Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

kött

Att kött i stora mängder inte är så hälsosamt, det har länge misstänkts. Nu är forskningen säker om man ska tro nyheterna idag. Bäva månde köttbönderna.

Det kommer nya rapporter om mat titt som tätt. Fett är farligt. Fett är inte farligt, men socker är livsfarligt. Mjölk är bra, man ska inte dricka för mycket  mjölk osv, sådan information har jag inte brytt mig om utan tänkt att snart kommer något nytt. Nu har vi fått en ”nyhet” igen…. rött kött ska man inte äta stora mängder av. Varför känns inte det lika mycket ”fluga” över den forskningen för mig? Ja det kan jag fundera över. Förmodligen beror det på att jag under ganska lång tid haft känslan av att kött inte är så nyttigt… Men det betyder förstås inte att det är någon sanning.

Hur känner du inför den här forskningsrapporten? Mer kött än ½ kg/vecka eller tre måltider med kött från gris, nöt eller lamm per vecka ökar risken för cancer!

Kommentarer till: "Ett halvt kilo kött/vecka" (20)

  1. Jag slutade äta kött för några år sedan. Mycket p g a allt fusk&snusk i branschen. Förstod sent att det kött jag tyckte så finast ut oxå var det som var mest besudlat med tillsatser. Det är inga som helst problem att avstå kött och alternativ finns så det räcker.

    • Det finns ju vegetarisk mat och fågel anses inte lika farligt. Fisk är gott också, mycket gott. Det är bara att tänka om. Numer äter jag inte speciellt mycket kött, men visst äter jag kött varje vecka!

  2. Ja det där med forskning hit och forskning dit tar jag med en nypa salt, en diet som jag såg på tv för några år sedan var den som gick ut på att dom skulle äta som på stenåldern eller nåt liknande, mycket kött, bär å sånt..dom var hur friska som helst, en annan grej som etsats sig fast läste jag också för några år sedan, det var om tomater, det var nästan livsfarligt att äta såna, några veckor senare var dom hur nyttiga som helst.

  3. Tänker fortsätta äta kött och använda smör. Tyvärr så går det inte att lita på alla förståsigpåare ( forskare).

    • Har vi hängt med så här länge så kan vi säkert fortsätta äta som vi gjort om vi mår bra. Forskning måste få finnas, det för utvecklingen framåt. För den sakens skull är det ingen absolut sanning, forskning kan vara vinklad, beställd i visst syfte. Objektiv forskning (om den finns) finner dock den tidens ”sanning”, så långt de förstår och har kunskap för… Sedan får vi, allmänheten, ta till oss eller rata det vi vill… och det gör vi ju… 😉

  4. Jag äter ”mycket” lite kött…nästan inget fläskkött alls utan nötkött om jag nu ska äta kött. Kyckling äter jag fast jag vet att man kanske inte borde det för kycklingarna har det för jäkligt i sina burar.Tror på att äta lite av varje…forskningen kommer hela tiden fram till saker som man får ta med en nypa salt.
    Lättmargariner köper jag inte längre utan intar smör eller Bregott ..men tänk va lätt och lagom man åt då det kom någon gång på 70 talet ..då visste man inte att det var plastkulor i.
    Jag dricker ju mest bubbelvatten..då jag tror att kranvattnet innehåller sånt som inte är nyttigt..man går på lite av varje och följer råd hit och dit…men i slutänden så gör man ändå som man vill.
    Det gäller att hitta någon slags balans i livet som passar en..för äta bör man …och motion behöver man..för att må bra.

    • Jag är nog litet periodare. Vissa perioder äter jag kött betydligt fler gånger än som rekommenderas, andra perioder äter jag mindre rött kött än vad den här rapporten säger. Jag tänker på miljön, så sådana rapporter lyssnar jag mer på. Kan dock alldeles för litet i ämnet, kanske lär jag mig mer den dag jag har mer tid att fördjupa mig i det…

  5. Jag önskar att jag var så stark att jag kunde avstå från kött helt och hållet, men då främst av humanitära skäl.
    Jag äter mindre kött och mer fisk numera än vad jag gjorde förr, men som du skriver angående svängningarna i kostråd så är ju även fisk tvivelaktig föda mellan varven …

    Ärligt talat så orkar jag inte lyssna på sådant här. Gjorde jag det skulle jag till slut inte veta vad jag ska äta, och det går ju inte an. Man dör till slut, vare sig man äter eller inte, men jag tänker nog försöka komma undan svältdöden så länge jag lever i ett land där jag kan slippa sådant … 😉
    Bara äta grönsaker är ju också tveksamt, eftersom det även funnits skrämselpropaganda kring innehållet i våra grödor.

    Nä, jag kan inte lyssna på sådant här, för då skulle det inte finnas någon mat kvar att äta. Jag gör mitt bästa för att lyssna på min kropp i stället.

    • Det kanske är lika mycket HUR MYCKET vi stoppar i oss, som VAD vi stoppar i oss som avgör hälsan. Vi äter kanske ihjäl oss.. övervikten har slagit rot i vår del av världen, t.o.m riktigt små barn är överviktiga ibland. Skolhälsovården ser att överviktiga barn har ökat under de senaste årtiondena. Övervikt ger problem, ju större problem ju äldre vi blir. Hälsan är viktig. Är det ett sätt att se bortom problemet när så mycket fokuseras på VAD vi äter… !??? Inte vet jag… Men värt att fundera över.

      Äta måste vi annars dör vi betydligt snabbare än vi skulle gjort annars… 😉

      • Bra tankar där! Tror det ligger mycket i det du skriver …
        ”Äta bör man, annars dör man! Äter gör man, ändå dör man”
        Så är det, så det bästa vi kan göra är att försöka lyssna till oss själv och ta kloka beslut … efter förmåga förstås … 😉
        Ingen kan göra mer än sitt bästa, och om det bästa inte är så bra alla gånger, så får man nog helt enkelt stå sitt kast …

      • Klokt! Vi tänker lika i den här frågan – och då måste det förstås vara klokt!!??

  6. Kan jag inte låta bli att läsa om allt som skrivs om dittan och dattan…. Men allt med sunt förnuft….Jag är allätare och kommer nog så förbli …tror jag….Äsch nu firar vi midsommar och stoppar i oss massor av gott käk. En midsommar kram till dig.

  7. Man kan inte tänka på allt man inte ska äta och ska äta. Jag själv äter nästan alldrig grönsaker och det som är onyttigt gillar jag. Och det äter jag åxo. Men jag tycker inte om sötsaker.

    Tittar in och önskar dig en …..

    GLAD MIDSOMMAR!

    • hehe… ny variant… Grönsaker gillar jag, det finns många goda vegetariska rätter, trots det är det inte så ofta det blir av att jag tillagar sådana. Har för dålig vana på det, helt enkelt.

  8. Tackar,jag hoppas att du får en skön fin midsommarhelg..
    Ja det kommer ständigt nya larmrapporter om vad som är bra att äta,,det som var nyttigt förr är livsfarligt nu,osv..Jag tror jag fortsätter som jag alltid gjort,äter med sunt förnuft,och sådant jag tycker om..Haé Kram.

    • Ja, lika bra vi fortsätter som vi gjort. Vi har ju överlevt hittills, så då bör vi väl överleva även framledes!??

  9. Jag äter nästan aldrig rött kött då jag märker att jag mår inte så bra av det
    Det blir mest kyckling och ibland fläskkött

Kommentera

Etikettmoln

