Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Jönköping utmärker sig

cachegömma

I en undersökning som gjorts av CNN rankas Jönköping som världens sjunde mest hälsosamma stad att leva i.

” – Man är hyfsat kaxig nu säger kommunens ordförande Mats Green (M).”

Det CNN tittat på i undersökningen är sådant som gör att invånarna lätt kan anta en hälsosam livsstil, bl.a högkvalitativ vård, uppmuntra förebyggande medicin eller minska luftförorening. Vidare läser jag att ledarna för dessa städer har, enligt CNN, ”genomfört lagstiftning och politiska beslut som garanterar att lokalbefolkningen har tillgång till parker, näringsriktig mat och kollektivtrafik.  De har skapat innovativa program för att bekämpa sjukdomar och ökad livskvalitet för de boende långt upp i åldrarna.

Och just bra åldringsvård är en viktig del i att Jönköping hamnade på topp tio-listan.” Citerad text från dagens Jönköpings-Posten.

Jag vill veta mer om den här undersökningen.

De 10 städer som är bäst är:

  • Köpenhamn
  • Okinawa
  • Monte Carlo
  • Vancouver
  • Melbourne
  • New York
  • Jönköping
  • Havanna
  • Singapore
  • Napa

 

Kommentarer till: "Jönköping utmärker sig" (14)

  1. Alltid trevligt att hamna på 10-i- topplistor.

  2. Oj det skulle jag oxå vilja veta mer om…än mer spännande eftersomkjag jobbar i åldingsvården just i Jönköping/Huskvarna!

  3. Tänk att Köpenhamn kom så högt. Jag kan förstå vissa argument, eftersom de tittat på väldigt specifika områden. Men eftersom det är en väldigt drogliberal atmosfär i Köpenhamn blir jag ändå lite förvånad.
    Förra lördagen var jag för andra gången i mitt liv i Köpenhamn. Första gången var på min bröllopsresa och då åkte vi bara över för några timmar. Nu gick vi runt en hel dag (i det eviga regnandet som var förra helgen), och även till Christiania för att det anses värt att se …
    Vet faktiskt inte om jag kan hålla med om det … att det var sevärt alltså … 😦

    Men cyklar gör Köpenhamnsborna i alla fall, så det bara viner om det. Överallt och hela tiden. Det är ju bra förstås, och hälsosamt … så länge man inte krockar … hehe

    • New York är inte heller någon stad jag tänker på som hälsosam. Stora parker har de visserligen, men alla dessa hus, bilar, hästskit på gatorna, uteliggarna osv. Visserligen är mina minnen 17 år gamla… men ändå… 😉 Ja Köpenhamn… ja…

      Jag skulle gärna vilja se mer detaljer ur den här undersökningen… vet inte var jag kan finna den.

  4. Inte dåligt att hamna så högt upp på listan. Ha det bra.

  5. Såg det där också. Förvånad att Jönköping över huvud taget ägnas uppmärksamhet i en sådan undersökning. Men det är kul för staden. Det var väl olika kategorier de olika städerna var bra på. I Köpenhamn cyklade man mest och var lyckliga t ex. Monte Carlo hade låg spädbarnsdödlighet. Till det kan väl sägas att låg spädbarnsdödlighet har vi i Skövde också. Men grattis Jönköping!

Kommentera

Etikettmoln

