Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Pasta Pomodoro

Pasta Pomodoro

I rappet minns jag inte vem som berättade att denne hade ätit Pasta Pomodoro till middag. Jag som tycker om pasta men aldrig kommer ihåg namnen på de olika kombinationerna, sökte på nätet och fann nedanstående recept. Idag blev det Pasta Pomodoro för mig… 😉 Inte riktigt enligt receptet, men nästan… 😉 Litet eget stuk blir det gärna, alltifrån vad som finns i mina förråd och utesluter ibland sådant jag inte gillar. Uteslöt något gjorde jag inte på grund av att jag inte tycker om det, men nästa gång ska jag utesluta honungen. Jag har svårt för rätter med för söt sak.

Pasta Pomodoro

  • 2 klyftor vitlök
  • 6 mogna färska tomater
  • 1 msk smör
  • 1 msk flytande honung
  • 1 kruka färsk oregano
  • 1 tsk vitvinsväger
  • flingsalt
  • svartpeppar från kvarn
  • färsk moxarella, parmesan och basilika till servering

Skiva vitlöken tunt och tärna tomaterna.

Värm en kastrull och fräs vitlöken i smör och tillsätt honung. Rör om.

Rör ner tärnad tomat och plockad oregano Koka ihop såsen till en simmig konsistens i cirka 5 minuter.

Smaksätt såsen med vinäger, flingsalt och svartpeppar.

Blanda såsen med nykokt pasta, servera gärna med färsk riven ost samt en sallad.

 

Flingsalt har jag sett i så många recept, det har blivit på modet. Fram tills den här rätten så har jag använt vanligt salt, men nu köpte jag flingsalt, vet inte om jag märkte någon skillnad över huvud taget. Är det endast för handeln, att de ska sälja så mycket som möjligt?! Ja, inte vet jag…

Hur som helst, maten smakade utmärkt och det är förstås viktigast!

 

Kommentarer till: "Pasta Pomodoro" (19)

  1. Det är aldrig fel med lite eget stuk på recepten. Håller med dig om honungen. Jag tycker skillnaden är himmelsvid på vanligt salt och flingsalt med fördel för det senare..

  2. Jag älskar pasta…både gott och lättlagat.

  3. Oj så gott det låter. Pasta och örter är så gott. Jag har lovat mig själv att nästa vår så ska jag plantera massor av örter på Öland och laga massor av gott av detta. Har en jobbarkompis som är född i Polen och hon är grym på att ta tillvara på allt som går att äta. Ska jobba med henne på lördag, så då ska jag få massor av goda recept på vad man kan göra med Karl-Johans svamp. Det är ju roligt att testa för att få ett eget stuk på det maten.

    Önskar dig en bra dag!

    🙂

    • Ja precis, det finns mycket gott att göra av billiga råvaror. Endast fantasin som begränsar oss! Jag behöver hjälp på den vägen… 😉

  4. Tack, alltid roligt med lite nya recept. Använder oftast flingsalt som bordskrydda eller då jag tex gör potatisklyftor i ugnen. Men det funkar ju lika bra med vanligt salt såklart. bara lite kul med variation.
    Ha det gott. kramen

  5. Ser gott ut..
    Jag känner heller inge särskild skillnad på fling och vanligt salt ..kanske att det med flingsaltet kan bli en aning saltare..jag krossar flingorna lite i handen och smular ner saltet i rätten..och saltar på en höft 🙂 efter behag.
    Hur gjorde du med tomaterna …skållade du dem och drog bort skalet?
    Ska testa receptet någon dag ..men tar nog inte i någon honung alls.

  6. Lite egna ”grejer” måste man ju tillåta sig när det gäller recept, tycker jag iallafall.
    Såg gott ut tycker jag och jag sparar detta till min samling i mappen i bokhyllan här. Brukar göra det när jag ser nåt på en blogg jag läser numera.

    Nu tillönskar jag dig en fin helg:)

  7. Det ser smarrigt ut. Lite till och från i recept blir det alltid när jag lagar mat.

  8. Mums. Gillar veg-recept! Tänker som du om flingsalt… men det kanske är dags att testa skillnaden….

Kommentera

Etikettmoln

