Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

linnéor1

Linnea heter Smålands landskapsblomma. Jag undrar hur många som har sett den? Jag har sett den några få gånger, högtidliga ögonblick.

Idag var jag ute på geocachingjakt, fann tio burkar, men desto viktigare var att jag kom in i ett område där det växte massor med just linneor. Men inte var jag i Småland utan i Västergötland. De gånger jag har sett linneor har varit just i Västergötland! Undrar var i Småland de finns… jo, i Tenhult ska de finnas, sägs det, ett par mil öster om Jönköping. Där har jag aldrig sett dem, kan bero på att jag inte vistats där vid rätt tidpunkt på året.

linnéor2

Jag bara stannade upp och blev så himla lycklig över det jag såg… Jag såg massor av andra blommor också under min skogsvandring, men det är linneorna jag förevigade och som jag minns… 😉

Det här tiden på året är absolut den bästa tiden att vistas i naturen, ljusa kvällar, varmt i luften ibland. Idag var det inte mer 10-15 grader, men jag var svettig efter allt promenerande. Djur såg jag inte så mycket av, inte de trevliga… men myror, flugor och sådana småkryp…. men de ska förstås finnas de också!

Kommentarer till: "Smålands landskapsblomma" (6)

  1. Lite konstigt det där med landskapsblommor och djur. Man tror ju att det som valts för just det landskapet ska det finnas gott om och då vara enkelt att hitta. Ha en fortsatt bra vecka.

    • Linnean var kanske mer vanlig förr. Förhållanden förändras och därmed floran. Men den viktigaste anledningen till att linnean blev vår landskapsblomma, tror jag, var att Carl von Linneus älskade den blomman – och han var ju smålänning.

  2. Så fina små blommor! Jag har aldrig haft förmånen att se de växa ute i naturen. Mitt barnbarn heter Linnea och hon är just så söt och fin som blomman 🙂 Linnéa är ett vackert namn, tycker jag.

    Kram

  3. Jättefina blommor och jag håller med om att denna tid är den bästa tiden just nu. Synd att det inte finns någon värme bara, men man får försöka att vara positiv och tro den kommer.
    Kramkram!

Kommentera

Etikettmoln

