jag har banne mig aldrig hört talas om att någon stoppas/förbjuds att utföra god omvårdnad som gynnar patienten. Omvårdnad som ryms inom vetenskap och beprövad erfarenhet, som det heter.

Känner mig minst sagt förundrad, bekymrad och ledsen…

blogg100    Nr 83/100

Kommentarer till: "Paragrafrytteri" (2)

  1. Det är tråkigt när alla goda föresatser bara blir tomma ord.
    Inte alltför ovanligt dock att lagens bokstav sätts före individen. Påstår jag som har gedigen erfarenhet.
    Men, som alltid är det ju oxå individer som tolkar lagen och vi människor är som bekant olika. Så vi får väl leva med att galenskap stundom får råda. Ha en trevlig helg!

Kommentera

Etikettmoln

