Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Demokrati och nazism

vadstena1

Jag har tidigare ifrågasatt om det är riktigt att nazistiska partier ska få genomföra demonstrationer och då med massiva insatser av poliskåren som skydd. De jag diskuterat frågan med menar att vi har yttrandefrihet och då är det OK. Långt in i mitt hjärnkontor har samma tanke som Aftonbladet presenterar idag funnits… att det finns begränsningar mot antidemokratiska organisationer!

Det här är en svår fråga, jag förstår mycket väl hur folk menar som säger att yttrandefriheten är okränkbar, att folk måste få tycka och säga vad de tycker. Att det kan få motsatt verkan annars, att ilskan och missnöjet växer sig än starkare om de inte får rätt att uttrycka sin övertygelse

Personligen tycker jag inte om att rasbiologiska åsikter framförs i demonstrationer och kostar samhället (dig o mig)  massor med pengar. I och med att samhället (=vi) ställer upp med polisiärt skydd av demonstranterna godkänner och tycker samhället då att det är OK att sådana åsikter frodas!?

En svår fråga… tycker du att det är OK att ett parti som uttrycker att ”endast människor som tillhör det västerländska genetiska och kulturella arvet, där de etniska svenskarna ingår, skall kunna vara svenska medborgare”? Jag tycker inte det är OK!

Kan jag hoppas på att en förändring kommer att ske och att det ska leda till mindre hat i samhället!?

Kommentarer till: "Demokrati och nazism" (20)

  1. Jag tycker inte det känns ok.
    Ha nu en skön fortsatt söndag
    Kramar från mig.

  2. Svaret på din fråga är ett rungande NEJ!

  3. Gungfly Miatankar och Aftonbladet. Åsa Linderborg blev helt knäckt när muren föll. Vad ger du mig för det? Att hon sedan har skrivit en helt suverän bok är en annan sak. Sådant får man hålla isär. Ingen vettig människa bryr sig om dessa tokdårar som demonstrerar för ett etniskt rent Sverige. Tyvärr är motdemonstranterna ibland svåra att skilja ifrån demonstranterna. Samma skrot på båda ytterlighetskanterna. Inte är jag särskilt glad över nazidemonstrationer men självklart måste de få framföra sin åsikt.

    • Ja, kanske gungfly för mig… jag tvivlar dock på att du öppnade länken till Aftonbladets artikel där de skriver om att FN och en del jurister anser att Sverige bryter mot FN-konventionen om rasism. Jag tycker att det är riktigt om det är så, även om jag gungar en del i min tanke… Det ÄR en svår fråga, utan tvekan. Nazismen anser att den ariska rasen är överlägsen andra raser och vad den ideologin ledde till i Tyskland under första halvan av 1900-talet borde vara tillräckligt för att inte anse att det är en ideologi som platsar inom en demokrati!?

      Du blandade in kommunismen, Åsa Lindeborg i det här svaret. Vet inte om det hör hemma här. Jag känner i vart fall inte till det du skriver om Åsa Linderborgs reaktion när Berlinmuren föll. Vilken bok syftar du på? inte ens det vet jag… 😉 Du får räta ut mina frågetecken!

      Jag tycker inte att de vänsteraktivister som tar sig rätten att bråka, slåss m.m agerar på ett sunt sätt, det går att motdemonstrera på fredligt sätt. Det kanske t.o.m är så att motdemonstrationerna triggar nazisterna, utan motdemonstrationerna skulle de bli ganska avklädda. De är inte så många som går i tågen… Etniskt rent Sverige!? Då skulle det nog inte bli många kvar, det blir väl i så fall minoriteten samer. Då blir vi flesta som räknar oss som svenskar flyktingar… Hoppas något land vill ta emot oss.. 😉

  4. Visst är yttrandefriheten och demonstrationsrätten okränkbar, det tycker jag också. Det är en av grundpelarna i en demokrati. Men. I den svenska lagen om yttrandefrihet ingår också vissa inskränkningar, exempelvis att man inte får framföra hot, förtal eller hets mot folkgrupp. Av det skälet är det ytterst tveksamt om det är rätt att låta nazister offentligt, med polisskydd, uttrycka sina avskyvärda rasbiologiska åsikter i exempelvis demonstrationer.

  5. Jag har funderat en hel del över detta också
    och tycker att yttrandefrihet och att få framföra rasistiska åsikter är inte samma sak
    visst det är viktigt att kunna få demonstrera och framföra sina åsikter är mycket viktig, och vi ska vara tacksamma för att vi har den möjligheten
    men när det gäller att kränka andra människor via rasism är inte ok….
    kram

  6. Alltså, (som jag skrev ovan) jag tycker inte man ska ha rätt att genomföra demonstrationer där man uttrycker nazistiska åsikter. Nazistiska demonstrationer var under många årtionden efter andra världskriget fullständigt otänkbart i Sverige. Men nu verkar rasism och rasbiologi bara vara en åsikt bland andra. Det upprör mig. Nazism är inte en åsikt, det är ett brott.

    • Tack. Nu blev det tydligt… det var nog jag som läste litet slarvigt… Nazismen är en ideologi, det är vi helt överens om. En ideologi som inte är OK i vårt samhälle.

  7. Tycker att man får tycka vad som helst personligen, men att samtyckanden vad det gäller grova kränkningar av folk och folkgrupper inte får genomföras. NEJ till slika demonstrationer alltså.

    • Självklart får var och en tycka och tänka vad den vill. FN-konventionen är tydlig och det är förstås bra. Jag hoppas att den kommer att efterlevas även i Sverige.

  8. Ja förstår inte att det över huvud taget finns ett parti som detta. Har vi redan glömt andra världs kriget? Såg nu på morgonen Jan Guillou och hans nya bok där han beskrev just detta att vi avstår från att SE. Jag såg inte hela men fick den uppfattningen att det från början inte hade varit så många nazister i Tyskland utan att de tog över, att det tilläts ta över. Och att det som skrev i tidningar under denna tid inte var hela sanningen, att vi inte ville se hela sanningen.
    Så mitt svar på din fråga Det ÄR inte OK. Vi måste våga se sanningen och vad det är som händer runt om oss annars sitter vi där rätt vad det är med ”skägget” i brevlådan.

  9. Svår fråga, men viktig. Här är en tänkvärd artikel av Lena Sundström om hur samhällsklimatet kan förändras ofattbart snabbt. Och att det är viktigt att sätta en gräns för hur långt det får då: http://www.dn.se/nyheter/sverige/lena-sundstrom-pa-ett-halvar-blev-det-omojliga-mojligt/

Kommentera

Etikettmoln

