Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vitlök

vitlök

För 20-40 år sedan var inte vitlöken lika vanlig i vårt land som den är nu. Då tänkte jag till både en och två gånger innan jag åt vitlök samma dag eller dagen före jag skulle arbeta.  Nästan alltid avstod jag… Ja, det allvarligare att konsumera vitlök än alkohol dagen innan arbete… 😉

Idag har jag frångått detta helt och hållet. Jag kan t.o.m äta mat som är kryddat med vitlök samma dag som jag går till arbetet och har än så länge inte blivit ifrågasatt.

Idag hörde jag ett program i radions P1 där de slog fast att ”förr” tyckte vi vitlök luktade illa, idag har vi vant oss och tycker inte att vitlök luktar illa längre. Doften har accepterats i vår kultur!

Aha… så är det förstås….

Tack till vår invandring som förde vitlökskulturen med sig till oss… 😉

Kommentarer till: "Vitlök" (24)

  1. Hahaha … tyvärr håller jag inte med dig här. Jag avskyr fortfarande stanken av förtärd vitlök och vill helst undvika att utsätta min omgivning för den plågan … 😉

    Tackar för hälsningen hos mig. Återkommer när jag har lite bättre tid … Kram

    • Men luktar det så illa… jag tror inte jag stinker… 😉 Kanske beroende på vem jag möter… Får kanske tänka om, för jag arbetar med människor.

      • JAG tycker att det luktar förfärligt, men det är jag det … 😉 Jag biter ihop, håller andan och försöker att inte backa. Folk måste ju få äta vad de vill, utan att skämmas för det … men eftersom jag själv avskyr lukten, som för mig är stank men som så många andra har vant sig vid, så är jag ytterst försiktig när jag ska vara med andra. Och jag inser att jag börjar bli den udda i sammanhanget. De flesta verkar ha accepterat ”stanken”, så du behöver nog inte vara så orolig … 😉

      • Arbetar man med människor så tycker jag att man får ta hänsyn och tänka till före… 😉

  2. Kväller,,Det var första gången jag köpte potatis på glas,,svågern sa att dom var perfekta att steka,,jag tror jag håller med honom..så dom jag har kvar blir reserverade som stekpotatis.Haé Kram.

  3. Tänk att vi pratade om vitlök häromdan och vi tyckte att det luktade värre förr..nu är det fler som äter vitlök så man har vant sig en aning, fast visst luktar det. Jag tänker lite på vad jag ska göra innan jag intar vitlök men inte alltid.
    Ursäktar mig då jag ätit kryddan om jag jobbar..och jag brukar tugga färsk persilja för det neutraliserar och tar bort lite av lukten.
    Jag tänker kommer att fortsätta äta vitlök …favoriträtten är tzatsiki det äter vi titt som tätt 🙂

  4. Vilken tur för jag älskar vitlök! Men det gäller att borsta tänderna ordentligt.
    Det finns förresten inget som luktar så illa som gammal fylla. Inte för att jag tror att det var det du menade med alkoholen… men ändå. 🙂

    • Samma tanke slog mig när jag skrev det, men egentligen var det inte så jag tänkte från början… Om du nu förstår hur jag tänker… 😉

  5. Jag tycker det kan vara gott att äta bara lite vitlök . Luktar gott då man lagar mat med vitlök.

    Men jag AVSKYR och tycker det luktar vidrigt om människor som går omkring och doftar gammal vitlök. Jag vill bara spy då hahaha.

    Ha en fortsatt Jättefin helg nu.
    Sommarkram från ett kyligt sundsvall!

    • Jag vill inte ha stark smak av vitlök, men litet av det är gott. Äter dock aldrig rå vitlök som en del gillar… 😉

  6. Underbart för en som älskar vitlök, jag är som du kan äta vitlök i maten och sedan åka direkt till jobbet. 🙂

    • Beror helt på vad man arbetar med… jag tror jag kommer att bli mer försiktigt efter det här inlägget… Alltid lär man sig något!

  7. Det hade jag faktiskt glömt bort att man var livrädd för att äta vitlök om man skulle träffa andra människor förr. Nu är det helt naturligt, och jag tycker inte att det stinker om vitlök. Det är nog som du skriver att vi vant oss. Ha en fortsatt bra söndag.

    • Det är många år sedan och inget så viktigt att minnas… Men å andra sidan… i jobbet vill jag inte lukta så det stör någon. Varken av parfym eller något annat. 😉

  8. Älskar ju vitlök jag..skulle kunna ha det till de flesta maträtter som serveras här i mitt residens…men frugan är skeptisk…ja..så vad gör man?.
    När jag köper pizza på det lokala torget frågar alltid ägaren med ett leende om det som vanligt ska vara vitlök på kebabpizzan…säger jag ja så ler han ännu mera och frågar: ”Frugan bortrest?”

    Säger jag Nej: ”Aha..frugan hemma?”

    Jo…så kan de va..ha en skön Söndag 🙂

    • Herrenminje… vilket problem ni har… och ändå känns det som om ni har ett bra äktenskap!!! Hur kan det gå till? Stor ömsesidig respekt, misstänker jag… 😉

      Kul, jag fnissade gott åt din kommentar…

  9. Tänk så vår mathållning utvecklats tack vare influenser från andra matkulturer. Vi odlar för första gången i år egen vitlök i trädgården. D satte den i oktober och de första har vi redan skördat och smaken var delikat.

    • Oj… jag visste inte ens funderat över om man kan odla den här på våra breddgrader eller ej.Ja, våra matvanor har förändrats och tillförts många smaker från främmande länder under min tid på jorden. Fantastiskt bra!

  10. Vitlöken är nyttig och många äter den men jag kan inte påstå att jag känner av det så nu för tiden, kanske har luktsinnet försvagats med ålder vad vet jag.
    Såg ett program på Discovery för ett par år sedan om romarriket, när soldaterna skulle erövra eller försvara delar av länder som var lite kallare så hade dom vitlök mellan tårna (hur konstigt det än låter), det skulle vara bra blodcirkulationen så dom inte skulle förfrysa fötterna lika lätt, dom hade ju bara sina snördojor eller vad man nu kan kalla dom..en liten parentes ang. vitlöken.

    • Det här med att vitlök förbättrar blodcirkulationen har jag absolut hört i något sammanhang. Hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om. Att ha vitlöksklyftor mellan tårna… det verkar inte speciellt bekvämt! Jag föredrar dem i maten, tror jag, utan att ha testat det andra alternativet. Trevlig parentes… sån´t gillar jag.

  11. Hahaha, verkligen tänkvärd fundering. Visst har inställningen till vitlöken ändrats genom åren.

Kommentera

Etikettmoln

