Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Gösplanka

gösplanka

Under min lediga dag igår då hade vi idel regn i Jönköping. Något uppmuntrande behövdes.

Jag och en väninna gick till Piren i Jönköping och hade en trevlig kväll.

Piren är en utskjutande pir ut i Vättern. Restaurangerna ligger vägg i vägg på piren under sommaren. Det är ett ställe som är mycket välbesökt under soliga sommarkvällar. Igår när inte vädret var så bra var det litet mer måttligt med folk. Ingen trängsel med andra ord, man kunde sitta och samtala utan större problem.

Jag åt gösplanka som tyvärr inte var lika god som den lät på menyn. Trevligt hade vi i alla fall, precis som vi brukar ha. Samtalen sinar inte i första taget… när jag och väninnan ses. 😉

Kommentarer till: "Gösplanka" (12)

  1. Plankan ser god ut ändå..har aldrig smakat planka med gös..men med lax är det gott! Det brukar vara knökafullt på piren så jag besöker den inte så ofta …inte för att jag är folkskygg utan för att jag inte vill trängas.
    Nu var ddet ett tag sedan jag var där..får kanske göra ett besök en dag dådet är risk för regnskurar 🙂

  2. Vad mysigt att sitta och surra med sin väninna över en bit mat. Sen om det inte var så gott gör ju inte så mycket bara man har trevligt.
    Ha en bra dag idag oxå.

  3. Jag har varit i Jönköping några gånger, men piren har jag missat … Vi har främst bara åkt igenom, tyvärr. När jag varit där har det i regel handlat om mässbesök.
    Piren låter som en trevlig plats. Den ska jag försöka komma ihåg om vi åker förbi vid rätt årstid, och har tid att stanna … 🙂

    Jag åt också Gösplanka för ett par veckor sedan, ihop med min dotter när hon var hemma. Vi åt på ”Arkö krog” i Arkösund. Ett litet oansenligt ställe vid småbåtshamnen, men vi blev glatt överraskade när det var så gott som det var …

    På somrarna har lilla Arkösund 3 stället att äta på och ett par ställen till där man kan fika och äta glass. Jag vet inte hur mycket av det som är öppet så vintern, men jag har svårt att tro att den restaurangen som vi gick till kan ha underlag till att vara öppen då. Den ser dessutom mest ut som en sjöbod, med en jätteveranda …. hihi

    • Piren under sommarmånaderna, allra helst högsommaren, är att rekommendera. Det brukar vara god mat, tror det var första gången jag inte blev riktigt nöjd. Plus en härlig atmosfär.

      Arkösund, måste kolla var det ligger… 😉

  4. Plankan ser väldigt god ut på bild. Synd att det inte överensstämde med verkligheten. Men du hade visst en trevlig kväll ändå, och det är huvudsaken. Kram

    • Det fanns flera fiskplankor att välja på. Tror jag gjorde ett felval den här gången… 😉 Men den var fullt ätlig, jag åt upp alltsammans!

  5. Gös är supergott. Längesen jag åt. Finns inte i Vättern härute. Men uppe mot Askersund, sägs det. Men det finns ju gös från annat håll.

  6. Gösplanka…det har jag aldrig sett förut! Ser väldigt gott ut men jag är ju ett riktigt matvrak så jag hade blivit förvånad ifall jag hade tyckt något annat.
    Vi brukar äta planka på ett ställe på Öland och jag kör alltid på givet kort, men när vi var där senast så hade jag bestämt innan att jag skulle ha lite variation. Så det fick bli grekisk planka med biff, tzatziki och lite annat. Jag kan väl inte påstå att jag smackade högt av välbehag precis. Nästa gång blir det den vanliga.
    Trevliga vänner är den bästa kryddan 🙂

    Önskar dig en härlig fredag!

    • Jag är också ett matvrak, det mesta går ned. Å andra sidan, mina smaklökar säger supergott, gott eller kunde smakat bättre… 😉 Men nog slinker mat ned alltför lätt.

Kommentera

Etikettmoln

