Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kalmar-helg

kalmarsamtalare2

I helgen har jag varit på kompisträff i Kalmar. Vi är ett gäng som varje sommar sedan 2001 träffas någonstans i Sverige . Däremellan konverserar vi mest via mail, mailinglista med andra ord. Medlemmar har kommit och gått. I år hade vi två nya medlemmar med, jättekul. Det märks att vi blivit äldre, väldigt mycket åldrande senaste året om man ska bedöma efter hur dags folk drog sig tillbaka för sängläge i fredags kväll. Många av oss hade förstås flera timmars resande i ryggen, men det brukar vi ha. Vi kommer från olika platser i landet. Tyvärr har aldrig samtliga medlemmar i mailinglistan kunnat delta något år.. men alla har varit med någon gång i alla fall.

Under lördagen var vi på en guidad visning på Kalmar slott. Intressant och mycket trevligt! Bra guide! På kvällen var vi på restaurang Zorba och åt gott, ingen klagade på maten… jag klagade på att jag inte fick i mig så mycket som jag ville. Jag åt ju redan vid 11.30 just med tanke på att jag skulle orka äta och smaka på det mesta i buffén, men jag fick ge upp den tanken. Jag njöt av det jag fick i mig. Sedan blev det nog mest stön och pustande från mig… 😉 Eftersnack på vandrarhemmet, 10 personer i mitt enkelrum – men finns det hjärterum så finns det stjärterum heter det ju!

laxsallad

Tur med vädret hade vi också. Under fredagen regnade det en del, men det klarnade upp framåt kvällen. Under gårdagen hade vi uppehåll hela dagen och idag solsken. Igår gick jag på geocachingrunda tillsammans med en annan geocachare medan en del andra gav sig ut på shopping- och fikarunda. Jag tyckte mitt nöje blev både billigare och mer tillfredsställande för mig. Ska sanningen fram så gillar jag inte att gå i affärer, om jag inte ska handla något. Igår hade jag ingen lust eller behov av att handla… 😉 Däremot så finns behov av mat alla dagar, så jag  hann äta en god laxsallad innan vi samlades utanför slottet för att kunna gå in som grupp.

Idag loggade jag två cacher innan jag körde hemåt.  Lätta skulle de vara enligt graderingen på sidan. Den första av cacherna jag kom till var jag några cm för kort för att klara. Jag tittade mig omkring, fann inget som kunde hjälpa mig till en början. Men när jag utvidgade sökområdet fann jag något som passade mig perfekt att stiga upp på. Vips var den cachen loggad! Sedan till nästa… lätt skulle även den vara… Nog har den behov av att graderas upp litet i svårighetsgrad, tycker jag. Jag kunde inte se den, hur jag än glanade runt… Till sist lyckades jag treva fram den. Det visade sig att den inte var så lätt att logga i alla fall. Jag tror det tog lika lång tid att få fram loggremsan som det tog för mig att finna den. Sammanlagt tog det nog närmare 45 minuter… Men till sist fick jag fram remsan och kunde signera.

Det stämmer nog som en av kompisarna sa; ”Mia, det vore inte du om du inte tog någon cache på vägen hem. 🙂 ” Gjorde ett stopp på hemvägen, men det vill jag gärna berätta om i ett separat inlägg när mer energi runnit till igen! Egentligen gjorde jag två stopp, jag åt en gång också…. 😉

En riktigt bra helg blev det. Nästa år blir det förmodligen träff i Stockholm! Är det någon läsare här som blir intresserad av att hänga med så får ni höra av er till mig. Antingen via bloggen eller via mail!

Hoppas ni bloggläsare har haft en lika fin helg som jag… Nu är det snart dags att ta itu med en ny vecka igen.

Kommentarer till: "Kalmar-helg" (14)

  1. Förstår ju att du haft en fin helg.
    Slott det gillar jag. Tycker det är intressant med all konst bl,a som hänger på väggarna. Dess historia osv.
    Ja finns det hjärterum så finns det…….sånt det.
    Jag har påbörjat mitt långa sommarlov och i helgen har jag inte gjort särskilt mycke haha. Men har ju 2 månader på mig 😃.

    Sommarlovskram från mig!

    • Grattis till ditt sommarlov! Hoppas det blir riktigt bra för dig. Visst är historia intressant, en njutning till en guide som dessutom berättar med inlevelse!

  2. Det låter verkligen som om du haft en bra helg … 🙂
    Min har haft lite mer händelser än vanligt, och eftersom det var trevliga sådana så får man ju vara nöjd. Först studentfirande i fredags och sedan ett 60-årskalas igår …
    Ha en riktigt fin vecka nu …
    Kram

  3. Vilken underbar helg du har haft. Hoppas den här veckan som vi har framför oss blir lika fantastisk och fin. 😀

    • Mmm det skulle vara kanon! Jag får försöka göra den såå bra… Den här dagen kommer att bli väldigt bra i alla fall – det är jag säker på! 😉

  4. Vilken jättekul idé att träffas så. Jag förstår att ni haft kul. Inget går upp emot att träffas i verkligheten. Är ni gamla barndomskompisar eller hur har ni kommit på denna trevliga idé?Ha en fin vecka.

    • Det startade som en mailinglista, ett sätt att umgås via mail. För 15-20 år sedan var det populärt med mailinglistor… ofta i olika ämnen, t.ex en lista med olika datorfrågor, en del listor med någon hobby som tema, andra för människor med någon diagnos. Ett utbyte av erfarenheter och tankar. Min mailinglista som ”överlevt” är en social lista. Det enda vi hade gemensamt från start var att vi gillade att skriva, att skriva och få mail. Vi bodde i stort sett över hela Sverige + någon från Finland. Många har kommit med, varit med en kort period, andra har varit med länge, några få från listans start. Vi skriver om olika saker som engagerar oss, vad vi gör och vad som händer i våra liv. Ibland blir vi väldigt privata, livskriser råkar vi alla ut för. Listan är en sluten grupp… alltså endast medlemmarna som kan läsa mailen.

      Vi blev nyfikna på varandra och bestämde att ses sommaren 2001, sedan har det blivit en årlig tradition. Vi brukar ha himla kul… ett sätt att finna nya vänner… en del har man mer kontakt med, alla måste skriva ibland, åtminstone någon gång varje halvår annars ”faller man bort” från listan… 😉

  5. Hej Mia!
    Visst är det kul med sådana träffar, jag har mitt Pinglegäng och lofft-tanterna.
    Min man håller också på med geocaching, ibland blir det låååånga väntetider för mig. Men då brukar jag lyssna på en bok eller läsa en.
    Ha det gott kram från Skogsfen.

    • Vi behöver alla sociala relationer, ibland behöver skaran utökas. Ibland är det kul med nya vänner… vänner kan man aldrig få för många av.

      Maken din är geocachare! Har du prövat? Är geocaching inget som attraherar dig? Du verkar finna dig i att vänta på honom när han söker efter skatterna… 😉

  6. Vilken rolig ide detta med att ni träffas på lite olika platser i vårt vackra land och har trevligt. Kan tänka mig att du är hel nöjd med helgen. Nu kör vi igång midsommarveckan som börjar med lite skitväder men det hör väl kanske till.
    Kram på dig.

    • Här i Jönköping var det mulet och även en del regn under förmiddagen. I eftermiddag strålar solen över oss… 😉

  7. Vad trevligt! Jag tycker så mkt om Kalmar så jag skulle nästan kunna flytta dit!

Kommentera

Etikettmoln

