Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Högsommarvärme

vatten1

Snacka om högsommar! Nu skulle alla vara friska och lediga och kunna ut och plaska i havet…

Jag arbetar med gamla och sjuka, i lokaler som borde kunna svalkas ned på ett helt annat sätt än vad som är verkligheten. Men, konstigt nog, så verkar de flesta må någorlunda gott, endast de svårast sjuka som lider mycket av värmen. Personalen är nog de som pustar mest, vi rör oss mycket och det behövs inte mycket rörelser för att svetten ska lacka… 😉

Som sagt var… havet lockar… jag är ledig till helgen.. då utlovas regn i Jönköping…. Kollade Halmstad, där jag gillar att bada… där ska det också regna i helgen. Varberg uppehållsväder… men halvmulet…. Hmmm…. något att fundera på…  Har ni badat i havet i år, eller i insjö? Jag har inte badat utomhus överhuvud taget det här året…

Kommentarer till: "Högsommarvärme" (10)

  1. Jag har badat, i Lina älv i Norrbotten. Jag hade turen att, när jag var däruppe på släktträff, så vände det i vädret och det blev högsommar. Jag kunde åka till mitt Paradis på jorden, den lilla ”lagunen” i älven.. UNDERBART!!!!

    Ja, det är fantastiskt väder, men jag har också funderat på hur det ska gå med de äldre och de små barnen. Skönt att höra att de flesta ändå mår okej där du jobbar.

    Hoppas du hittar något bra ställe att bada på och där det inte regnar i helgen. Här är det ju klass 1-varning på värme hela veckan!! 🙂

    • Bada i älven, underbart. Har egentligen endast upplevt det i Norge. Klart, friskt, kristallklart vatten… ljuvligt! Hur många grader hade du där i din älv, måntro!?

  2. Jag ska lämna Jönköping för Kungsbacka några dagar nu ..för lite bad i havet som lite omväxling fast Vättern är fantastisk denna sommar att bada i.
    Min mamma bor på demensboende och jag köpte en fläkt åt henne denna sommar så att det ska fläkta lite skönt på hennes rum.Vi går ut 2 ggr i veckan på promenad sist så satt vi en stund vid ett blåsigt vågigt Vättern..och andades in den friska sommarluften. Det har ju blåst nordliga vindar några dagar nu..vita gäss har synts på vattnet.
    Jobbar ju oxå med äldre och vet att det är jobbigt för dem i värmen …fler borde få komma ut och svalka sig men jag vet att tiden inte räcker till riktigt.
    Att det på kartan ser ut som om det ska regna i helgen betyder inte att det blir dagsregn så ett dopp i havet låter gfantastiskt. Mina barnbarn ska med och få känna på saltvattnet för första gången ..undrar vad de tycker om det?

    Ha de gott i sommarvärmen

    • Det är förstås sant att det inte är säkert det kommer regn i helgen, men nog skulle naturen vilja ha regn.

      Ha riktigt goa dagar vid havet! Nästa gång du kommer till Jönköping och jag är på hemmaplan kanske vi kan ses över en fika!?

  3. Oj, jag skäms, men det finns inte så mycket ork för vare sig bloggskrivande eller bloggläsande.
    Sommaren travar på och vi hasar efter och flämtar efter vatten i alla former. Fram till igår har Hjälmaren varit underbar att ha så nära, men nu börjar den ”blomma”, som de säger här ute. Underbart är kort och gräsmattan är brun, katten klagar och vi pustar, men det är ändå skönt att vara ledig.
    Stackars dig och er som måste arbeta inomhus och ni om någon förtjänar mycket, mycket mer än ni får för ert arbete. Hoppas du hittar något vattenhål att lägga dig i, i värsta fall får man ta badkaret.
    Ha det så bra du bara kan!

    • Hehe… det verkar som det är jobbigt att vara ledig i värmen… Underbart är kort, jo, så sant, men vi har förstås en bit kvar av sommaren.

      Vättern har jag på nära håll, när jag åkte hem idag från jobbet var det precis smockat med folk där på Jönköpings egen playa… 7-10 minuters promenad hemifrån…

  4. Så mycket som i år var det länge sedan jag badade. I Sverige – vill nämligen ha behaglig temperatur på vattnet. Fast det betyder inte att jag badat 100 ggr, snarare sju kanske.

  5. Hoppas att du har kunnat hitta en alg-fri zon i vattnet för det är fantastiska badtemperaturer i år. Förra året badade jag inte en enda gång. I år har jag legat i som en riktig fisk …;)

    • Dags för mig, förstår jag… Jag arbetar alldeles för mycket den här sommaren för att ens orka tänka tanken på bad. Plus att med stigande ålder så minskar badlusten bland en massa människor… 😉

Kommentera

Etikettmoln

