Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lenhovda hembygdsgård

lenhovda hembygdsgård

Under hemresan från Kalmar gjorde jag ett stopp vid Lenhovda hembygdsgård som ligger i Kronobergs län nära gränsen till Kalmars län.  Jag tror aldrig jag besökt Lenhovda tidigare, men det är ändå ett känt ortsnamn för mig ända sedan barndomen. Jag tror det var min mamma som hade någon barndomsvän eller om det var någon kär släkting som bodde där då någon gång på 1950-1960-talen.

Innan avresan hemifrån hade jag läst att den här hembygdsgården var något extra, dessutom skulle det finnas en geocache. Geocachen fann jag inte, letade inte speciellt noga heller… 😉 Däremot blev jag fascinerad av hembygdsgården som är belägen på ett stort gravfält från järnåldern med ungefär 170 gravar.

lenhovda gravfält

På en informationstavla kunde jag läsa ”Gravfältet här vid hembygdsgården i Lenhovda är ett av Värends största och vackraste järnåldersgravfält. Värend var ett av dom små ”landen” som senare bildade landskapet Småland.

Här på  Lenhovdagravfältet finns ungefär 170 gravar. Även i området norr om hembygdsgården finns gravar och ursprungligen kan här ha funnits minst 300 gravar. Den stora mängden gravar visar att Lenhovda var en central plats under järnåldern – den östligaste utposten i Värends centralbygd.

Det som gör gravfältet i Lenhovda så speciellt är den stora mängden ovala stensättningar. Dessutom finns här stora stenrösen, låga stensättningar samt magnifika treuddar. Treuddar är triangulära stensättningar med insvängda sidor. På gravfältet i Lenhovda har de dessutom ofta resta stenar i mitten och i uddarnas ändar. Treuddarna på platsen är osedvanligt välbyggda. De stora rösen kan vara anlagda under bronsåldern (1800-500 f Kr), medan övriga gravar anlagts under järnåldern (500 f Kr – 1000 e Kr). Huvuddelen av gravarna, bl.a de ovala stensättningarna, har troligen tillkommit under vikingatiden.

Under järnåldern var det vanligast att man brände sina döda tillsammans med allehanda gravgåvor, saker som man tänkte sig kunna behöva i livet efter detta.  En av gravarna, en stensättning, är undersökt. Då hittades förutom brända ben efter den döde, även fragment från järnföremål och glaspärlor. Gravgåvorna visade att graven anlagts under 900-talet.

De många gravarna innebär att det någonstans i närheten funnits en eller flera gårdar. Spår efter en boplats har påträffats strax norr om gravfältet, vid Gripgård. Under järnåldern livnärde sig människorna framförallt av boskapsskötsel och åkerbruk. Åkern och ängen låg i anslutning till gården. Skogen utnyttjades som betesmark.”

soldattorpet Lenhovda

Flera gamla byggnader har flyttats från sin ursprungliga plats till Hembygdsgården för bevarande till framtiden. Den första stugan som flyttades dit var Soldattorpet från Blankadal som ni ser här ovan. ”Den byggdes under senare delen av 1700-talet och flyttades 1930 till Lenhovda Hembygdsgård. Byggmästare Axel Andersson utsågs att utföra flyttningen av stugan till en kostnad av 300 kr. Torpet beboddes av soldaten nr 72 under Hökaskruv. På 1830-talet bodde soldaten Magnus Eld, född 1807, i torpet.” Den informationen fann jag på platsen.

Sådan information väcker nyfikenheten inom mig och jag vill veta mer och mer… Hur levde människorna, hur de hade det osv…. Hur många personer bodde där samtidigt? Torpet är ju inte stort!

 

Kommentarer till: "Lenhovda hembygdsgård" (2)

  1. Lenhovda är ett ortsnamn som känns bekant, men jag har inte en susning om varför.

    • Ett litet, litet samhälle, inte ens en egen kommun. Ja, det får du fundera på, varför Lenhovda känns bekant för dig!

Kommentera

Etikettmoln

