Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vadstena

midsommarblomster

Idag var jag tillsammans med en väninna i Vadstena på utställningen ”1914-2014 i skuggan av ett världskrig” tror jag att utställningen hette. Vacker affisch har de för att göra reklam för utställningen. Ett ämne som borde kunna innehålla mycket.

Utställningen tyckte jag var väldigt tunn. Det måste finnas väldigt många vinklingar man kunde gjort. Inte en enda kvinna eller ett enda barn fanns på bild, vet inte ens om de fanns i texten. Bara män som presenterades. Men även under krigen så pågick ju livet såväl för barn, kvinnor som män.. Det som jag fann mest intressant var ransoneringskorten från den tiden. En del var ganska detaljerade, t.ex kaffe, gryn andra var mer allmänna som diverse mat… så stod det inte, men jag minns inte hur de uttryckte sig.

Hur som helst, vi fick en fin utflykt. Vallmo, lin och blåklockor blommade och vajade vackert för oss! Vi åt en god lunch och hade trevligt i allmänhet… 😉

Önskar alla en RIKTIGT FIN MIDSOMMARHELG!

Kommentarer till: "Vadstena" (16)

  1. Bara män…. Inte helt olikt idag då. Glad Midsommar!

  2. Vadstena är en mysig stad, var där förra sommaren.. Trevlig midsommar till dig. Kram

    • Ja, en mysig stad. Det finns flera jättefina små städer runt Vättern. De två allra finaste i mina ögon är Hjo och Gränna… men det finns fler. Min egen stad t.ex-

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Fin midsommarhelg önskar jag dig också!

  4. ”Mandom, mod och morske män” – då, precis som nu. Härligt med härliga utflykter. I Vadstena har jag aldrig varit. Trevlig Midsommarhelg! ❤

  5. Vadstena, där har jag inte varit..än.
    Trevlig midsommar!

  6. Jo..det var tufft under första hälften av 1900.talet…är det väl ännu kanske förstås även utan världskrig.
    Tycker det var synd att de bara hade män med i utställningen där..för utan kvinnorna hemma hade de varit utlämnade åt sig själva..då hade det gått helt åt den beryktade pipsvängen för dem.
    Medan männen slogs och härjade i krigen så fanns kvinnorna där hemma som jobbade inom tex vapenindustrin och annat…nä fan…DET tycker jag är mer intressant…även om jag inte är feminist 😉

    Ha de gött nu och trevlig midsommar på dig.

    • Det är sant att det är tuffa villkor idag för många, men inte i samma grad och inte på samma sätt som i början av 1900-talet.

      Jag är feminist och tycker man ska skildra alla människorna i det historiska sammanhanget… 😉

      Trevlig midsommarhelg till dig också …. och förresten trevlig sommar! Hela sommaren!

  7. det var länge sedan jag var i Vadstena…..var där några gånger när jag växte upp
    ( jag växte upp i Linköping )
    kan tänka mig det var in intressant utställning
    ransoneringskort hittade jag bland mammas saker i hennes lägenhet, och det är kul att ha dem kvar

Kommentera

Etikettmoln

