Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Recept och hjärnkontoret

godis o godis

Jag gillar att laga mat när jag har tid. Testar gärna nya rätter, mina gäster får ofta vara testpiloter,  ibland kör jag dock med gamla beprövade recept.

I veckan som just avslutades gjorde jag en blomkåls- och broccoligratäng som var lätt att göra och var jättegod. Idag har jag ägnat mig åt att leta efter receptet,  jag vill ju spara det. Men inte finner jag det. Minns inte ens om jag fann det i en tidning eller på nätet, alltså vet jag inte vad jag ska leta efter.

Skam den som ger sig, jag skriver ned det jag minns av ingredienserna så kan jag testa mig fram. Har jag tur så dyker receptet upp, eller i vilket fall plockar hjärnan fram informationen om VAR jag fann det… 😉

Tänk vad vårt hjärnkontor gömmer mycket för oss. Allting lagras där, sägs det, allt vi ser, upplever, gör, känslor osv. Men att plocka fram rätt sak vid rätt tillfälle verkar bli allt svårare ju äldre vi blir! Det är väl som ett arkiv som inte är alltför välskött… allt finns inte på den plats där jag trodde det fanns… och då finns det massor med olika hyllor att söka i…

Ju äldre vi blir, desto fler ställen att söka på… 😉

Kommentarer till: "Recept och hjärnkontoret" (10)

  1. Haha! Vilken bra beskrivning av hjärnan som ett lite mindre bra skött arkiv. Just så är min hjärna också för det mesta. Det där med borttappade recept känns väldigt välbekant. Kram

  2. Hej du,,Ja så är det,vi lagrar en massa info i hjärnan,som ska vara bra att ta fram vid behov,,sen att hitta den kan vara knepigt,,undrar om det där hjärnspöket möblerar om där uppe ibland..
    Hur långt norrut jag befinner mig,,jag håller till i södra lappland ca 4,5 mil nordväst om Dorotea,ca 525 m över havet på Blaikfjällets sydsluttning..Haé Kram.

    • Hjärnspöket… ja, så är det förstås. Inte ens får jag någon hyra av mitt hjärnspöke trots att det gör som den vill i mina domäner… 😉

  3. Ja det är väldiga krafter igång när det stormar,klart att naturen återhämtar sig,men nog kommer det att ta tid,,värst är det med alla farliga rotvältor,hoppas att den som avverkar tippar tillbaka dom när dom tar hand om träden..Det är jättefina lingonmarker där en del av skogen gått omkull..Haé Kram.

  4. Åh vad retligt när man inte kommer ihåg vart det goda receptet kom ifrån…

  5. Tror det är bra för hjärnkontoret att blogga. Att anstränga sig och skriva så bra inlägg man kan, så bra det kan bli just den dagen. Äldre blir man förstås ändå.

Kommentera

Etikettmoln

