Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Automatfotografering

liljeholmsparken

Att fotografera mig i automat har jag aldrig gillat. Gjorde det för många, många år sedan och resultatet blev långt ifrån bra.

Mitt körkort går snart ut, måste förnyas. Jag valde mellan att gå till fotograf eller till Trafikverket här i Jönköping. Jag tyckte att det senaste alternativet lät smidigt, fotot går direkt till Transportstyrelsen som utfärdar nytt körkort – tror det är så i alla fall. När jag kom till Trafikverket så visade det sig att jag skulle fixa fotograferingen på egen hand.

Upptäckte att kameran inte tog kort när jag trodde, på de första 4-5 fotona så var jag på väg att ta på mig glasögonen igen, för glasögonen får man ju inte ha på sig vid sådan  här fotografering. Många foton visade mig precis när jag skulle sätta på mig glasögonen och trodde då förstås att allt var klart. Till sist stod jag kvar så länge så jag såg bilden suddigt på mig själv utan glasögon. Då som först vågade jag ta på mig glasögonen… Godkänt! Körkort gäller under 10 år… Undrar hur jag gör om 10 år… Är jag frisk? Lever jag? Struntar jag i att förnya körkortet då… Eller anser jag mig som en pålitlig bilförare om 10 år och förnyar det? Så har jag aldrig tänkt tidigare… men alla andra gånger har jag förstås varit några år yngre än vad jag är idag… 😉

Gott när sådana här småsaker är klara… Det är sådant jag gärna skjuter på in i det sista… Skulle jag inte hinna få körkortet innan mitt nuvarande går ut så ska jag ha passet med mig, giltig legitimation är det som gäller. OK, bra att jag inte får körförbud i alla fall.. 😉

Det här blev mitt 100:e inlägg i #blogg100, litet strul har det varit, några få dagar har jag inte fått iväg inlägg, men tagit igen det på att andra dagar har jag sänt två stycken… M.a.o går jag i ”mål” just det här datumet som var tänkt från början… 😉

blogg100    Nr 100/100

Kommentarer till: "Automatfotografering" (16)

  1. Grattis till ditt hundrade inlägg! 🙂
    Ja du det där med körkortsfotot.. Tycker jag ser kriminell ut, hur jag än blir fotad!! 😀
    Undrar förresten när mitt körkort går ut? Hm, måste nog kika på det!

  2. Jag fattar inte varför man ser så knepig ut på pass och körkortsfoton. Det är ett under att man blir igenkänd vid kontrollerna.

    • Sedan polisen tog över passutfärdandet har döden inte blivit bättre. Vad kan det bero på? Får se hur mitt körkort kommer att se ut, jag tyckte det var OK när jag satte dit min namnteckning.

  3. har varit roligt att få följa dig på dina resor, känns nästan lite som att resa själv, du beskriver platserna så bra och dessutom när du cachat också, förstår att nu kanske du inte kommer skriva så mycket nu när du gått i mål så att säga men du har varit duktig måste jag säga
    hälsn lena

    • Tack Lena! Jag har fått upp bloggflåsett nu. Får se hur länge det håller… Välkommen att kolla in hos mig även i fortsättningen!

  4. Ja, man får sådana tanker, när man påminns om att tiden går. Om tio år kan så mycket ha hänt.

  5. Jag har förnyat mitt körkort men slutade köra bil för några år sedan. Det kändes inte tryggt längre och då är det bättre att sluta på eget bevåg.
    Grattis till 100 inlägg. Alltid skönt att nå uppsatta mål.

  6. Har aldrig gillat dessa automater heller, tror mitt körkort skall förnyas nästa år 🙂

    • Automaten var inte som förr, dessutom fick man godkänna fotot eller ta om det tills man var nöjd. Det var ju en fördel… 😉

  7. Hej du..en liten grillad laxbit och sparris är ju så förbaskat gott,att det senb är smalmat är bara +..
    Körkortsfoto,brukar nästan aldrig bli bra,,tycker man ser lite skum ut jämt..Haé Kram.

  8. Fiffig,jo jag tackar,,kan det bero på att jag bara har 7 års kockvana,när hustrun levde var jag portad i köket,när hon blev sjuk runt 2007 var jag tvungen att försöka laga mat,sen 2009 när hon gick bort,då var jag tvungen,,har köpt färdiglagat en gång,aldrig mer..Nu kör jag på gehör,men läser gärna kokböcker..Haé Kram.

    • Vadå köpemat… går du aldrig ut på restaurang heller!? Sju års kockvana går inte av för hackor… menar du på hemmaplan eller har du arbetat som kock!? Vet inte hur jag ska tolka dig… 😉

Kommentera

Etikettmoln

