Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

krukor

Våldtäkterna av två unga flickor som nu skett i Indien är så fruktansvärda att jag vill skriva om det på min blogg. Inte om själva händelsen, utan mer om nonchalansen från överheten (polisen) mot de drabbade. Den ena pappan uppger att han blev nonchalant bemött när han anmälde flickan försvunnen. Visserligen är det den enskilda pappans upplevelse, men jag tycker det här återkommer gång på gång. Vi vet också att i Indien är kast-systemet utbrett och att kasten någon föds in i styr hela deras liv. Tillhör man en kast av låg rang eller t.o.m kastlös (de oberörbara) ja, då är det inget konstigt att bli sämre lyssnad till och sämre bemött.

Det finns dessutom ett kvinnoförtryck inbyggt i kastsystemet. Om en kvinna har samlag med en man ur lägre kastsystem så degraderas hon till mannens kast, förskjuts alltså ur sin egen. Om däremot en man har sexuellt utbyte med en kvinna ur lägre kast händer ingenting under förutsättning att mannen ser till att tvätta sig noggrant efteråt. Informationen i detta stycke har jag hämtat från Wikipedia.

Någonting kanske trots allt börjar hända även i Indien. Det hörs högljudda protester i landet och världen över när flickor skändas som dessa båda offer gjort och även tidigare kända fall. En av mina medboende här sa igår kväll att ”vad är det som händer, sådant hände ju inte tidigare i Indien”. Jag tror nog det hänt massor i det tysta… det har ju ”bara” drabbat kvinnor och förmodligen kvinnor ur de lägsta kasterna.

Hur länge ska kvinnor utsättas för förtryck världen över?

blogg100    Nr 90/100

Kommentarer till: "Kvinnorförtryck, kvinnoförakt" (8)

  1. Det är så fruktansvärt. Och jag blev så upprörd när jag läste om det. Dels för polisens nonchalans och dels för detta avskyvärt grymma illdåd.

  2. Ja, det är så fruktansvärt detta med våldtäkten och hängningen av dessa flickor
    jag riktigt ryser….
    hur män kan vara så grymma……
    och som jag hörde våldtäkter på kvinnor sker nästan dagligen där
    en fruktansvärd kvinnosyn…
    så bra att människor där börjar bryta tystnaden om detta, och hoppas verkligen att det blir förändring och lagar och skärpta straff för dessa brott

  3. Så fruktansvärt!
    Japp, statyn finns i Borås.

  4. Indien, Pakistan, Sydafrika… Rena dårpippin. Egypten är också ett land som flickor bör undvika att födas i. Och det finns flera.

    • Om man kunde önska så är Eritrea, Afghanistan och syd-Sudan länder som ingen skulle behöva leva i… 😉 Får vi hålla på litet till så kanske det inte finns så många länder kvar som är bra att bo i… 😉 Utsikt från våra svenska ögon, bäst att tillägga.

  5. Så fruktansvärt detta!

    I Uppsala blev en kvinna mördad förra helgen i sitt hem. När ska våldet mot kvinnor sluta?

    • Kvinnoförtryck och kvinnoförakt finns både här och där, världen över. Visst är det så. Önskar jag kunde besvara din fråga.

Kommentera

Etikettmoln

