Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Politik helt enkelt

vadstena

Det är kul att kommit igång med bloggen igen, mycket beroende på att jag ganska omgående märkte att mina bloggvänner inte försvunnit till andra bloggar. Ni kom tillbaka och kommenterade av hjärtans lust. Kul att ha fått så fin respons på mina första inlägg i höst! Tack!

Igår var det en månad tills valdagen, därför väljer jag att skriva ett inlägg med politisk inriktning. Ibland har jag bloggtorka i skallen, då vet jag inte vad jag ska skriva om. Idag hade jag flera olika ämnen att välja mellan. Ledighet gör att hjärnan arbetar litet bättre igen.

Den moderata riksdagskvinnan Cecilia Magnusson stack ut hakan ordentligt med att skriva en debattartikel i DN där hon framförde önskemål att förbjuda tiggeriet på våra gator. Det som sticker mest i mina ögon är att hon vinklade det till att många svenskar mår dåligt av att se människor tigga! Debattartikeln har blivit omskriven vilket givetvis är bra. Oavsett vad vi tycker är det bra att frågan lyfts upp, ju mer frågan om tiggeriet diskuteras, desto större chans blir det att de värsta fördomarna helt enkelt spricker.

Ibland undrar jag över vad det är för krafter som ligger bakom ryktena som förvandlas till sanningar innan ordentlig granskning görs och i många fall smulas ”sanningarna” sönder vid en kritisk granskning. Det är helt enkelt inte sant. det är endast fördomar.  De senaste exemplen jag kommer på är att det finns ligor bakom tiggarna och att de apatiska barnen i familjer som hotades av utvisning från Sverige inte alls är apatiska… det var bara på ”låtsas”.

Som sagt, en månad kvar till valet. Mycket kan hända innan dess. Både av politiska skandaler och smutskastning av varandra. Vi får hoppas det blir en anständig debatt utan alltför mycket pajkastning.

Kommentarer till: "Politik helt enkelt" (16)

  1. Visst är det underligt att en idiotisk kommentar kan bli en ”sanning”. Det är precis som när man som barn lekte viskleken. När viskningen hade gått hela vägen var det inte mycket kvar som stämde med ursprunget. Ha en bra fredag.

    • Instämmer. Jag kom litet senare på de skrönor som gick på 60-talet att invandrarna odlade potatis i lägenheterna efter att ha brutit upp parkettgolv. Läste långt senare att inte i ett enda fall hade det kommit fram att det låg någon sanning i det. Tänk vad rädsla för det okända kan ge för ”sanningar”. 😉

  2. Den politiska debatten styrs av helt andra krafter än det förnuft du ger uttryck för så vi får nog räkna med både smuts- och pajkastning.

  3. Tiggeriet lär inte bli någon valfråga i alla fall. Det är fortfarande lika bedrövligt att se kvinnan i Brunnsparken (Gbg) med pannan i marken och sin kaffemugg framför sig. Dessvärre kommer det att se lika ut efter valet. En bedrövlig syn och ett bedrövligt liv. Organiserat är det naturligtvis på något sätt, fast några pengar kan ju knappast finnas i verksamheten. Ja du…

  4. Usch, vad det är jobbigt… och jag skäms hela tiden för at jag inte ger. Visst kunde jag ge en tia eller tjuga då och då, men jag tycker attd et är så svårt att se dessa människor… Vi är inte vana vid sådant. Tänk om det kunde finnas människor som tog kontakt med tiggarna utifrån sin profession och kunde hjälpa dem till ett enkelt arbete… men samhället funkar inte så. Det är så jobbigt att se tiggarna, för samvetet ( och okontrollen) blir så påträngande då.

  5. Brukar vara mer pajkastning vid denna tid i valtider, men de kanske kommer igång snart?
    Hoppas de kan hålla det på en anständig nivå.

    Har ju noterat lite reklam på tv som de prånglat ut, minns inte om jag såg nåt sådant innan förra valet…men jag kan ha missat det.

    Ha en fin helg nu.

  6. trafikistan sa:

    När jag läste passusen ”många svenskar mår dåligt av att se människor tigga” kunde jag inte låta bli att tänka på sången ”Varför ska jag va me?” som sånggruppen Gals & Pals sjunger i Hasse å Tages revy Gula hund 1964.

    Det är en stark text om hur vi vill gömma oss från världens elände och ha det lite mysigt istället. Väldigt framsynd för att vara för 50 år sen. Och musiken svänger gott. Se och hör den på

    Enjoy – om ni kan …

    • Din länk kom inte med, men jag letade upp det på You Tube, nostalgi. Jag hamnade först i ett avsnitt i ett av alla Hylands hörna, när Hyland intervjuade Hasse o Tage…. Sedan lyssnade jag på Gals o Pals. Tänk vad annorlunda det var på den tiden… både med det ena och det andra. Nu blev jag nostalgisk! Tack för din kommentar!

  7. Debatterna i årets valrörelse har väl hittills varit lite intetsägande. Samtliga partiföreträdare är ju så mediatränade att deras framträdanden blir lite patetiska. Däremot kommer själva valet att bli väldigt spännande. Det kan ju mycket väl bli så att valresultatet inte inte omedelbart beskriver vilken regering vi får.

  8. Visst vore det intressant om partierna koncentrerade sig på att informera väljarna om vilken politik de företräder och vad de tänker göra om de får regera under de kommande åren istf att kasta skit på varandra och ägna sig åt taktiska utspel. Jag blir så matt!

Kommentera

Etikettmoln

