Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Omberg-utflykt

Omberg1
Vilket strålande höstväder vi har haft hela helgen här i mina trakter, tror det varit så i stora delar av landet.

Äldste sonen och jag bestämde oss för en geocachingutflykt. Vi valde bland några utflyktsmål och valde absolut rätt. Vilken toppendag vi fick i Ombergs bokskogar, solen sken och vi hade runt 20 grader varmt. Sensommarvärme kan man kalla det.

Vi knegade upp till Ombergs högsta topp, tror jag. Ja, vi körde bil ganska långt upp, men det var brant väg upp till toppen att vandra ändå,  jag var utvilad så det var bara att knega på. En fantastisk dag hade vi… Vi knegade ned på andra sidan berget och loggade en del cacher innan vi vände åter till bilen. Men vi vandrade inte över toppen en gång till. Vi gick runt. I slutet pustade och stånkade jag, stannade ofta för att pusta. Sonen fick lära sig att morsan har gått ned sig i kondition. Men litet kondition ska jag arbeta upp nu igen när jag är ledig. Det är tvunget, annars trivs jag inte med mig själv.

Omberg2

Runt 20 grader varmt, den 7 september. Helt fantastiskt! Mycket folk fanns på berget, Ellen Keys sommarställe ligger ju där och är ett populärt utflyktsmål bl.a. Massor med promenadstigar… Ett fint utflyktsmål som jag gärna rekommenderar till er som bor i närheten och gillar vacker natur, vackra vyer, för det finns verkligen det verkligen på Omberg. Tredje året i sträck jag är där, men sett  helt nya saker i dag. Sju loggade cacher blev det också!

Kommentarer till: "Omberg-utflykt" (4)

  1. Vilken härlig dag ni verkar haft ! man behöver sådana dagar för att ladda upp inför vintern, vi hade en sådan dag för några veckor sedan fast vi hade lite regn men det var ändå varmt och vi promenerade och loggade cacher tillsammans med 2 andra familjer

    • Nu är jag ledig några veckor, så jag ska ladda upp mycket energi, har jag tänkt. Det behövs! Kul att ni också har laddat upp inför mörkaste delen av hösten och vintern!

  2. Omberg är en utflykt vi måste göra någon gång. Såg ni Hjo tvärsöver sjön från toppen?

    • Åhå, nu blev jag ställd…. Vet faktiskt inte om vi såg Hjo! Jag var mest begeistrad över glittret i Vättern, Östergötlands öppna landskap och hur vägen ringlade sig fram… 😉 Du får åka dit, kolla och rapportera! 😉

Kommentera

Etikettmoln

