Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

rosenknopp

Idag besökte jag Systembolaget för att köpa litet gott vin inför pingsthelgen. Visst vet du att det är pingst kommande lördag-söndag? Numer är det långt ifrån alla som uppmärksammar att det är pingst, ja, alltså sedan annandagen försvann som helgdag. Den känns som vilken helg som helst. Jag som arbetar i Norge har dock koll på det, där firas annandagen som helgdag!

Hur som helst, litet vin ville jag ha inför helgen. Gick in på Systembolaget, valde ut ett rött vin jag ville testa, gick till kassan, som tur var så var det inga långa köer. När det blev min tur att bli expedierad upptäcker jag att jag inte har plånboken med mig… Vet inte vad kassörskan fick för uppfattning om mig när jag sa… vänta litet… jag har ingen plånbok med mig… Det går väl inte att handla här utan pengar? Hon tittade litet undrande på mig och svarade ”nej”… 😉 Inte hade jag trott något annat, men jag kunde inte låta bli att le när jag tågade ut ur affären med oförrättat ärende. Kassörskan såg minst sagt förvånad och undrande ut…

Hon funderar kanske fortfarande över vad det var för kvinna som ställde en sådan konstig fråga till henne… Nåja… här sitter jag med vatten i glaset och lägger pannan i djupa veck och tänker att ”nästa gång ska jag minsann ha plånboken med mig…” 😉

blogg100    Nr 95/100

Kommentarer till: "Det skulle vara gott med ett glas rött" (21)

  1. Ja så kan det gå ibland,du hann inte tillbaka heller??
    Jag vet inte om det ska vara med eller utan kanel i Moussaka,i detta receptet ska det vara med,,den smakade i stort sett lika som den jag brukar äta när jag är nere på Cypern..Haé Kram.

    • Jo, det hade jag hunnit, men det kändes inte så angeläget… 😉 Ikväll efter stängningsdags kändes det mer angeläget… Om detta kommer morgondagens inlägg att handla om.

  2. Suck! Man blir så trött på sig själv ibland 😉

  3. Jag håller med båda ,skåpet är jättefint,gammaldags hantverk,,för det väger bly..Haé Kram.

  4. Jag tycker också att det hade varit gott med ett glas rött, men jag tog mig inte för att åka den där dryga milen till Systembolaget. Det ångrar jag nu. 😉

  5. Typiskt! Småler lite åt dit inlägg för jag kan se kassörskan framför mig när hon undrande tittar efter dig. Men vatten är gott det också 🙂

    Ha en fortsatt finfin vecka!

    🙂

  6. Det är som en vanlig helg för mig, för jag jobbar fast med storhelgsob så lite fördel är det 🙂

    • När annandagen var helgdag var pingst den helg jag uppskattade allra mest. Då när jag arbetade må-fr. Pingsten var den enda treledigheten under den absolut vackraste perioden i vårt land! Inte smart, tyckte jag… När jag arbetar så som jag gör idag, spelar det ingen större roll… för min egen del.

  7. Det är gott med vatten också samt att man är piggare dagenefter

  8. 🙂 Du fann dig ju bra då du upptäckte att du inga pengar hade med dig.. kassörskans min hade jag velat se då du ställde den frågan..så snopet då att inte ha med plånboken ..den har man ju med för det mesta..
    Ha nu en skön helg..

  9. Kan tänka mig det kändes lite genant att vid kassan upptäcka att du inte hade plånboken med dig
    vilken otur….
    och kul det du frågade om att man kan nog inte handla utan pengar… 😉
    jag skulle också gått med ett leende ;-)….kul när man kan se det roliga i saker och ting

Kommentera

Etikettmoln

