Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

getter

Det är konflikt i Gaza-området!

Är det någon som inte hört om detta den senaste månaden? Hur många av oss europeer förstår problemet? Jag förstår det definitivt inte. Väldigt många har åsikter, åsikter som de framför som sanningar…. De tar ställning för Israel eller mot Israel… Frågan är hur nyanserade deras ”sanningar” är…

I Mellanöstern har det pågått krig och konflikter så länge jag minns. Den ena oförrätten ger den andra och så vidare, gång på gång! Inte vill civilbefolkningen ha det så. Periodvis försöker jag inte ens förstå… men nog lyssnar jag litet extra och försöker förstå nu när det blossat upp igen. Går det att förstå? Tror inte det…. Idag lyssnade jag på Ring P! eller vad det heter… och där var det en f.d israel som uttalade sig, han uttryckte klara åsikter mot Israels agerande. Näste talare var en svensk som litet överlägset förklarade bort denne mans åsikter och därefter la han fram sina åsikter lika självklart emot Israel som ”den enda sanningen”… Sedan kom det ett par kvinnliga inringare som också hade klara åsikter.

Visst är det underbart med människor som är så tvärsäkra!

Jag i mitt stilla sinne önskar att dessa män som hetsar till krig inser att det enbart leder till elände… Sätt er och förhandla! Endast via fredliga insatser kan ni nå fred i området! Det är min ”enda sanning”…. 😉

Vad tycker du!? 😉

Kommentarer till: "Många ”enda sanningen”" (13)

  1. Många gör det enkelt för sig och ställer sig på varsin sida i konflikten.
    ”Sanningen” såsom jag ser den i alla fall är att båda sidor har grupperingar som gör allt för att det ska bli krig…de skyr inga medel och de vet att de styrande inte kan ta ett steg tillbaka utan att ”förlora ansiktet”.

    Surt är det hur som helst 😦

  2. Här har vi en konflikt som inte kommer att lösas i brådrasket. I min gröna ungdom och flera år därtill hade palestinierna mig på sin sida – så är det inte längre. Hamas är inte mina favoriter, långt därifrån.

    • Jag kan alldeles för litet att ta ställning i den frågan. Helt säkert kommer den att pågå länge till… Tragiskt att det aldrig blir lugn o ro där så civilbefolkningen kan få anständiga liv.

  3. Det är direkt livsfarligt med alla tvärsäkra personer som ”vet” precis vems felet är. De lyckas alltid få med sig en massa ja-sägare. Ingen ids sätta sig in i bakgrunden till problemet och försöka nysta upp det därifrån. Varma kramar.

  4. Visst är det så att konflikten i Gaza borde kunna lösas med samtal och dialog, precis som i exempelvis konflikten i Ukraina. Men fiendeskapet mellan Israel och Hamas verkar präglas av ett sådant ursinne så en dialog verkar vara långt borta. Ursprunget i konflikten handlar ju om oenighet om landområden, som båda parter på olika sätt har rätt till. Men hur man än vänder och vrider på frågan så känns Israels agerande just nu för hårt. De stora förlorarna är de redan hårt prövade människorna i Gaza.

  5. Din enda sanning är en god början. Hela denna konflikt är en sorglig ”soppa” med idel förlorare. Måtte den få ett fredligt slut någon gång.

  6. Det är så hemskt och tragiskt med detta krig, och så många oskyldiga människor som får sätta livet till och skadas
    speciellt när barn skadas och dödas så blir man extra upprörd
    och propaganda och åsikter pågår från båda sidorna av de som strider
    jag önskar att de som styr och ställer och har ansvaret för detta, att de någon gång kunde ta förnuftet tillfånga och inse att krig och våd löser ingenting
    för de vanliga människorna / de civila… vill bara få leva i fred och trygghet, och har säkert inget emot att leva i fred sida vid sida med varandra

  7. Jag tycker precis som du!

    ”Tvärsäkra” människor finns det gott om, och speciellt verkar de frodas här uppe i norden där vi inte vet ett dugg om hur det är där nere.
    Min dotter är så ledsen över hur konflikten vinklas, och det mest skrämmande är nog att alla ögon ligger där trots att det finns så förfärliga saker som händer på andra platser. Saker som verkligen får håret att resa sig när man hör det …

    Det känns verkligen som att media lägger fokus på helt fel saker …
    Jag fattar absolut ingenting …

    Tack för att du gjorde det här inlägget. Det känns väldigt nära mig, som du kanske vet …
    Kram

    • Det var du som fick mina tankar till den här frågan. Så det är din förtjänst att inlägget kom till, men det är mina egna tankar… Jag vet för litet för att ha en åsikt. Ibland är det nyttigt att våga inse att ”jag vet inte”… 😉

Kommentera

Etikettmoln

